Wątek zamknięty
[#1] A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?
No właśnie - jak to było?

1. A1200 nie sprzedawała się bo nie było na nią softu
2. nie było softu bo się nie sprzedawała

a może:

3. Nie sprzedawała się i nie było na nią softu, bo była za cienka na rynku?
[#2] Re: Zapowiedzi nowych gier
Sequele nie powstały, ponieważ po 94r. świat
poszedł w grafikę 3d a amiga się skończyła
jako platforma do gier.

To nie do końca prawda. Commodore zbankrutował i to był główny powód upadku rynku Amigi.

Gdyby C= przetrwał pewnie jeszcze długo powstawało by oprogramowanie i gry na Amigę i Amiga OS, nawet 2D.

Kto wie, może rynek Amigi obudziłby się z letargu i powstało wiele 256-kolorowych wersji gier.

Istnieją takie gatunki, gdzie grafika 2D sprawdza się najlepiej, nie potrzeba tego trzeciego wymiaru.
[#3] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #2

Mylisz skutek z przyczyną. Commodore zbankrutował bo komputery się nie sprzedawały. A komputery się nie sprzedawały, bo były za słabe w stosunku do tego co oferowała konkurencja. Rynek nie był w letargu, to była śpiączka hipoglikemiczna. Producenci "wyczuli pismo nosem" i zmienili platformę. Część z nich nawet ten drastyczny krok przetrwała.
[#4] Re: Zapowiedzi nowych gier

@recedent, post #3

Polemizowałbym - ponieważ jak już zostało wielokrotnie ustalone - Amiga 1200 miała premierę w 1992 roku, zaś w roku 1993 powstało najwięcej hitów na Amigę i były to gry dedykowane Amidze 500 - m.in. Goblins 3 czy Settlers.

AGA nie była za słaba by uciągnąć te gry w 256 kolorach.

Nawet 2MB CHIP wystarczyły jako że nawet długo potem standardem były karty SVGA 2MB.

Amiga 1200 może mieć twardy dysk 2,5". Zaś CD32 dysponuje możliwością odczytu danych z bardzo pojemnej płyty CD.

Komputery Amiga 1200 mogły w istocie się nie sprzedawać - jako że właśnie potencjał tych maszyn nie został wykorzystany nawet w 1993 roku. Najwidoczniej Amiga 500 była największym hitem i było jej najwięcej na rynku. A producenci pisali pod komputery, których na rynku jest najwięcej.

Rok później 1994 nastąpiło bankructwo - i w istocie wielu ludzi nie pogodziło się z tym faktem. To właśnie ci ludzie zajęli się komputerami Amiga, które zeszły do niszy. Jednak rynek komercyjny mocno to odczuł.

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2020 13:24:35 przez Hexmage960
[#5] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #4

Sprzedaż wszystkich Amig (łącznie) rok po roku:

1985 - 100000
1986 - 200000
1987 - 300000
1988 - 400000
1989 - 600000
1990 - 750000
1991 - 1035000
1992 - 390000
1993 - 155000
1994 - 50000

Jeśli wolisz w formie graficznej - proszę bardzo:



Jak widać - rok 1992 przyniósł katastrofalne załamanie się sprzedaży Amig. Zadziwiające, prawda? Przecież wtedy debiutowała ta wspaniała A1200... To na pewno wina producentów software, tak, to byli oni.
[#6] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #4

