• Burntime - szkoła przetrwania

17.04.2012 19:04, autor artykułu: Dominik Śliwa
odsłon: 8991, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Burntime

Od dawna istnieje przekonanie, że nasza cywilizacja, prędzej czy później, sama się unicestwi czy to poprzez wojnę nuklearną, efekt cieplarniany lub całkowite wyczerpanie złóż naturalnych. Konsekwencją tych wydarzeń będzie problem z żywnością i wodą, pewne obszary zamienią się w radioaktywne bądź toksyczne pustynie, ludzie - czy już mutanci - stworzą małe skupiska, żyjąc w ruinach dawnych metropolii. Podążając za tym trendem, w 1993 roku austriacka firma MAX DESIGN wydała strategiczną grę z elementami "role-playing" pod tytułem "Burntime".

 

OGÓLNE ZASADY GRY

Obsługa gry jest raczej prosta i intuicyjna. Po obejrzeniu wprowadzenia (kliknięciem LPM można je w każdej chwili przerwać), pojawia się ekran, gdzie dokonujemy wyboru sylwetki naszego bohatera i wpisujemy imię (ewentualnie powtarzamy to dla drugiej osoby, jeżeli gramy we dwójkę - można to wykorzystać w celu ułatwienia sobie gry, bo zawsze to już jednego wroga mniej). Poziom trudności gry określają cyfry rzymskie: I – łatwy, II – średni, III – trudny. Można zmienić też kolor flag pomiędzy graczami. Aby rozpocząć nową grę, klikamy w "SIM. START", chyba że zdecydujemy się na wczytanie poprzednio zapisanego stanu gry. Wówczas należy kliknąć w "LOAD".

To, co widzimy na początku to mapa główna całego obszaru oraz drogi do poszczególnych wiosek i miast. Czerwony pasek w górnym prawym rogu powoli się kurczy, co oznacza czas do końca naszej tury. Pasek z prawej dolnej strony symbolizuje naszą kondycję. Znaczek po prawej stronie portretu mówi nam, w jakim trybie jest nasza postać (tryb informacji, walki, rozmowy).

Kliknięcie w miejscu, w którym stoimy lub na wioskę, która należy do nas (chorągiewka w naszym kolorze) pozwala zorientować się, ile dziennie przybywa wody i jakiego rodzaju produkujemy jedzenie, ilu naszych wojowników, techników i lekarzy tam się znajduje i jakie przedmioty zawierają budynki. Dodatkowo mamy informacje czy przypadkiem obszar nie jest skażony toksycznie lub radioaktywnie.

Jeśli chcemy wejść do konkretnej wioski lub iść do innej lokacji, to naciskamy PPM na mapie głównej, wybieramy "TRAVEL" i wskazujemy cel podróży. Ukazuje się nam widok szczegółowy wioski lub miasta z budynkami i mieszkańcami. Tutaj możemy rozmawiać z mieszkańcami (tryb "SPEAK" - ikonka ust) lub z nimi walczyć (tryb "FIGHT" – ikona pochodni). Psy i mutanty należy zabijać. Ludzie w zależności od naszego doświadczenia i posiadanych przedmiotów mogą do nas się przyłączyć lub można wymienić przedmioty, jeśli spotkamy handlarza. W miastach jest jeszcze doktor, bar, restauracja i sklep handlarza. Wszystkie pozostałe budynki, jeśli tylko możemy, należy bezwzględnie odwiedzać, jeśli oczywiście w trybie informacji widać, że coś się tam znajduje. Przedmioty leżące na ziemi niestety musimy sami wyszukać.

 

POŻYWIENIE I WODA

Wszystkie postacie oraz nasz bohater potrzebują codziennie 1 porcji wody (PW) oraz 1 porcji jedzenia (PJ). Informacje o tym, jaki jest ich stan, podawane są w oknie postaci (PPM i funkcja "INVENTORY"). Tutaj też można dowiedzieć się, jaki jest poziom doświadczenia oraz kondycja bohatera. Niestety mamy tylko 6 miejsc na przedmioty, co często będzie prowadzić do trudnych wyborów co zabrać, a co zostawić.

