W platformówkach gracz wcielał się już chyba we wszystko. Przejmował kontrolę nad różnymi owadami ("Doodlebug"), ssakami ("Beavers"), płazami ("Superfrog") czy też innymi stworzeniami maści wszelakiej. O ile wprowadzenie bohatera, który ma ziemskie korzenie automatycznie wnosi pewne ograniczenia (choć i tutaj wyobraźnia twórców czasami sięga daleko), o tyle stworzenie rodem z kosmosu daje całą gamę nowych możliwości. Nie trzeba się z nich w ogóle tłumaczyć, a jedno co trzeba zrobić to dać graczowi instrukcję obsługi tego, co się stworzyło. W ten właśnie sposób powstały "futrzaki". Przybyły z kosmosu, lądując awaryjnie na jakieś, przypominającej Ziemię, planecie. Jak się okazuje kierowały się tutaj z misją ratunkową, aby odbić swojego króla z rąk "wściekłego futrzaka". Awaria nieco oddaliła ich od docelowego miejsca lądowania, więc ekipa statku postanawia wysłać ochotnika, który za nich wszystkich wykona brudną robotę. Futrzaków są cztery rodzaje (różnią się kolorami), z czego każdy z nich dysponuje innymi cechami. Zgromadzenie postanowiło zebrać w jedno ciało wszystkie swoje umiejętności, aby ów ochotnik był w stanie sprostać każdemu niebezpieczeństwu, przeobrażając się w dowolną formę. Problemem jest jednak to, że nie w każdym momencie każda forma jest dostępna. Naukowcy z planety futrzaków jeszcze nie odkryli tego powodów, więc nasz ochotnik musi zdać się na łaskawość losu i mieć nadzieję, że wtedy gdy będzie potrzebował danej zdolności, będzie ona dostępna.
Tak w trochę przekoloryzowanym skrócie rozpoczyna się gra francuskich programistów zatytułowana "Fury of the Furries". Stanowi ona połączenie gry platformowo-zręcznościowej z logiczną. Zadaniem gracza jest przeprowadzenie futrzaka przez kilkadziesiąt etapów, które prowadzą po kilku światach. Futrzak potrafi przybierać jedną z czterech form:
Dodatkowo każdy futrzak potrafi skakać oraz przepychać elementy otoczenia. Nie w każdym etapie wszystkie formy są dostępne i na tym cała trudność polega. Jak widać każda forma to inne możliwości i zdolności, a w związku z tym przebrnięcie przez dany etap będzie zmuszało gracza do odpowiedniego ich wykorzystania. Dostępna w danym etapie forma może być używana nieograniczoną ilość razy, lecz możemy natrafić na swego rodzaju pola siłowe, które posiadają możliwość odebrania nam zdolności (choć również przy ich pomocy zdolność możemy otrzymać).
Autorzy pozostawili nam do dyspozycji pięć wcieleń. Ich utrata wiąże się z końcem gry. Jednak w każdym etapie oraz ukrytych w nich podetapach bonusowych znajdują się porozrzucane monety. Zebranie stu miedziaków daje nam jedno dodatkowe wcielenie. Wbrew pozorom, w pierwszych dwóch, trzech światach można się tego nieźle nałapać. Na przejście każdego etapu (także bonusowego) mamy określony czas. Po jego upływie tracimy jedno wcielenie i zaczynamy etap od początku. Etapy bonusowe różnią się tym, że jeżeli nie zmieścimy się w limicie czasu, tracimy wszystkie zebrane w nim monety. Warto też pamiętać, że do ukrytego etapu bonusowego można wejść tylko raz.
Autorzy zbudowali grę w oparciu o dziewięć różnych światów. W każdym z nich (za wyjątkiem ostatniego), jest do przejścia 10 etapów. Światy gry przedstawiają się bardzo oryginalnie i stanowią nawiązania do szeregu różnych gier, książek, czy filmów.