Zgadza się Amigę zabiła buta C=, które nie wsyłało odpowiednio wcześnie sprzętu z AGA deweloperom, przez co ci wypieli się na firmę i robili gry na A500 1MB. Później pojawił się PC, z którym Amiga z AGA mogła jeszcze konkurować, ale było go zdecydowanie więcej i szybciej go przybywało (klony) oraz szybciej się rozwijał (nowe proce i grafy co w połączeniu z ilością dawało lepsze ceny). Później szał Wolfsteina, Dooma i po ptokach. Choć nawet wtedy gdyby wychodziły gry w 2 wersjach AGA/ECS_OCS mogłoby to pozwolić na przezycie tej platfomie, pod warunkiem zapowiedzi sensownej karty graficznej, nawet zewnętrznej tak jak DCTV, ale szybszej od niej i ze wsparciem 3D. No, ale wtedy turbo było za drogie i różnie to działało z grami, kart 3D lub graficznych nie było. Ogólnie uparte promowanie Amigi jako maszynki do gier A500 i profesjonalnego sprzętu - duże Amigi zabiło ten sprzęt. Amiga 1200 zrobiła szpagat jak J.K.V.D, ale to nie pomogło. Brak pomysłu na AGA, bo przecież samo miało się sprzedać/jechać na legendzie A500 i A1000, brak wsparcia deweloperów, brak reklamy to i Amiga padła. O kochankach i Filipinach nie wspominam, a wystarczyło produkcję do Polski przenieść.
[#7] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #4

nawet najlepszy komputer bez softu jest tylko bezuzytecznym zlomem a A1200 padla, bo nie bylo na niej gier na czas.
Koniec i kropka ok, racja
[#8] Re: Zapowiedzi nowych gier

@recedent, post #5

Wskazuje to na to, że Amiga 1200 nie sprzedawała się dobrze - ale nie ze względu na możliwości. Ponieważ inaczej nie wydawano by gier w 1993 na Amigę 500 - która była słabsza!

Amiga 1200 mogła być dość droga, lub zadecydowały inne czynniki.
[#9] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #4

zaś w roku 1993 powstało najwięcej hitów na Amigę


No może. Ale poglądowy obrazek Ci objaśni sytuację :)

[#10] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #8

zadecydowały inne czynniki.


Toż przecież piszę Ci jak wołu na miedzy: Te "inne czynniki" to fakt, że A1200 w stosunku do wcześniejszych modeli oferowała za mało i za późno. A500/A600 ludzie przestali kupować, bo po co, skoro jest nowszy i lepszy model? Z kolei A1200 nie kupowali, bo patrząc na cenę i możliwości konkurencji zaczynali pukać się w głowę.

Amiga 1200 nie sprzedawała się dobrze - ale nie ze względu na możliwości. Ponieważ inaczej nie wydawano by gier w 1993 na Amigę 500 - która była słabsza!


Nie rozumiem Twojego rozumowania. Gry na A500 wydawano, bo był na nie rynek zbytu. Słabość/mocarność sprzętu nie ma tu nic do rzeczy. Jeśli planujesz wydać grę-hit, którą teoretycznie kupi co dziesiąty posiadacz Amigi to celujesz w model, który mają miliony, czy w ten, który ma kilkadziesiąt tysięcy użytkowników? Hmm...
A1200 nie miała tytułu, dla którego ludzie chcieliby wymienić sprzęt. Takim tytułem mógłby być Doom, gdyby komputer miał choćby sprzętowe c2p i parę MB FAST.
[#11] Re: Zapowiedzi nowych gier

@nogorg, post #9

Przecież tu cały czas chodzi o to, dlaczego Amiga 1200 nie dostała programów dedykowanych w roku 1993 - kiedy już była na rynku. W pierwszej wypowiedzi wskazałem na bankructwo Commodore - czyli, że w 1993 roku wydawano hity na Amigę 500, a w 1994 roku Amiga przestała istnieć komercyjnie. Mam nadzieję, że to jasne - bo się powtarzam.

Hity na inne platformy jak PC w 256 kolorach w tym samym czasie (rok 1993) co wersje w 32 kolorach na Amigę są faktem.

Ważne jest chronologiczne uporządkowanie tych wydarzeń.

Innymi słowy chodzi o to, że Amiga mogła dostać wiele z tych hitów, gdyby na czas je przygotowano (przed 1994 rokiem).