Na szczęście każdy obszar ma jakiś zbiornik lub studnię, gdzie możemy się napić i uzupełnić manierki. W miastach napoje oferuje bar, niestety tylko tyle ile możemy wypić, czyli maksymalnie 5 PW. Picie z manierek odbywa się automatycznie zarówno w trakcie wędrówki, jak i po wejściu do pomieszczenia z wodą, chyba że chcemy to zrobić sami, to klikamy PPM na butelce. Manierki uzupełnia się wkładając je lub gdy nie ma już zapasów wody, pozostawiając w studni i odczekując jeden dzień (funkcja "NEXT").

Z jedzeniem już nie jest tak łatwo, jak z wodą. Mimo, iż możemy mieć maksymalnie 9 PJ, to zapewnienie posiłków jest bardziej problematyczne. Cztery rodzaje pokarmów możemy uzyskać tylko poprzez handel – co niezbyt się opłaca, znalezienie - co na początku jest najprostsze, zabicie psa – co daje jedno mięso lub produkowanie – co umożliwiają pułapki i jest kluczem do zwycięstwa. Jedzenie odbywa się też automatycznie, chyba że sami chcemy to zrobić, to też klikamy PPM na potrawie. Nie jest istotne, kto niesie jedzenie, jeśli jest większa liczba ludzi w naszej drużynie. Postacie pilnujące naszych wiosek żywią się tym, co mają przy sobie lub tym, co znajduje się w budynkach. Jeśli wioska jest nasza, to w oknie informacyjnym możemy ustawić, jaki rodzaj żywności ma być produkowany (tylko jeden w danej chwili). Domyślnie są to larwy, a inne rodzaje pojawiają się, gdy mamy w budynkach pozostawiane pułapki. Dwie pułapki tego samego typu zwiększają szybkość zdobywania jedzenia. Nie ma sensu zakładać ich więcej, bo to bezcelowe. Po dłuższym czasie zaczniemy mieć wreszcie zapasy jedzenia, bo aby powstało np. mięso, potrzeba tylko 6 DR (dzienne racje). Jedna pułapka daje 5 DR - za mało, aby po jednym dniu coś wyprodukować, ale za dwa dni będziemy mieć pierwsze mięso (2x 5 DR = 10 DR, mięso - 6 DR i "w zapasie" 4 DR), po którego spożyciu będziemy najedzeni na 9 dni. Proste prawda?

POJEMNIKI NA WODĘ

NAZWA

WATER BOTTLE

FULL CANTEEN

FULL WINESKIN

POJEMNOŚĆ

2 PW

3 PW

5 PW

POTRAWY

NAZWA

MAGGOTS

RATS

SNAKE

MEAT

SYTOŚĆ

3 PJ

5 PJ

7 PJ

9 PJ

WYMAGANA ILOŚĆ DZIENNYCH RACJI DO WYPRODUKOWANIA JEDNEJ SZTUKI

1 DR

3 DR

5 DR

6 DR

WOJOWNICY I ZAJMOWANIE OBSZARÓW

Odwiedzając kolejne wioski wielokrotnie będziemy musieli walczyć o przetrwanie. Odbywa się to bardzo prosto i polega na przejściu w tryb walki oraz klikaniu na przeciwniku. Spadek naszej kondycji będzie widać na dolnym, czerwonym pasku po prawej stronie. Aby trochę zwiększyć szansę zwycięstwa, należy używać broni. Nie wystarczy jej posiadanie - trzeba ją jeszcze aktywować, klikając na niej PPM. Najlepiej jednak wynająć wojownika i dać mu broń, aby to on za nas walczył. Gdy wioska nie jest przez nikogo zajęta, ewentualnie wybiliśmy wszystkich wrogów na tym terenie (to ci, co w nazwie funkcji mają numer np. S4), to możemy ją przejąć, pozostawiając przynajmniej jednego towarzysza do ochrony. Na osobie do tego zadania klikamy PPM i wybieramy funkcję "STAY THERE". Od teraz produkowane są automatycznie robaki (1 DR), aby nasz towarzysz nie umarł z głodu. Gdy wstawimy do jakiegoś budynku nóż, to produkcja zwiększy się do 2 DR, a dwóch ludzi i dwa noże wygenerują już 3 DR. Jest to maksimum i większa ilość noży czy ludzi nic nie pomoże. Jeśli chcemy ponownie przyłączyć do siebie, to wybieramy funkcję "REJOIN RUST".

