@nogorg, post #6
@nogorg, post #8
@nogorg, post #8
@wali7, post #9
@wali7, post #7
@nogorg, post #11
@nogorg, post #11
@wali7, post #15
Myślę, że chiptune można rozumieć dwojako. (...) w tym znaczeniu oczywiście na Amidze także można tworzyć chiptune.
Bez wątpienia jednak na Amidze bardzo trudno oddać brzmienie prawdziwego SIDa, gdyż decydował o nim cały analogowy tor w nim zawarty, zaś 8 bitowe przetworniki Pauli nie były w stanie tego wiernie odtworzyć.
Podejrzewam, że sam termin "chiptune" pojawił się dosyć późno, bowiem wcześniej mówiono raczej o muzyce komputerowej, a potem dopiero przyszły trackery, przetworniki lepsze niż 8 bit, czy syntezatory FM, więc można to było podzielić.
@nogorg, post #16
@wali7, post #18
Amiga nie produkuje prawdziwego chiptune, może co najwyżej naśladować ten dźwięk.
Jeśli uważasz, że Amiga doskonale produkuje muzykę chiptune-like, to porównaj:
- https://www.youtube.com/watch?v=hTtT_52S2ec
- https://www.youtube.com/watch?v=pFjEkKKKQlo
@nogorg, post #19
@wali7, post #20
Angielska Wiki jest dosyć rzetelnym źródłem, jest solidnie uźródłowiona i o wiele solidniejsza niż napisane w jakimś niszowym zinie twierdzenia Zenka Bembenka.
Ja w żadnym wypadku nie dyskutuję na temat wyższości dźwięku syntezowanego czy samplowanego.
Podany przykład intra z Supremacy pokazuje bardzo reprezentatywny dla amigowych modów efekt
@nogorg, post #16
A moja opinia jest taka, że nie zgadzam się z tym, że "na Amidze również można tworzyć chiptuny", bo wg mnie to właśnie na Amidze tworzy się chiptuny.
@Phibrizzo, post #22
Więc tak samo prawdziwy chiptune będzie w mp3, na Pauli i na SIDzie. Owszem, ten ostatni będzie będzie zdany na generatory w układzie dźwiękowym w C64 więc można by stwierdzić, że to "chiptune na prawdziwym generatorze", ale nie, że ten "chiptune jest prawdziwy".
@wali7, post #15
@Phibrizzo, post #24
@nogorg, post #27
@Phibrizzo, post #28