Ale kończę offtopic. Mam nadzieję, że moja opinia jest jasna.
[#12] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #4

sorry za offtopa, ale muszę.
Robert, A1200 była zacofana w momencie wydania. Procesor śmiesznie wolny dodatkowo spowolniony przez brak fast ramu, brak hdd w standardzie, 8 bitowy dźwięk, brak gęstej stacji dysków i rozwiązania rodem z lat 80. typu modulator TV.
Dodatkowo idiotycznym pomysłem było pchanie się z tą archaiczną technologią do CD32, kiedy już było wiadomo że świat gier idzie w stronę 3d a Sony kończy PSX-a.

Technologia obecna w 1200 powinna była znalezc się co najmniej rok wczesniej w A600.

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2020 14:18:06 przez twardy
1
[#13] Re: Zapowiedzi nowych gier

@twardy, post #12

To na koniec offtopa:

@Recedent
Gry na A500 wydawano, bo był na nie rynek zbytu. Słabość/mocarność sprzętu nie ma tu nic do rzeczy. Jeśli planujesz wydać grę-hit, którą teoretycznie kupi co dziesiąty posiadacz Amigi to celujesz w model, który mają miliony, czy w ten, który ma kilkadziesiąt tysięcy użytkowników? Hmm...

Już napisałem o tym, że Amig 500 było na rynku najwięcej.

A500/A600 ludzie przestali kupować, bo po co, skoro jest nowszy i lepszy model? Z kolei A1200 nie kupowali, bo patrząc na cenę i możliwości konkurencji zaczynali pukać się w głowę.

Hmmm.. Ciekawe rozumowanie. Przestali kupować, bo właśnie wyszedł lepszy model Amigi, jednakże nie kupowali tego nowego modelu Amigi, tylko np. PC?

@Twardy
To nadal nie podważa mojej tezy, co do Amigi 1200 i roku 1993.

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2020 14:05:53 przez Hexmage960
[#14] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #11

W 1993 roku w wersji AGA wyszły na ten przykład takie gry:

Jurassic Park
Alien Breed II: The Horror Continues
Pinball Fantasies
Ishar: Legend Of The Fortress
Ishar 2: Messengers Of Doom
Zool 2
Simon The Sorcerer
Civilization
James Pond 2: Codename RoboCod
Transarctica
Skidmarks

Żadna z nich nie porwała amigowców do masowego pozbywania się maszyn z ECS na rzecz nowych i lśniących maszyn z AGA.
1
[#15] Re: Zapowiedzi nowych gier

@recedent, post #14

Jasne, jest tego trochę, choć stosunkowo mało. Amiga 500 była chyba najpopularniejszym modelem Amigi od jej premiery aż po bankructwo Commodore.
[#16] Re: Zapowiedzi nowych gier

@recedent, post #14

Chyba żadna z tych gier nie była AGA exclusive, ani nie wykorzystywała szybszego procesora. Ot trochę więcej kolorów, ale na rozgrywkę w takim ABII to nie wpływało.

Na AGA brakowało prawdziwych killer apps, a jak już się pojawiły to za pózno, w za małej ilości , albo rozbijały się o zbyt wolny proc (Breathless, TKG), albo zabijała je konieczność upchnięcia na śmiesznych dyskietkach DD.

Commodore zdechło między innymi przez to, że cisnęło archaiczne rozwiązania po to żeby za wszelką cenę sprzedawać na rynku masowym tanie kompy podłączane pod tv i kompatybilne z softem z poprzednich generacji. Skończyło się tak, że nikt już tych tanich kompów nie chciał.
Apple w tym samym czasie cisnęło zupełnie w inną stronę, nie bało się odcinać od przeszłości i kompatybilności wstecz i mimo wzlotów i upadków jest w awangardzie do dziś.
[#17] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1

bo była za cienka na rynku?