NARZĘDZIA WALKI

NAZWA

NO WEAPON

KNIFE

AXE

PITCHFORK

UNLOADED RIFLE+AMMUNITION=LOADED RIFLE

+=

SKUTECZNOŚĆ

BARDZO MAŁA

MAŁA

DOBRA

BARDZO DOBRA

NAJLEPSZA

TECHNICY I WYNALAZKI

Po zdobyciu wyższego poziomu doświadczenia przez naszego bohatera, zapewne uda nam się przyłączyć do drużyny technika. Jest to jedyna osoba, która ma możliwość tworzenia urządzeń, ale musi posiadać wszystkie do nich części. Klikając PPM w oknie ekwipunku technika na niektóre rzeczy np. zniszczona pompa czy kawałek deski, dowiemy się od niego, czego jeszcze potrzebuje do budowy. Technik również może pilnować terenu, choć w walce jest dużo słabszy od wojownika.

URZĄDZENIA

POWSTAŁY PRZEDMIOT

SKŁADNIKI

ZASTOSOWANIE

RAT TRAP

WOODPILE

WIRE

SCREWS

POZOSTAWIONY W BUDYNKU:

1x RAT TRAP = 3 DR

2x RAT TRAP = 4 DR

SNAKE TRAP

TYLKO MOŻLIWOŚĆ KUPNA

POZOSTAWIONY W BUDYNKU:

1x SNAKE TRAP = 4 DR

2x SNAKE TRAP = 5 DR

TRAP

TIN

WIRE

SPRING

POZOSTAWIONY W BUDYNKU:

1x FOOT TRAP = 5 DR

2x FOOT TRAP = 7 DR

HAND PUMP

BROKEN PUMP

HOSE

hose.png

RAGS

rags.png

DZIENNY POZIOM WODY

1 PW

2 PW

3 PW

4 PW

5 PW

6 PW

7 PW

8 PW

9 PW

10 PW

ZWIĘKSZENIE PO UŻYCIU POMPY

+2 PW

+1 PW

+0 PW

+1 PW

+1 PW

+1 PW

+1 PW

+2 PW

+2 PW

+2 PW

INDUSTRIAL PUMP

industrial pump.png

SPARE PARTS

spare parts.png

HOSE

hose.png

RAGS

rags.png

IRON PIPE

iron pipe.png

DZIENNY POZIOM WODY

1 PW

2 PW

3 PW

4 PW

5 PW

6 PW

7 PW

8 PW

9 PW

10 PW

ZWIĘKSZENIE PO UŻYCIU POMPY

+5 PW

+4 PW

+3 PW

+2 PW

+3 PW

+3 PW

+3 PW

+4 PW

+4 PW

+5 PW

PROTECTIVE SUIT

protective suit.png

PROTECTIVE OVERALL

protective overall.png

GAS MASK

gas mask.png

GLOVES

gloves.png

BOOTS

boots.png

NIEZBĘDNE DO DŁUGOTRWAŁEGO PRZEBYWANIA NA OBSZARZE RADIOAKTYWNYM

TWO-WAY RADIO

DEFECTIVE TWO-WAY RADIO

defective two-way radio.png

BATTERIES

batteries.png

ELECTRICAL ODDS-AND-ENDS

electrical.png

BRAK ZASTOSOWANIA. HANDEL

MINE DETECTOR

DEFECTIVE MINE DETECTOR

LCD DISPLAY

BRAK ZASTOSOWANIA. HANDEL

MEDYCY I LECZENIE

Kolejną grupą zawodową, którą spotkamy, są lekarze. W każdym mieście u doktora, oczywiście za pożywienie, możemy zostać całkowicie wyleczeni, ale póki ubytek kondycji nie spadnie poniżej 70%, to z czasem samoistnie się regenerujemy i nie potrzebujemy jego pomocy. Możemy też przyłączyć lekarza do naszej grupy, dzięki czemu nawet utrata połowy zdrowia (50%) będzie samoistnie wyleczalna. Niestety spadek kondycji poniżej tego zakresu będzie wymagała odwiedzin u medyka w mieście. Lekarz również może pilnować naszego terenu.

OPŁATA ZA LECZENIE W MIEŚCIE

NAZWA

MAGGOTS

RATS

SNAKE

MEAT

PROCENT ODZYSKANIA ZDROWIA

9%

15%

21%

27%

KUPCY I HANDLOWANIE

W każdym mieście oraz losowo w różnych wioskach spotkamy wszelkiej maści handlarzy. Ponieważ nie ma żadnej waluty, sama transakcja polega tylko na wybraniu interesującego nas przedmiotu i dawaniu w zamian tylu swoich, aby kontrolka zapaliła się na zielono. Jeśli nam odpowiada taka zamiana, to zaakceptujemy wybór. Trudno określić wartość danego przedmiotu, więc jedyną możliwością porównania wartości jest liczba PJ (PW) jaką oferuje nam bar czy restauracja za każdą z rzeczy. Na tej też podstawie stworzono poniższe zestawienie, które obejmuje wszystkie dostępne w grze przedmioty. Pytajniki w miejscu obrazka oznaczają, że nie udało mi tego znaleźć, choć czasami występuje w grze.

