Gra jest zrobiona dosyć ciekawie. Obraz jest powiększany dwukrotnie, dzięki czemu małym kosztem widzimy "więcej". Niestety odbija się to na jakości grafiki. Podłoga oraz sufit są zastąpione copperem, czyli popularnie mówiąc tęczą. Zmniejsza to wymagania gry. Co jakiś czas jedynie widzimy lampy lub czaszki, co ma nam sugerować, iż sufit, jak i podłoga jednak istnieją.
Gra jest zrobiona w ten sposób, iż wyświetlane są kolejne ściany, a im dalej w głąb ekranu, tym są one bardziej ściemniane, w końcu przechodząc w czerń. Ma to sugerować głębię, czy też trójwymiar.
Ta gra nie należy do najgorszych, w wręcz przeciwnie. Jest jedyna w swoim rodzaju, ponieważ na A500 nie ma raczej gier tego typu (a głównie dla tego komputera jest ta pozycja adresowana - przyp. mailman). W Death Mask gra się nadzwyczaj miło. Pod warunkiem, że ma się wystarczająco dużo amunicji i jakąś lepszą spluwę oraz rzecz jasna nie jest się otoczonym przez przeciwników. Wtedy jest "troszkę" trudniej.
Ogólnie w grze chodzi o to, aby przejść jej 35 poziomów, o zróżnicowanym stopniu trudności. W każej z misji mamy inne zadanie: albo jest to wybicie przeciwników, zniszczenie embrionów, dezaktywacja miny lub kombinacja wymienionych wariantów. Może także być "prosty" cel - znaleźć wyjście.
Grafika może nie olśniewa (ze swojej strony dodam, iż obraz jest trochę rozmazany, ponieważ jest dwukrotnie powiększany w pionie), ale nie jest także aż tak cienka, aby nie mozna było zagrać. Z efektami dźwiękowymi jest trochę lepiej, lecz trzeba mieć więcej niż pół mega Chip, aby usłyszeć wszystkie. Podczas gry słychać nasze kroki, pomruki wrogich nam "miśków", szelest otwieranych broń, czy też dźwięk przeładowywanej broni.
Ogólnie rzecz biorąc, gra ta nie jest wcale zła, powinna Ci zapewnić chwile zabawy na około dwa wieczory. Misje nie są trudne, choć odniosłem wrażenie, iż im dalej, tym łatwiej (po 20 poziomie).
W menu nie ma zbyt wiele opcji do wybrania. Są tam:
Broni w tej grze jest pięć typów. Zmianę jej uzyskujemy poprzez zebranie odpowiedniej skrzynki, jednak nigdy nie wiemy, co ona kryje. Należy się kierować intuicją.
Używając każdego z wymienionych tutaj rodzajów broni można wywnioskować, iż właściwie nie ma znaczenia broń, z jakiej został wystrzelony pocisk, a właściwie jej szybkość oddawania strzałów.
Dzięki mapie możesz ustalić swoje położenie oraz przeciwników. Bardzo pomaga, szczególnie jeśli masz cienką broń. Można ją przesuwać joystickiem. Zawsze, gdy zwiedzasz nowy teren lepiej jest zaznajomić się z mapą. Dzięki temu unikniesz przykrych niespodzianek jak otoczenie przez potworki i tym podobne. Ty jesteś tam zaznaczony jako niebieski kwadrat, drugi gracz jako czerwony, przeciwnicy na jasnopomarańczowy, a snajperzy mają kolor pomarańczowy, nieznacznie różniący się od potworków.
Właściwie nie mam co tutaj o niej pisać, dodam tylko że jej dokładne zrozumienie ułatwia grę, bo wiesz, co cię czeka. Jeśli grasz z kumplem przeciwko sobie, nie będzie go widać na mapie.