Po każdych pięciu etapach następuje zapis stanu gry, aby nie trzeba było za każdym razem rozpoczynać jej od początku (w grze nie ma kodów do etapów). Na zapisy są cztery pozycje. Szkoda tylko, że gra zapisuje jedynie numer etapu, a nie, na przykład, liczbę zgromadzonych monet czy pozostałych jeszcze wcieleń. Wówczas znacznie urozmaiciłoby to rozgrywkę i nie kusiło do stosowania sztuczek w rodzaju: "skończyłem etap piąty z jednym wcieleniem, więc popełnię w szóstym sepuku i rozpocznę jeszcze raz od szóstego, lecz z zasobem pięciu wcieleń..."
"Fury of the Furries" to dosyć oryginalna gra, która została ciekawie przygotowana. Grafika nie odstrasza, a nawet przyciąga. Kolorystyka etapów jest co prawda nieco zmatowiała, to jednak gracz po jakimś czasie się do tego przyzwyczaja. Przed każdym światem oglądamy ładnie wypikselowane ekrany, które w żartobliwy sposób oddają to, o czym wcześniej, przy okazji ich opisu, wspomniałem. Animacja jest szybka i płynna. Strona dźwiękowa gry może nie zachwyca, lecz utrzymuje się na średnim poziomie. Muzyka w każdym świecie jest inna, a więc co 10 etapów czeka nas zmiana melodyjki. Co prawda utwory są nieco przykrótkie i po kilku etapach już ma się ich trochę dosyć, lecz nie stanowią one jakiegoś problemu, gdyż w menu gry można muzykę wyłączyć. Efekty dźwiękowe są i w zasadzie tyle o nich.
"Futrzaki" od zawsze rodziły we mnie mieszane uczucia. Z jednej strony oryginalny pomysł i kuszenie tym, co też przyniesie kolejny etap i kolejny świat, lecz z drugiej strony do gry nie chce się po raz kolejny podchodzić, gdy widziało się już wszystko. Za pierwszym razem gracz stara się rozwiązywać zagadki stworzone przez autorów oraz szuka ukrytych etapów, lecz za każdym kolejnym podejściem już po prostu prze na oślep przed siebie, co sprawia, że albo się nudzi, albo popada w irytację tracąc przez swoją nieuwagę życia. Brak punktacji również się do tego przyczynia, gdyż nie ma elementu rywalizacji, chociażby z samym sobą, o lepszy wynik punktowy (czas, jaki pozostał po ukończeniu etapu mógłby być niezłym wyznacznikiem).
Podsumowując, "Fury of the Furries" to typowa gra na raz. Gdy ją ukończysz, gwarantuję, że będziesz nawet zadowolony. Drugi raz jednak nie sprawi Ci takiej samej satysfakcji. Odniesiesz wrażenie, że po prostu coś odbębniłeś i zrobiłeś to już któryś raz z rzędu. Ba, zaczniesz dopatrywać się w grze minusów i uchybień. Nie będzie w niej już nic do odkrycia, nie będzie w niej nic co Cię zaskoczy.
Gra została wydana w dwóch wersjach: dyskietkowej (ECS) oraz na płycie CD. Ta druga znajdzie swoje przeznaczenie u posiadaczy konsoli CD32. Różnice polegają wyłącznie na nieco poprawionej grafice oraz większej ilości drobnych wstawek animacyjnych w momencie utraty życia. Obie wersje można zainstalować na dysku twardym przy pomocy WHDLoad, choć zwykłe przegranie plików z dyskietek również da pożądany efekt (tyle, że bez możliwości wyjścia z gry). Drobna uwaga dla posiadaczy dwóch i więcej stacji dyskietek - autorzy niefortunnie nazwali każdy dysk gry tak samo, co powoduje, że czasami gra potrafi "zgłupieć" i w efekcie, aby kontynuować zabawę należy wyłącznie utrzymać właściwy dysk w jednym napędzie (niekoniecznie w DF0:). Z ciekawostek warto też wspomnień, że gra przygotowana została w aż sześciu wersjach językowych: angielskiej, niemieckiej, francuskiej, hiszpańskiej, włoskiej i... fremeńskiej (specjalnie dla mieszkańców Arrakis).