SPIS WSZYSTKICH PRZEDMIOTÓW

L.p.

PRZEDMIOT

NAZWA

TŁUMACZENIE

WARTOŚĆ

ZASTOSOWANIE

1.

ammunition.png

AMMUNITION

AMUNICJA

5

BROŃ

(8 NABOI)

2.

axe.png

AXE

SIEKIERA

15

BROŃ

3.

batteries.png

BATTERIES

BATERIE

6

CZĘŚĆ

URZĄDZENIA

4.

bible.png

BIBLE

BIBLIA

11

NA HANDEL

5.

bones.png

BONES

KOŚCI

2

NA HANDEL

6.

boots.png

BOOTS

BUTY

6

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

7.

bottle.png

BOTTLE

BUTELKA

4

DO SPOŻYCIA

8.

broken pump.png

BROKEN PUMP

USZKODZONA POMPA

12

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

9.

DEFECTIVE MINE DETECTOR

WADLIWY WYKRYWACZ MIN

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

10.

defective two-way radio.png

DEFECTIVE TWO-WAY RADIO

WADLIWA KRÓTKOFALÓWKA

11

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

11.

electrical.png

ELECTRICAL ODDS-AND-ENDS

RESZTKI PRZEWODÓW

7

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

12.

empty canteen.png

EMPTY CANTEEN

PUSTA MANIERKA

6

DO SPOŻYCIA

13.

empty wineskin.png

EMPTY WINESKIN

PUSTY BUKŁAK

9

DO SPOŻYCIA

14.

full canteen.png

FULL CANTEEN

PEŁNA MANIERKA

9

DO SPOŻYCIA

15.

full wineskin.png

FULL WINESKIN

PEŁNY BUKŁAK

12

DO SPOŻYCIA

16.

fur.png

FUR

FUTRO

2

NA HANDEL

17.

gas canister.png

GAS CANISTER

KANISTER

2

NA HANDEL

18.

gas mask.png

GAS MASK

MASKA PRZECIWGAZOWA

18

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

19.

gloves.png

GLOVES

RĘKAWICE

6

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

20.

gold.png

GOLD

ZŁOTO

0

NA HANDEL

21.

hand pump.png

HAND PUMP

POMPA RĘCZNA

30

URZĄDZENIE

22.

hose.png

HOSE

WĄŻ

GUMOWY

9

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

23.

industrial pump.png

INDUSTRIAL PUMP

POMPA PRZEMYSŁOWA

43

URZĄDZENIE

24.

iron bars.png

IRON BARS

ŻELAZNE PRĘTY

2

NA HANDEL

25.

iron pipe.png

IRON PIPE

ŻELAZNA RURA

9

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

26.

knife.png

KNIFE

NÓŻ

11

BROŃ

27.

LCD

DISPLAY

WYŚWIETLACZ LCD

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

28.

leather jacket.png

LEATHER JACKET

KURTKA SKÓRZANA

15

NA HANDEL

29.

loaded rifle.png

LOADED RIFLE

NAŁADOWANA STRZELBA

30

BROŃ

30.

MAGGOTS

LARWY

2

DO SPOŻYCIA

31.

MEAT

MIĘSO

6

DO SPOŻYCIA

32.

MINE

MINA

NA HANDEL

33.

MINE DETECTOR

WYKRYWACZ MIN

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

34.

pants.png

PANTS

SPODNIE

11

NA HANDEL

35.

pitchfork.png

PITCHFORK

WIDŁY

20

BROŃ

36.

protective overall.png

PROTECTIVE OVERALL

SKAFANDER OCHRONNY

9

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

37.

protective suit.png

PROTECTIVE SUIT

ZESTAW OCHRONNY

48

URZĄDZENIE

38.

rags.png

RAGS

SZMATY

4

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

39.

rat trap.png

RAT

TRAP

PUŁAPKA NA SZCZURY

22

URZĄDZENIE

40.