Bo świata nie kręciły już platformówki z paralaksą, zwłaszcza po tym gdy na PC ukazał się Doom i X-Wing.
1
[#18] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@niebuszewo, post #17

Które dodatkowo pięknie śmigały na m68k na macach.
[#19] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #4

Piszesz o ilości pamięci, a jak z szybkością? Ile MB/s ma AGA, ile ma ET4000 W32? :) To nie jest coś bez znaczenia. Ktoś powie "ale ISA była wolna". Owszem, była wolniejsza niż chip ram w amidze, ale... dostęp do VRAM był jednocześnie z układem graficznym z drobnymi niedogodnościami (bo VRAM to nic innego jak dual port DRAM). Tymczasem w A1200 trzeba się dzielić oknami dostępu, baaa, w postawowej konfiguracji A1200 nie ma wcale fast ramu co oznacza, że nie można było projektować gry na ileś tam mega RAM OBOK VRAMu karty gdyż jedyne co było na golasie to te 2MB stosunkowo wolnej (dla procesora i dla Lisy) pamięci. I owszem, dla Amigi plusem mógł być sam przyjemny model dostępu do większej pamięci, nie to co w x86 cyrki z trybami. Niemniej zmarnowano tą możliwość dając bazową płytę bez FAST RAM oraz nierozszerzalny powyżej granicy 2MB dość powolny CHIP RAM.

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2020 14:36:03 przez abcdef
[#20] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #11

Przecież tu cały czas chodzi o to, dlaczego Amiga 1200 nie dostała programów dedykowanych w roku 1993


Tobie o to chodzi. A rynkowi chodzi o coś zupełnie innego.
[#21] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1

Z punktu widzenia dewelopera liczy się:
1. Ilu jest posiadaczy danej platformy ponieważ to daje szansę na wysoką sprzedaż.
2. Jaka jest standardowa konfiguracja tego komputera ponieważ wymóg dodatków zmniejsza liczbę potencjalnych użytkowników (patrz pkt 1). To ma szczególne znaczenie w zamkniętych platformach gdzie typowy gracz kupuje komputer jako konsolę do gier i nie ma ochoty zgłębiać tematu rozszerzania ani wydawać na to pieniędzy. Ma działać po wyjęciu z pudełka.

A1200 w fabrycznej konfiguracji nie daje oszałamiającej różnicy w stosunku do A500. Kolorów jest co prawda więcej ale to za mało żeby ludzie masowo przesiadali się na nowy sprzęt. Po prostu A500 jest na tyle dobrym komputerem i daje takie możliwości podkręcania grafiki copperem że ciężko zrobić dużą różnicę. W grach platformowych większa moc procesora 020 (bez fastu) nie ma wielkiego znaczenia. Sterowanie sprajtami poruszającymi się prawo-lewo nie wymaga dużej mocy obliczeniowej. Do teksturowanych gier 3D A1200 nie nadaje się z powodu niewielkiej prędkości oraz konieczność konwersji grafiki na bitplany. Z fastem jest minimalnie lepiej ale to nie jest standardowa konfiguracja (patrz pkt 2).
Gdyby A1200 miała chociaż 256kb fast ram oraz prosty tryb graficzny bez bitplanów to była szansa na kilka prostych gier 3D (robiących różnicę do A500), większą liczbę użytkowników i tym samym przyciągnięcie developerów.

3. Prognozy co do przyszłości danej platformy.
Robienie gier to zajęcia czasochłonne, trwa kilka lat i wymaga inwestycji a następnie oczekuje ich zwrotu i zysku. Prognozy widocznie nie były zbyt dobre (co do liczby użytkowników A1200 i Amigi w ogóle) pokończono otwarte projekty na A500 i dano sobie spokój z Amigami.

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2020 15:30:05 przez Kefir_Union
1
[#22] Re: Zapowiedzi nowych gier

@twardy, post #12

A1200 była zacofana w momencie wydania. Procesor śmiesznie wolny dodatkowo spowolniony przez brak fast ramu, brak hdd w standardzie, 8 bitowy dźwięk, brak gęstej stacji dysków i rozwiązania rodem z lat 80. typu modulator TV
(...)
Technologia obecna w 1200 powinna była znalezc się co najmniej rok wczesniej w A600.


