Open Transport Tycoon Deluxe to gra ekonomiczna. Jest to połączenie takich hitów jak Railroad Tycoon (budujemy linie kolejowe), Ports of Call (sieć statków), a nawet Sim City, bo też musimy dbać o miasta. Naszym zadaniem jest zbudować potężną infrastrukturę łączącą fabryki i miasta. Do dyspozycji mamy kilkadziesiąt róznych typów pociągów, autobusów, statków, samolotów. Wybór jest naprawdę ogromny. Przed graczem stoją różne wyzwania, takie jak konkurencja, wahająca się ekonomia, klęski żywiołowe itp. Przy tych wszystkich utrudnieniach mamy z żebraka, stać się multimilionerem. Szkoda, że tylko w grze.
Jak już napisałem, do dyspozycji mamy kilkadziesiąt różnych typów pojazdów. Każdy znajdzie coś dla siebie:
Uruchamiamy grę i wybieramy mapę na jakiej będziemy grać. Mamy do wyboru cztery krainy:
- świat normalny
- świat pustynny
- świat lodowy
- świat zabawek.
Następnie wybieramy kolor naszej firmy, nazwę, naszą twarz i budujemy swoją siedzibę. Na tym etapie jest to zwykły barak z drewnianym płotkiem, ale z czasem przekształci się we wspaniały biurowiec. Po postawieniu naszej, jeszcze skromnej kwatery, zaczynamy grę.
Cała zabawa polega na odpowiednim łączeniu fabryk w sieci, które przyniosą nam zyski np.
kopalnie rudy żelaza łączymy z hutą, hutę z fabryką, do tej fabryki doprowadzamy jeszcze towary z farmy, a to wszystko co fabryka wyprodukuje - wieziemy do miasta. Budując cokolwiek trzeba pamiętać o kilku sprawach. Po pierwsze, jesteśmy "oceniani" przez komputer. Sprawdza on, jak sobie radzimy z przewozem pasażerów i towarów. Jeżeli radzimy sobie dobrze, możemy dostać wyłączność na usługi albo subsydiowane przewozy, które dają nam znacznie więcej kasy. Jeżeli się nie wyrabiamy, to na naszych stacjach będzie mniej pasażerów, a fabryki będą niechętnie oddawać nam swoje wyroby. W najgorszym wypadku zostaniemy po prostu wyrzuceni z miasta.
W miastach warto budować linie autobusowe, ponieważ powodują one rozwój miasta, a co za tym idzie, wzrasta zapotrzebowanie na towary, a więc i na nasze usługi. Jeżeli ilość pasażerów/towarów jest niewystarczająca, możemy zorganizować kampanie reklamowe, które ściągną nam nowych klientów. Natomiast przy łączeniu różnych fabryk, kopalń itd. pamiętajmy, że mają one różną wydajność, często okazuje się, że kopalnie o wysokiej wydajności szybko się eksploatują i stają się nierentowne, natomiast kopalnie, które początkowo mają niską wydajność, po czasie potrafią stać się "gigantami wydobycia" .
Open Transport Tycoon Deluxe posiada opcję multiplayer. Możemy grać przez LAN lub Internet. Rozgrywka przebiega identycznie z tym, że zamiast komputera za przeciwnika mamy kolegę lub koleżankę.
Jak każda gra, tak i ta nie jest pozbawiona wad. Po pierwsze, z racji zastosowania grafiki 3D bardzo często doskwiera brak możliwości obrotu mapy. Często zdarza się, że budując nie widzimy co robimy i czy dobrze łączymy tory lub drogi. Niby można włączyć przezroczystość budynków, ale nie zawsze to pomaga. Druga wada, to brak możliwości stawiania mostów na torach, które biegną na skos. Można się do tego przyzwyczaić, ale często to niepotrzebnie komplikuje grę. Jest jeszcze jeden i to dość poważny błąd, wersja na procesory 68k jest strasznie niestabilna i bardzo często wiesza cały komputer (sprawdzane na trzech systemach oraz pod WinUAE).
Gra jest dla każdego, kto lubi coś więcej niż bezmyślne naciskanie "FIRE". Jest to najlepsza gra handlowa, w jaką miałem okazję grać. Ma wspaniałą grafikę, mimo, że sama gra powstała w 1994, grafika dalej jest "na czasie". Zadbano o każdy szczegół, pojazdy są ładnie animowane (zwłaszcza te wspaniałe, dymiące ciuchcie). Gra jest naprawdę ciekawa i bardzo rozbudowana. Poza tym, w internecie jest cała masa dodatkowych grafik, plansz, zestawów pojazdów itd, więc gra na pewno szybko się nie znudzi. Polecam tą grę wszystkim strategom i tym, którzy lubią pobawić się kolejką.
Wymagania minimalne to procesor 68040 (dla wersji 68k)(teoretycznie można uruchomić na słabszych procesorach, ale przyjemności z gry nie będzie) lub dowolny procesor PPC. Ponadto należy posiadać około 16MB pamięci dla małych planszy i 64MB dla plansz większych niż 1024*1024. Karta graficzna jak i dysk twardy oczywiście bezwzględnie wymagane. Oprócz samego portu gry, potrzebne są też dodatkowe pliki z pecetowej wersji: sample.cat, trg1r.grf, trgcr.grf, trghr.grf, trgir.grf, trgtr.grf. Gra dostępna jest na systemy AmigaOS 3.x, AmigaOS 4.0 oraz MorphOS.
Open Transport Tycoon Deluxe | ||||
90 | ||||
80 | ||||
90 | http://www.openttd.org/ oraz http://sourceforge.net/projects/openttd/ | |||