RATS

SZCZURY

3

DO SPOŻYCIA

41.

rope.png

ROPE

LINA

11 (AMIGA)

7 (PC)

DO WSPINANIA SIĘ DO WYŻSZYCH POMIESZCZEŃ

42.

screws.png

SCREWS

ŚRUBY

5

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

43.

skull.png

SKULL

CZASZKA

2

NA HANDEL

44.

SNAKE

WĄŻ

5

DO SPOŻYCIA

45.

snake trap.png

SNAKE

TRAP

PUŁAPKA NA WĘŻE

30

URZĄDZENIE

46.

spare parts.png

SPARE PARTS

CZĘŚCI ZAMIENNE

15

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

47.

spring.png

SPRING

SPRĘŻYNA

12

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

48.

sweater.png

SWEATER

SWETER

12

NA HANDEL

49.

steel helmet.png

STEEL HELMET

STALOWY HEŁM

12

NA HANDEL

50.

tin.png

TIN

BLASZKA

12

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

51.

tires.png

TIRES

OPONY

1

NA HANDEL

52.

tools.png

TOOLS

NARZĘDZIA

24

NA HANDEL

53.

trap.png

TRAP

PUŁAPKA

37

URZĄDZENIE

54.

TWO-WAY RADIO

KRÓTKOFALÓWKA

33

URZĄDZENIE

55.

unloaded rifle.png

UNLOADED RIFLE

NIEZAŁADOWANA STRZELBA

24

BROŃ

56.

water bottle.png

WATER BOTTLE

BUTELKA WODY

6

DO SPOŻYCIA

57.

wire.png

WIRE

DRUT

6

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

58.

woodpile.png

WOODPILE

STOS DREWNA

4

CZĘŚĆ URZĄDZENIA

MAPA

Poniżej przedstawiam kompletną mapę ze wszystkimi możliwymi lokacjami do odwiedzenia. Cyfry przy ścieżkach mówią, ile dni potrzebujemy na przemarsz. W tabeli - alfabetycznie - znajdują się informacje o wioskach i miastach oraz wszelkie przydatne o nich informacje.

Mapa

Po najechaniu myszą na postać w konkretnej lokacji, dowiemy się, jak się nazywa oraz jaką ma funkcję:

- SD – wojownik (niem. soldat)
- TK – technik (niem. techniker)
- AZ – lekarz (niem. arzt)
- HA – handlarz (niem. handler)
- S1, S2, S3, S4 – osoba pilnująca danego terenu