Ukryte etapy bonusowe
PUSTYNIA
1. Na lewo od miejsca startu jest palma. Jej pień w jednym miejscu jest iluzją.
2. Idź w prawo aż dojdziesz do ściany. Jeden z bloków można zniszczyć.
3. W wodzie strzelaj w jeden z bloków w lewej ścianie.
4. Aby dostać się do monet, które widzisz w prawej części etapu, musisz się do nich przegryźć (to nie jest etap bonusowy).¹
5. Zawiśnij nad tabliczką z napisem EXIT i spraw, aby tabliczka trzy razy się obróciła. Zobaczysz, że odsunie się blok. Wgryź się pod niego.
6. a. Idź w prawo. Dojdziesz do miejsca z ruchomą platformą. Stań na niej i zniszcz jeden z bloków na prawo
b. Będąc w ukrytym etapie, przeskocz przez najwyżej położony blok prawej ściany.¹
c. Gdy wrócisz z ukrytego etapu, będziesz stał na ruchomej platformie. Skocz w lewo i złap się ściany. Dotknij trzeciego bloku licząc od dołu, który się odsunie. Musisz tutaj bardzo uważać, gdyż łatwo stracić życie.¹
7. a. Wgryź się tam, gdzie pokazuje strzałka
b. W wodzie zniszcz niebieskim klocek po lewej stronie kanału.
8. a. Gdy udasz się po dodatkowe życie, gryź w blok po prawej
b. W ukrytym etapie zauważ na ścianie dwa bloki z diamentem. Stojąc na jednym z nich skocz i uderz w drugiego.¹
c. Za kaktusem wgryź się tam, gdzie widzisz strzałkę.
9. a. Na początku idź w dół i w prawo do pomieszczenia ze znakiem. Obok znaku odciągnij blok, rozgryź go i kontynuuj zwiedzanie. Popchnij blok znajdujący się nieopodal dodatkowego życia. Wejdź w otwór.
b. Dogryź się do dodatkowego życia przy końcu etapu. Wejdź do teleportu i udaj się na lewo. Znowu odciągnij blok na dole. Odessasz wodę, a czerwonym rozgryź blok.
c. Wejdź na palmę. Spowoduje to obsunięcie się płyty i będziesz mógł wziąć dodatkowe życie.
10. Wejdź za palmę, znajdującą się na samej górze.
LAGUNA
2. a. Zniszcz zamek z piasku
b. w ukrytym etapie przyczep się liną do prawej ściany, a konkretnie do piątego, szóstego, siódmego i ósmego bloku licząc od góry. Wejdź na szósty blok, popchnij blok piąty w prawo i wejdź do otworu ¹
3. Przy tabliczce z napisem EXIT strzelaj w pień
4. Odbij się od deski i zanurkuj do prawego tunelu. Próbuj przegryźć ścianę.
5. Gryź w wodzie pierwszy kamień na poziomie wodnym
6. Przegryź pień palmy, znajdującej się na lewo od wodospadu.
7. Przy końcu etapu, tam gdzie leży klucz, przegryź dwa bloki w lewo i jeden w dół.
8. Na lewo od dwóch kolców przegryź środkowy blok ściany.¹
LAS
1. Wgryź się w drzewo z lewej strony
2. Przy tabliczce EXIT wgryzaj się w drzewo
3. Nad tabliczką EXIT jest gałąź. Wejdź tam i wgryzaj się w drzewo
4. Przeskocz drzewo znajdujące się z prawej strony. Spadnij na dół i przegryź pień z lewej.¹
5. Wgryź się w drzewo nad startem.
6. Wgryź się w drzewo po prawej stronie.
9. Gryź drzewo po lewej stronie.
10. Na wybiegu mrówek (tych bardziej na prawo), przegryź ostatni murek, który zatrzymuje mrówki.
PIRAMIDA
1. Przeskocz nad mumią i przegryź ścianę na lewo.¹
2. Gdy już wymanewrujesz goniące cię kule, możesz wspinać się do Exit. Wcześniej jednak jest niewidzialna dziura w podłodze. Spadając w dół (lub spuszczając się na linie), skieruj się na prawo od teleportu. Tam wgryź się w ścianę, która znajduje się na końcu tunelu.¹
3. Idź do wyjścia, lecz nie wchodź do niego, a zejdź niżej. Wskocz na blok nad kolcami i gryź ścianę.¹
8. a. Gdy otworzysz zamek, zacznij gryźć ścianę z lewej strony.
b. Gdy już wrócisz z ukrytego etapu idź na górę. Przekop się do czterech monet, które są pod tobą i zacznij wgryzać się w ściany.
9. Pod koniec etapu powinieneś zauważyć lustro. Wbiegnij w nie.
GÓRY
1. a. Na samym początku, na końcu kanału wodnego.
b. Gryź w dół zaraz przy miejscu startu
2. Przy samym miejscu startu, gryź ziemię w lewym dolnym rogu.
3. Nieopodal kłody, którą trzeba podpalić. Wejdź pod teleport i gryź.¹
4. a. Przy miejscu starcie wgryzaj się w ziemię.
b. W ukrytym etapie, rozbujaj się nad wyjściem i przegryź się w prawą ścianę.¹
6. Gdy będziesz płynął kanałem, wynurz się w oddalonym najbardziej na prawo wylocie.
7. Gdy zniszczysz pocisk, dojdź do prawej ściany i gryź.¹
8. Na początku etapu gryź w lewo.
FABRYKA
3. Gdy już zdobędziesz klucz, skocz do góry.
4. Gdy zabijesz już "bysiora", przeskocz tam gdzie on stał. Zepchnij kamień na kolce i popchnij ramkę. Zamiast paki, która tu wcześniej leżała jest klucz. Przy pomocy ramki będziesz mógł go wziąć. Teraz zejdź na dół. Powinieneś zobaczyć tam zamek. Otwórz go i kop w dół. Nie spadaj jednak od razu do monet. Zostaw sobie jeden kamień i od niego gryź w lewo. Gdy wrócisz z ukrytego etapu, zejdź na dół i zbierz monety i trzy życia strzeżone przez jakiegoś typa, którego powinieneś zabić, aby je wziąć.¹
ZAMEK
1. a. Pierwszy etap bonusowy znajdziemy na parterze komnaty, z lewej strony za trumną, z której wychodzi Drakula. Czerwonym powinniśmy przegryźć kolumnę.
b. Drugi etap bonusowy znajduje się dokładnie w tym samym miejscu, co pierwszy, ale piętro wyżej. Też wystarczy przegryźć filar czerwonym futrzakiem.
¹Etapy odnalezione na podstawie dokumentu Simona "LuDeCk" Burrowsa.
TIPS'N'TRICKS
W pliku GAMEDAT.BIN w offsetach: 3, 5, 7, 9 zapisane są odpowiednio stany
gry GAME A, B, C, D. W to miejsce zamiast aktualnej wartości należy wpisać:
05 (heksadecymalnie) - start od etapu PUSTYNIA6
0A (heksadecymalnie) - LAGUNA1
0F (heksadecymalnie) - LAGUNA6
14 (heksadecymalnie) - LAS1
19 (heksadecymalnie) - LAS6
1E (heksadecymalnie) - PIRAMIDA1
23 (heksadecymalnie) - PIRAMIDA6
28 (heksadecymalnie) - GÓRY1
2D (heksadecymalnie) - GÓRY6
32 (heksadecymalnie) - FABRYKA1
37 (heksadecymalnie) - FABRYKA6
3C (heksadecymalnie) - WIOSKA1
41 (heksadecymalnie) - WIOSKA6
46 (heksadecymalnie) - ZAMEK1
4B (heksadecymalnie) - ZAMEK6
50 (heksadecymalnie) - MASZYNA
Fury of the Furries - Kalisto 1994 | ||||
80 | 5 lub 1 CD | |||
85 | ECS, 1 MB | |||
75 | ||||