Walcząc z przeciwnikami należy się kierować następującymi wskazówkami:
Drobna notka. Żaden z przeciwników nie otworzy nigdy drzwi, a zatem jeśli stoisz przed drzwiami, nie bój się, że coś ci zza nich wyskoczy.
Gość z uzi - spotykany na pierwszych poziomach gry. Niby prosty do pokonania przeciwnik, ale - no właśnie. Stale gdzieś łazi i łazi. Dzięki temu jednak staje się ciężkim przeciwnikiem. Może się zdarzyć, iż wyskoczy ci zza rogu - niemiła niespodzianka. Wytrzymuje cztery strzały.
Misiek - zadaje rozległe rany. Ale nie jest groźnym przeciwnikiem, o ile masz się gdzie cofać i nie zostaniesz przez nikogo dodatkowego zaatakowany. Dzięki temu mozna go pokonać nawet i nożem. Wytrzymuje pięć trafień.
Robot - bardzo niebezpieczna postać, szczególnie w zwarciu. Strzela bardzo szybko i to czyni z niego trudnego do pokonania przeciwnika. Jeśli doszło do takiej sytuacji, stracisz trochę energii. Szczególnie nie jest to pożądane przy ataku większej liczy robotów na raz. To juz jest problem. Jego atak zabiera szybko energię. On sam wytrzymuje pięć strzałów.
To tyle postaci, które mają zdolność poruszania się. Nie polecam atakowania ich "na chama", czyli walenia dopóki nie padnie. Najlepszą formą ataku jest strzał, a po nim natychmiastowe wycofanie się. Joy w tył oraz trzymać jednocześnie w lewo lub prawo. I powtarzać do skutku. Da się to wykonać i nożem, lecz raczej się tego nie da zrobić bez straty energii.
Teraz pora na opis postaci "niemobilnych".
Snajper - ubrany w kask. Strzela pojedynczymi strzałami. Wytrzymuje kilka strzałów. Mało groźny.
Snajper 2 - ubrany na czarno. Strzela podwójnymi pociskami. Dosyć groźny.
Nosorożec - Strzela pojedynczymi pociskami. Coś jak snajper.
Hipopotam - Ten jednak strzela podwójnymi pociskami. Strasznie mocny i co za tym idzie, niebezpieczny.
Oberwać jeszcze można od czegoś w rodzaju obrazów. Strzela to co jakiś czas pojedynczym strzałem. Nie można tego niestety zniszczyć.
Lata jeszcze coś na wzór niebieskiej błyskawicy (na niektórych poziomach). U góry zakończone jakby miską. Wysoce niebezpieczne, jeśli staniesz w miejscu.
Podczas gry możesz się zetknąć z następującymi rzeczami:
Tych rzeczy nie zobaczysz na mapie:
Kolejne elementy są widoczne na mapie jako różowy kwadracik:
Wyjście na mapie zaznaczone jest jako biała kropka, zazwyczaj jest obok niego jakiś stworek, przeważnie nic groźnego. Wyjście nie jest aktywne do chwili wypełnienia celu misji. W takim wypaku na ekranie zostanie wyświetlony napis "Go to exit". W takim wypadku powinniśmy udać się do wyjścia.
Jeżeli zabijemy przeciwnika na polu, gdzie otwierają się drzwi, pozostaną one stale otwarte. Należy się z tym liczyć, jeśli był w tym pomieszczeniu więcej niż jeden potworek.
Jeśli uciekasz w tył i trafiłeś na ścianę, nadal trzymaj joya w tył, lecz dodaj prawo lub lewo. Uważaj jednak, aby się przez to gdzieś nie wpakować. To niebezpieczna metoda, jeśli nie znasz terenu walki.
Walcząc z robotami, staraj się by nie podeszły zbyt blisko ciebie oraz by cię nie otoczyły. Jeśli do tego dojdzie, rozwal jednego i jeśli masz mało energii, uciekaj albo też odwróć się, strzelaj i cofaj się.