NAZWA MIEJSCOWOŚCI

MOŻLIWA PRODUKCJA

DZIENNY POZIOM WODY

MAKSYMALNY ZAPAS WODY

MAPA

UWAGI

ACID TOWN

acid town_1.png

MIASTO

ANIF

3 PW

4 PW

anif_1.png

ANTELLA

antella_1.png

MIASTO

BEARWOODS

5 PW

6 PW

bearwoods_1.png

BIG HOLE

10 PW

20 PW

big_hole_1.png

CAVES

5 PW

7 PW

caves_1.png

DEAD WOOD

6 PW

5 PW

dead wood_1.png

DEATH TOWN

4 PW

9 PW

death town_1.png

Przebywanie na tym terenie wymaga posiadania

GAS MASK

DESERT POINT

1 PW

1 PW

desert point_1.png

DEVIL ROCK

1 PW

2PW

devil_1.png

DOGSHIT CITY

4 PW

5 PW

dogshit_1.png

EAGLES NEST

4 PW

4 PW

eagle nest_1.png

FACTORY

factory_1.png

Przebywanie na tym terenie wymaga posiadania

GAS MASK

GOLD TOWN

5 PW

5 PW

gold town_1.png

HARD MANS DEATH

4 PW

5 PW

hard_1.png

HEAVENS GATE

heavens gate_1.png

MIASTO

LEFT END

7 PW

6 PW

leftend_1.png

LOST HOPE

lost hope_1.png

MIASTO

MAX CANYON

3 PW

4 PW

max canyon_1.png

MONASTERY

6 PW

8 PW

monastery_1.png

MUARAB

6 PW

8 PW

muarab_1.png

NAKKARA

1 PW

2 PW

nakkara_1.png

NAMELESS TOWN

6 PW

9 PW

nameless_1.png

NEW SANDEZ

new sandez_1.png

MIASTO

NIRVANA

8 PW

4 PW

nirvana_1.png

NOB HILL

5 PW

6 PW

nob hill_1.png

Przebywanie na tym terenie wymaga posiadania PROTECTIVE SUIT

NUMEA

6 PW

5 PW

numea_1.png

Przebywanie na tym terenie wymaga posiadania

GAS MASK

ONE MAN’S HEAVEN

1 PW

2 PW

one mans_1.png

OUTBACK

7 PW

10 PW

outback_1.png

PARADISE CAMP

7 PW

8 PW

paradise camp_1.png

REFINERY

refinery_1.png

Przebywanie na tym terenie wymaga posiadania PROTECTIVE SUIT

RESTSTOP

5 PW

20 PW

reststop_1.png

Dużo psów, brak możliwości produkcji jedzenia.

RIGHT ENDS

6 PW

15 PW

right end_1.png

SANA

5 PW

8 PW

sana_1.png

SHERWOOD

7 PW

5 PW

sherwood_1.png

SNAKE HILLS

6 PW

20 PW

snake hills_1.png

STOVE VENT

7 PW

6 PW

stove vent_1.png

RÓŻNICE MIĘDZY WERSJĄ NA AMIGĘ A NA PC

Pozornie różnice między wersjami na obie platformy są niewielkie i już na pierwszy rzut oka da się je zauważyć. Rozmieszczenie elementów na ekranie czy symbole przy kursorze są tak naprawdę mało istotne. Zasadnicza różnica polega na tym, że w wersji na Amigę jest znacznie więcej przedmiotów do zbierania, co ułatwia grę i dużo szybciej możemy zbudować różne pomocne urządzenia, ale raczej małe szanse (nie wiem czy w ogóle jest to nawet możliwe) na znalezienie złota, baterii czy części do wykrywacza min. Odwrotnie jest w wersji na PC gdzie, ogólnie jest dużo mniej przedmiotów, ale jak coś znajdziemy, to często jest cenniejsze. No i największą wadą wersji na PC jest to, że odległość między wioskami zawsze wynosi 1 dzień, co całkowicie wypacza ideę walki o przetrwanie. Nie wiem, czym to jest spowodowane, ale takie są fakty.

UKOŃCZENIE GRY

Są tylko dwie możliwości zakończenia gry – zwycięstwo lub śmierć. Zginąć nie jest trudno, ale jeśli przetrwamy dość długo i zadbamy o stworzenie odpowiedniego zaplecza, nasze szanse przeżycia znacznie wzrosną. Do pełnego zwycięstwa potrzebujemy jednak zdobycia 31 (spośród 32) wiosek. Po wyeliminowaniu wrogich bohaterów, przyjdzie nam zająć też wioski skażone, a więc NOB HILL, NUMEA i DEATH TOWN. Do przeżycia tam nasi ochroniarze będą potrzebować masek przeciwgazowych i stroju ochronnego, co warto już wcześniej skompletować. Wreszcie na koniec zajmujemy RESTSTOP, gdzie nie ma produkcji jedzenia, więc zostawiamy kilka mięs w budynku oraz REFINERY, gdzie wystarczy zostawić kogoś do ochrony, nawet bez ekwipunku, aby obejrzeć zakończenie i przeczytać podsumowanie. Lokację FACTORY można sobie całkiem odpuścić.

RADY I OSTRZEŻENIA

Na podstawie moich własnych (i nie tylko) obserwacji i doświadczeń proponuję stosować poniższe wskazówki:

  • zaraz po rozpoczęciu nowej gry, należy ustawić używanie noża,
  • wpływ pomp na zwiększenie dziennego poziomu wody się nie sumuje, a jeśli są różnego typu to "działa" tylko przemysłowa,
  • pozostawione przedmioty w barze lub restauracji przepadają, więc albo wymieniamy na jedzenie czy picie, albo chowamy do plecaka,
  • jeśli chcemy kupić więcej przedmiotów, niż mamy miejsca w plecaku, klikamy PPM na niepotrzebne rzeczy i odkładamy je na bok, a po zakończeniu transakcji będą one leżeć obok nas,
  • kliknięcie PPM na amunicji automatycznie ładuje strzelbę,
  • pozostawienie na jeden dzień pojemników na wodę pozwala je napełnić mimo, iż wydaje się, że w danej wiosce dziennie przybywa dużo mniej wody, niż wynosi łączna pojemność manierek.

komentarzy: 4ostatni: 22.08.2012 19:26
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem