Gry komputerowe dzielą się na szereg kategorii. Mamy strzelaniny, przygodówki, strategie, symulatory, platformówki, wyścigi i wiele innych. Dość często zdarza się, że dana gra łączy w sobie cechy kilku gatunków i jednoznaczne jej zakwalifikowanie do któregoś z nich bywa kłopotliwe. "Bubble and Squeak" jest dobrym przykładem takiej mieszanki. Na pierwszy rzut oka wygląda jak platformówka, ale po pewnym czasie okazuje się, że podczas gry oprócz zręczności wymagana jest też zdolność logicznego myślenia. I nie chodzi tu o myślenie typu "stworka z lewej załatwię strzelając, a tego z prawej wskakując mu na głowę", ale o myślenie służące rozwiązaniu zagadek i pokonaniu przeszkód. "Bubble and Squeak" jest zatem połączeniem gry logicznej i platformowej, a biorąc pod uwagę etapy bonusowe, również strzelaniny.
Głównym bohaterem gry jest chłopiec o imieniu Bubble, który ze stworkiem nazwanym Squeak przemierza 5 światów. Każdy świat podzielony jest na kilka etapów, w sumie jest ich 30. Aby przejść dany etap Bubble i Squeak muszą razem dotrzeć do świecącego słupka. Podczas gry sterujemy ruchami Bubble'a. Może on chodzić, skakać, strzelać i używać znalezionych przedmiotów. Squeak zazwyczaj podąża za Bubblem i nie mamy bezpośredniego wpływu na jego ruchy. Można mu jednak wydawać komendy, dzięki którym wpływamy na jego zachowanie każąc mu zostać w danym miejscu lub podążać dalej za Bubblem. Squeak może też podrzucić Bubble'a wysoko do góry, co pozwala dotrzeć mu do niedostępnych w inny sposób miejsc. Na niektórych etapach znajdują się automaty z gumą do żucia. Używając znalezionych wcześniej monet można kupić Squeakowi jego ulubiony przysmak, dzięki czemu zyskuje on zdolność wysokich skoków lub latania. Bubble wskakuje wtedy swojemu kompanowi "na barana" i razem podążają do wyjścia.
"Bubble and Squeak" w porównaniu do np. "Superfroga" jest grą mało dynamiczną. Główny nacisk położono tu bowiem nie na akcję, ale na rozwiązywanie zagadek. Czas na przejście danego etapu jest ograniczony - stopniowo podnosi się zwierciadło wody, a bohaterowie gry nie umieją pływać. Poziom wody można na szczęście chwilowo obniżyć używając działek z lawą. Podczas gry, oprócz przedmiotów potrzebnych do ukończenia etapu, można znaleźć diamenty, słodycze zwiększające odporność, dodatkowe życia oraz symbol batyskafu. Ten ostatni pozwala zagrać na etapie bonusowym, który ma postać podwodnej strzelaniny. Na każdym etapie znajdują się także wrogowie, których trzeba wyeliminować, aby zdobyć monety do automatu z gumą do żucia. Wspomniane wyżej diamenty zbiera się nie tylko dla punktów. 50 zebranych diamentów umożliwia otwarcie kapsuły, w której uwięzieni są koledzy Squeaka. Otwieranie kapsuł nie jest obowiązkowe, ale pozwala na wzięcie udziału w dodatkowych etapach gry, gdzie można zdobyć m.in. dodatkowe życie.
Grafika omawianej gry prezentuje się bardzo dobrze. Postacie bohaterów są fajnie narysowane w komiksowym stylu, przedmioty i sceneria są kolorowe i zróżnicowane. Animacja jest płynna, a tło przesuwa się z wykorzystaniem efektu paralaksy. Dźwiękowo jest również dobrze - sporo niezłych sampli i muzyka w czasie gry. Sterowanie może odbywać się przy pomocy joysticka jednoprzyciskowego, joysticka dwuprzyciskowego lub joypada od CD32. Po przejściu każdego etapu podawany jest kod do następnego. Z rzeczy, które mi się w grze nie podobały trzeba wymienić skromne zakończenie (gratulacje w formie tekstu), brak tabeli z najlepszymi wynikami (w trakcie gry zdobywa się punkty, ale nic z tego nie wynika) i konieczność obejrzenia początkowej animacji zanim wejdzie się do menu. Są to jednak drobiazgi, które nie wpływają na wystawienie grze pozytywnej oceny.
"Bubble and Squeak" ukazała się w wersjach OCS/ECS, AGA i CD32. Recenzja dotyczy wersji AGA. Nie miałem okazji zagrać w wersje OCS/ECS i CD32, więc trudno mi szczegółowo opisać czym się one różnią. Z obrazków z gry dostępnych w internecie wynika jedynie, że wersja OCS/ECS ma uboższą grafikę (brak tła).
Grę można zainstalować na twardym dysku standardowo lub przy użyciu instalera WHDLoad.
Bubble'n'Squeak - Audiogenic Software 1994 | ||||
90 | 2 DD lub 1 CD | |||
85 | ||||
85 | ||||