Strzelaj do beczek - niekiedy coś za nimi jest. Uważaj jednak ze strzelaniem do nich, gdu masz mało amunicji. Każda beczka to cztery pociski mniej. Jednak stanie w bezpośredniej bliskości podczas ich wybuchu nie odejmuje energii. Można je zatem z braku amunicji rozwalić nożem.
Snajperów i tym podobne klony można rozwalać właściwie bez straty energii, nawet nożem (choć jest to trudne). Nim wejdziesz w dziurę, gdzie stoi snajper, przestudiuj mapę. Pomoże ci to wybrać efektywną drogę ucieczki. A zatem podchodzisz do niego (nie musi być aż nazbyt blisko, zawsze wejdź tak, aby go trafić), strzelasz i uciekasz trzymając joya w tył i w lewo lub prawo. Uważaj jednak, abyś się gdzieś przez to nie wpakował (dlatego była mowa o mapie). Czekasz, aż wystrzeli on swą serię (przeważnie 7 pocisków) i znowu powtarzasz akcję. Po jakimś czasie padnie.
Jeśli za drzwiami jest zaułek, a za nim potworek, wejdź za drzwi, poczekaj aż się zamkną, daj joya w tył i otwórz drzwi, po czym szybko do przodu, aby zauważył nas przeciwnik i do tyłu. Jak to dobrze zrobisz, drzwi mu się zamkną przed nosem.
Jeśli idzie na ciebie misiek, a tobie skończyła już się przestrzeń do cofania się, to trzymając tył daj joya w lewo lub prawo. Jak już wejdziesz do kolejnej szczeliny, szybko się obwróć i kontynuuj walkę.
Jeśli grasz sam, możesz sobie włączyć grę na dwóch graczy (fe, nie fair-play!), u kumpla włączyć mapę. Znacznie to ułatwi rozgrywkę. Poza tym masz dodatkową szansę - 40 pocisków. Aby misja została zaliczona, wystarczy, iż jeden z was pomyślnie ją przejdzie.
Podczas gry wpisz BELINDA. Od teraz klawiszem Enter przeskakujesz do kolejnego etapu.
Oto kody, jakie otrzymałem w czasie przechodzenia kolejnych poziomów.
Etap 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 |
Kod dostępu 00000 52385 22428 84843 22087 38641 06395 33224 35527 48962 65074 62438 28283 85325 10769 25324 43542 62156 84678 57093 29264 47446 75330 82855 58474 38392 55276 68163 75156 70948 54334 39814 52262 |
Strefa Entrance Engine Room Genetics Lab Briefing Room Storage Room Rest Room Prison 1 Research Room Prison 2 Office Weapon Room Transport Bay Security Zone 1 Security Zone 2 Security Zone 3 Security Zone 4 Security Zone 5 Security Zone 6 Training Ground 1 Training Ground 2 Training Ground 3 Training Ground 4 Training Ground 5 Training Ground 6 Training Ground 7 Training Ground 8 Training Ground 9 Research Room 2 Preparation Room Navigation Control Radar Room Weapon Research Central Core |
Cel misji Idź do wyjścia wskazanego na mapie Zniszcz reaktory i uciekaj Zniszcz embriony i uciekaj Zniszcz wszystkich i uciekaj Deaktywuj minę i uciekaj Deaktywuj minę i uciekaj Znajdź wyjście Znajdź wyjście Ostrzelaj czaszkę i obcych Zniszcz wszystkich obcych i uciekaj Znajdź wyjście Zniszcz wszystkie roboty i idź do wyjścia Znajdź wyjście Zniszcz wszystkie roboty i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Znajdź minę i zniszcz obcych Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i emriony Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i reaktory Znajdź minę i zniszcz obcych Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia Zniszcz wszystkich obcych i idź do wyjścia |
Death Mask - Apache/Alternative'93 | ||||
70 | 2 lub 1CD | |||
80 | ||||
75 | ||||