Bądźmy szczerzy, ile gier strategiczno-menadżerskich pojawiło się na Amidze na przestrzeni ostatnich dwóch lat? Z tego co pamiętam ostatnią był Theme Park, wspaniała produkcja powstała w kooperacji firm Electronic Arts i Bullfrog. Pod naszą kontrolę dostaliśmy wesołe miasteczko, które musieliśmy stworzyć od podstaw i zarządzać nim. Niestety ząb czasu ugryzł również i tę pozycję. Użytkownicy czekają na nowe wyzwania. Dobrą wiadomością jest to, że pomimo iż inne gry (takie jak Simon the Sorcerer II i The Feeble Files) słabo się sprzedają, Epic zdecydował się na konwersję ich najnowszej MACowej produkcji - Software Tycoon.
Jeżeli liczysz sobie nieco ponad 30 lat, z pewnością pamiętasz czasy, gdy
osoby tworzące gry pisały je w swoich sypialniach w wolnym czasie. Zyski,
które z nich osiągali były ogromne. W latach 80-tych wystarczył jeden
człowiek, aby stworzyć całkiem dobrą grę, która miała cieszyć się
popularnością. Również wtedy, jak grzyby po deszczu zaczęli pojawiać się
młodzi programiści. To były narodziny nowego przemysłu, a komputery i
konsole do gier stawały się coraz częstszym "meblem" w domu. Jeżeli
straciłeś okazję stać się właśnie taką osobą jaką jest programista tworzący
gry, teraz masz niebywałą okazję naprawić ten błąd. Firma Epic proponuje Ci
stworzenie Twojej własnej firmy tworzącej gry komputerowe, gdzie będziesz
czuwał nad ich designem, reklamą, promocją. Będziesz tworzył więcej i więcej
gier, zyskując powoli dominację na rynku, stając się jednym z największych
potentatów w przemyśle oprogramowania komputerowego.
Gra dostępna jest w trzech różnych wersjach: dla procesorów 68k, PPC oraz
dla Pegasosa. Działają bezpośrednio z płyty CD lub po zainstalowaniu na
dysku twardym. Minimalne wymagania gry to 32MB pamięci i karta graficzna
wyposażona w 4MB pamięci, a także OS 3.x lub MorphOS 1.x.
Po załadowaniu Software Tycoon i wybraniu wersji językowej (niemiecka/angielska) naszym oczom pojawią się opcje. Jeżeli już wcześniej graliśmy w grę wystarczy, że wybierzemy opcję odczytu zapisanej gry. W przeciwnym razie mamy możliwość dostosowania ustawień gry do naszych preferencji i wymagań, a następnie rozpocząć rozgrywkę.
Oczywiście, zanim założymy firmę musimy wybrać nazwę i logo. Następnie wybieramy poziom trudności i przechodzi do naszego biura. Grafika w grze jest dwuwymiarowa z widokiem perspektywicznym, w którym będziemy oprowadzać naszego małego człowieczka (to my) po mieście, biurach, sklepach. Miasto nie jest opustoszałe. Z niektórymi mieszkańcami (naszymi przyszłymi, potencjalnymi użytkownikami) będziemy mogli rozmawiać. Sterowanie odbywa się przy pomocy myszy. To nią wydajemy wszelkie polecenia.
Istotą gry jest jednak zarządzanie firmą, a więc należy sprawdzać stale stan
konta w banku, czytać ogłoszenia i sprawdzać wiele innych informacji (do tego
służy laptop). Musisz wymyślać nowe pomysły, które będą w stanie opanować
rynek. Wszystko zaczyna się od dobrej nazwy - tak więc bądź kreatywny.
Pamiętaj, że chwytliwa nazwa to pierwszy krok do dobrej sprzedaży produktu.
Początkowo nie będzie zbyt wielu gatunków gier, które będziesz mógł tworzyć i
nie pozostanie Ci nic innego jak tworzenie prostych gier logicznych. Z
czasem jednak będziesz miał w swojej dyspozycji więcej pieniędzy, a co za tym
idzie więcej twórczych ludzi do pomocy i będziesz mógł tworzyć bardziej
zaawansowane gry.
Po wybraniu rodzaju gry, będziesz musiał zdobyć dobrego grafika i dźwiękowca. Z racji, że jesteś nowy w tym fachu, będziesz mógł początkowo tworzyć tylko przy pomocy gotowych zestawów graficznych pod stare układy. Z czasem uzyskasz dostęp do najnowszych kart graficznych i dźwiękowych. Cierpliwości. Nic nie przychodzi łatwo. Gdy już dokonasz tych wyborów, ustalasz klienta docelowego. Do Ciebie należy decyzja czy będziesz pisał gry dla komputerów osobistych czy na konsole. Zazwyczaj na komputerach osobistych dobrze się sprzedają gry strategiczne podczas gdy gry zręcznościowe na konsolach. W przyszłości będziemy również mogli podpisywać licencje na produkcję filmu opartego na scenariuszu naszej gry. Wszystko oczywiście w celu zwiększenia sprzedaży.
Oczywiście jeżeli nie chcemy wypuścić na rynek zabugowanego knota, powinniśmy
zatrudnić beta-testera, który znajdzie błędy i da nam szansę je poprawić.
Czasami jednak nie będzie na to czasu i będziemy musieli wypuścić na rynek
wersję "trochę niesprawną".
Jak już wspomniałem, wszystkie operacje dokonywane są poprzez przemieszczanie naszego bohatera pomiędzy różnymi częściami miasta. Jeżeli chcemy zatrudnić programistę musimy odwiedzić miejscowy salon gier. Fabryka przyda się do masowej produkcji naszego produktu (tłoczenie płyt?), a sklep pozwoli zorientować się jak poczynia sobie konkurencja i na którym miejscu plasuje się nasza gra w światowym rankingu. Znudzeni etapem produkcji naszej gry, możemy poczytać najnowsze wydanie magazynu recenzującego gry. W ten sposób poznamy opinie na temat naszej gry dające nam cenne uwagi na przyszłość.
Aby zwiększyć sprzedaż możemy wynająć agencję reklamową, która stworzy dla
nas kampanię reklamującą naszą grę w gazetach i w kinach. Rynek gier
komputerowych wymaga dużych nakładów finansowych, tak więc stale kontroluj
stan swojego konta. Wszystko powyższe kosztuje. Kosztują również badania
rozwojowe, które pozwolą Ci trzymać rękę na pulsie w zakresie nowinek
sprzętowych. To z kolei pozwoli Ci być zawsze o jeden krok do przodu przed
konkurencją.
No tak, konkurencja. W grze poza naszą firmą istnieją również inne, które na pewno nie ułatwiają nam życia. Jeżeli obawiamy się, że mogą nam popsuć szyki i zmniejszyć nam sprzedaż, możemy wynająć mafię, aby dokonała niewielkiego sabotażu wpuszczając wirusa w sieć konkurencyjnej firmy.
Software Tycoon to niezwykle ciekawa pozycja. Jeżeli lubisz ten typ gier, to
gra z całą pewnością Ci się spodoba. Gra jest niezwykle złożona, trzeba
kontrolować dużą liczbę działań i zawsze pozostaje niepewność czy wszystko
zostało dopilnowane. Dźwięk w grze jest całkiem dobry. Składają się na
niego efekty dźwiękowe oraz muzyka w tle. Grafika jest wspaniała, kolorowa i
wyraźna. Grywalność gry jest ogromna, co zapewnia długą "żywotność" tej
produkcji. Nie ma jednak nic za darmo. Użytkownicy procesorów 68k mogą
odczuwać powolność gry. Nawet na PPC są momenty, że gra ewidentnie zwalnia.
Widoczne jest to zwłaszcza wtedy, gdy przemieszczamy się naszym małym
człowieczkiem przez miasto. Samo miasto, w którym toczy się rozgrywka tętni
życiem. Poruszają się po nim mieszkańcy, którzy w chmurkach nad ich głowami
wyrażają żądania dotyczące gier. Podobny pomysł zastosowano w Theme Park i
sprawdził się tam doskonale.
Software Tycoon to strzał w dziesiątkę. Nawet przez chwilę nie pożałujesz wydanych pieniędzy na zakup gry.
Tłumaczenie na podstawie Amiga Information Online - wydanie 65
Software Tycoon - Epic Interactive'2002 | ||||
![]() |
90 | ![]() |
1 CD | ![]() |
![]() |
90 | ![]() |
||
![]() |
95 | ![]() |
||
![]() |