To raczej nic by nie dało, wszystko to bylo i to w 91 w Atari Falcon, i jakoś Atari to nie uratowało.
Największym problemem były mierne korposzczury w Commodore.
Jedynym rozwiązaniem było otwarcie architektury, co spowodowałoby wysyp tanich klonów Amigi i kart, lub.. zatrudnienie Jobsa (lub kogoś z podobną charyzmą i pasją).

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2020 15:52:49 przez vojo

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2020 15:53:45 przez vojo
1
[#23] Re: Zapowiedzi nowych gier

@vojo, post #22

Jobs nie chciał Amigi w 1985. "Too much hardware".
[#24] Re: Zapowiedzi nowych gier

@recedent, post #23


Jobs nie chciał Amigi w 1985

Bardziej chodziło mi o kogoś kto by tym bajzlem jakim był Commodore dobrze pokierował.

A tak ogólnie to stało się jak się stało, nie ma co żałować. Pewnie gdyby Amiga jakoś przetrwała to bylaby podobna do dzisiejszego Maca, z podobną historia PPC i Intelem. Nie byłaby dzisiaj niczym wyjątkowym, tak jak nie jest Mac. Nie byłoby tej dyskusji ani pewnie PPA, bo by się nie przebiło w okolicach 2000 roku.
Cześć osób stąd zamiast Amigi gloryfikowloby C64, inni małe Atari, a o A500 nikt by nie pamietal, tak jak nie pamiętają o starych Macach z 68000 czy 68020.
[#25] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1

Commodore padło bo 8 bitów obraz zrobili jako bitplany a nie chunky pixels.
AGA to była największa pomyłka w historii informatyki.
Wszyscy to wiedzą poza Amigowym asylum.
Chunky pixels, slot na fast na płycie a1200 i jakoś by dojechali do następnego etapu.
Co by było później to czyste spekulacje.
Hombre zapowiadało się ciekawie.
Być może gdyby nie to dziadostwo AGA Commodore istniało by nadal.
[#26] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@swinkamor12, post #25

AGA to było proste rozwinięcie oryginalnego chipsetu. Nie ma tu żadnej pomyłki, po prostu powstało zbyt późno.
Ośmiobitowy obraz jako bitplany ma sens ponieważ daje możliwości uzyskania minimalnym kosztem różnych ciekawych efektów np. przezroczystości czy paralaksy.
[#27] Re: Zapowiedzi nowych gier

@recedent, post #5

Ciekawi mnie jak to się miało do sprzedaży C64 w tym samym czasie. Jakby nie patrzeć to był ich główny hit sprzedaży - tłukli go do końca.

Jakby tak porównać C64, A500, C128, A2000, A1200...
[#28] Re: Zapowiedzi nowych gier

@hrw, post #27

Swinkamor powinien zagrać w Cyberpunka 2077 na prosiaku,
to wtedy zobaczy, co to znaczy słaba grafika .

Sam Cyberpunk to oczywiście graficzny majstersztyk,
ale trzeba mieć dobrą grafikę w sprzecie:



Ostatnia aktualizacja: 19.12.2020 17:46:49 przez mmarcin2741
[#29] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@swinkamor12, post #25

Ta no A1200 byłaby bardziej sensowna gdyby :
- procesor miał 28 MHz
- na płycie głównej był slot simm na pamięć FAST fabrycznie obsadzony przynajmniej 1 MB
- Aga miała tryb chunky - cos co C= nieudolnie chciało poprawić przez Akiko

Cene pewnie to by trochę podniosło, ale nie aż tak, żeby znacząco wpłynęło to na sprzedaż.
1
[#30] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@swinkamor12, post #25

bez kitu... nie mozna sluchac tych twoich wywodow.
BZDURA na BZDURZE, BZDURA pogania....

chunky pixels na 2MB Chip ramu ??? PUKNIJ SIE W GLOWE GENIUSZU
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem