kategoria: Muzyka
[#1] Jak prawidłowo tworzyć sample ?
Chciałbym zacząć tworzyć sobie coś na Amidze, pomyślałem na próbę "przeportować" sobie jakiś kawałek na amigowe realia. Wstępnie wybrałem muzykę z 3DMarka 2000. Wiem, że to wysoka poprzeczka, jednak sam początek jest dosyć spokojny, na nim mógłbym nauczyć się podstawowych kroków. Wcześniej nic poważniejszego nie robiłem w trackerach. Oglądnąłem cały kurs od użytkownika "wasp amiga" na YT (chyba jedyny jaki w ogóle istnieje), teraz chciałbym dowiedzieć się jak prawidłowo tworzyć sample na PC i przenosić je do realnej Amigi 500. Chodzi mi m.in o to jakich programów używać (możliwie darmowych) Do dyspozycji będę miał póki co 512kB chipu i 5MB fastu, oraz dysk twardy. Tracker, który obrałem to ProTracker 2.3D, gdyż jakoś jego interfejs jakoś bardziej mi podchodzi.

Przeczytałem również TEN poradnik, jednak u mnie z angielskim dosyć średnio. Nie wszystko zrozumiałem. Z tego co do tej pory się zorientowałem istnieją pewne metody oszczędzania pamięci (bo rozumiem, że na sample mamy do dyspozycji jedynie CHIP? Chyba, że się mylę), obniżanie częstotliwości próbkowania w przypadku basowych próbek, rozciąganie w czasie, resampling itp.

Chciałbym, żeby ktoś mi to wytłumaczył po swojemu z własnego doświadczenia, jak wygląda to w praktyce, by sampel brzmiał w miare dobrze po stronie Amigi.

Widzę też, że taki sampel trzeba zgrać (jego częstotliwość) z nutami, by można było odgrywać na nich melodie. Przeczytałem też obydwie części kursu w "polskim piśmie amigowym", na końcu jest tabelka z wartościami częstotliwości każdego dźwięku w NTSC i PAL. Pytanie, czy trzeba to robić na ucho, bądź istnieją do tego jakieś narzędzia ?

Całość będę odgrywał ze słuchu, no chyba że ktoś ma nuty, lub przynajmniej akordy do tej muzyki, której twórcą jest Teque (scenowiec, można znaleźć na pouet), wtedy bardzo by mi to ułatwiło pracę. Będę się starał oczywiście by jak najwięcej odgrywał układ, jednak nie chcę by brzmiało to zupełnie chiptune'owo. Chcę mniej więcej rozeznać się na ile można sobie pozwolić przy 512kB.

Każdy artykuł, tutorial, film, szczególnie w polskim języku będzie w tym momencie dla mnie cenny, oraz oczywiście Wasze rady :)

PS. Mam świadomość, że mało kto obecnie tworzy na realnym sprzęcie i wszystko można lepiej, szybciej zrobić na PC, jednak póki co chciałbym się skupić na sprzęcie prawdziwym, poznać jego zalety i wady, później będę decydował czy mi to wystarcza.

Pozdrawiam.

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2017 01:48:09 przez wlodi5
[#2] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@wlodi5, post #1

Zaopatrz się w Wav2Amiga na PC (Win), szybko łatwo i przyjemnie przekonwertujesz sample z .wav do .8svx i do wybranej przez siebie nutki bazowej.

Ja robię na ucho. I na filesize, jak trzeba.
Jeżeli zależy mi na wysokiej jakości sampla, i jest to np. sekwencja perkusji, to ustawiam ją na G#3 (i tą nutką gram przez cały moduł). Każda nutka bazowa niżej to gorsza jakość ale mniejszy filesize.

Bas można np. na C-2.
Leady na C-3.
Z hihatami i innymi szumiącymi samplami można pokusić się o niższe parametry, bo i tak szumią więc nie będzie tej gorszej jakości słychać ;)
[#3] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@wlodi5, post #1

Ja korzystałem z tych porad:

https://www.ppa.pl/forum/scena/28140/protracker-komendy
komentarz #8

samplowałem sobie jakieś C z syntezatora VST, albo dźwięk midi z banku SoundFont, poprawiałem dynamikę, korygowałem pasmo, resamplowałem do 16574Hz i zapisywałem jako 8-bit. Jak chcesz miejsca zaoszczędzić to resamplujesz C na 8287
Do edycji używałem Audacity i Goldwave, ale nie pamiętam co w którym z nich robiłem.
[#4] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@AceMan, post #2

Ja robię na ucho. I na filesize


Ace, a na tajming nie robisz? szeroki uśmiech

Wbrew pozorom, w 512kB można upchać sporo (ba, można nawet w 4kB - i piszę tu o modułach amigowych, a nie o wynalazkach typu 4klang), ale to zawsze będzie kompromis między jakością a wielkością pliku.
[#5] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@AceMan, post #2

@AceMan Wav2Amiga wyrzuca mi cos takiego z praktycznie każdego wav'a (mono, stereo, 8, 16 bit, długość, próbkowanie itp. nie ma znaczenia). Mam Win 10 z Frameworkiem 4.



W teorii na ogół póki co prawie wszystko rozumiem, z tego co napisaliście, reszta wyjdzie w praniu jak znajdę czas wieczorem. Nie do końca rozumiem tylko po co się stosuje resampling. Skoro zapisujemy sampel z daną częstotlisoćią np. 7839Hz, to rozumiem że resampling w górę np. do 15678Hz doklei z lepszym, czy gorszym skutkiem brakujące próbki gdzieś pomiędzy, ale czy rozmiar pliku zostanie ten sam ? I analogicznie w dół, jakość sampla się pogorszy, ale czy rozmiar się pomniejszy ? Czuję, że mylę terminy, wyprowadźcie mnie z błędu bo tu się zagubiłem.

Co do strojenia można zrobić po prostu tak, że zagrać sobie na byle jakim pianinie dany dźwięk i do niego na słuch podciągać ? Czy istnieją jakieś bardziej dokładne metody, programy, które ustalają same daną wysokość ? Bo nie wiem czy mogę zaufać swojemu słuchowi.

Rozbiłem sobie test na to jakie różnice w wysokości dźwięku słyszymy, który był w temacie zamieszczonym przez Infborasa LINK

Wyszło mi dokładnie tyle samo co 5 lat temu 0,825Hz.





Ostatnia aktualizacja: 23.05.2017 12:11:39 przez wlodi5
[#6] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@wlodi5, post #5

Najlepiej stroić się do standardowej wysokości A4 - 440Hz ale to tak ogólnie. Protracker w sobie ma niezbyt precyzyjne strojenie więc najlepiej być odpowiednio nastrojonym już przed wgraniem sampla.
https://en.wikipedia.org/wiki/A440_(pitch_standard)

Co do strojenia to są różne metody. Szukaj w Google: audio tunerów. Są też w wersji online.
[#7] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@wlodi5, post #5

A tak, zapomniałem napisać, że Wav2Amiga jest programikiem napisanym na szybko na kolanie i jednym z bugów jest to, że musisz mieć separator dziesiętny ustawiony na kropkę w opcjach systemu :)

Ogólnie, konwersja do 8SVX powinna być ostatnim krokiem jaki wykonujesz.
Polecam też wcześniejsze zespolenie sampla do mono (jeśli był stereo), w przeciwnym wypadku w 8SVX będziesz miał dźwięk podwójnie (lewy i prawy kanał osobno po sobie).
Dobrym pomysłem jest też zmaksymalizowanie głośności, póki jest powyżej 8bit.

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2017 12:53:23 przez AceMan
[#8] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@AceMan, post #7

Dobrym pomysłem jest też zmaksymalizowanie głośności, póki jest powyżej 8bit.


Racja, ale nie przez normalizację, tylko limiterem albo clipperem. Czasami miksuję 2 ślady równolegle - nieprzetworzony oraz mocno zmiażdżony kompresorem czy saturacją i dopiero taki sygnał zgrywam do wav, a później za pomocą SoundBox do IFF.
[#9] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Jazzcat, post #8

Jazzcat

a masz może jakiś patent na dźwięk fortepianu, by po konwersji nie brzmiał jak pianinko mojej małej córki?
[#10] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@infboras, post #9

Co do strojenia sampli (w sumie to sa tutaj fachowcy), polecam Ci korzystanie z dobrodziejstw techniki. Tak, są ludzie którzy nadal stroją gitarę na słuch, ale można wykorzystać aplikacje na dowolnym smartfonie do strojenia. Z samplami też pomogą :)

Z tym coverem, to może niezbyt trafiony pomysł. Może zaczynaj od czegoś prostszego.

Co do sampla pianina, to polecam Ci trik z Boesendorfer'a, gdzie dla poszczególnej uzywanej oktawy, jest osobna próbka.

Kiedyś na Hornecie był zbiór open source'owych sampli, ale teraz to nie wiem gdzie cos takiego jest.
[#11] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Ralpheeck, post #10

Co do sampla pianina, to polecam Ci trik z Boesendorfer'a, gdzie dla poszczególnej uzywanej oktawy, jest osobna próbka.


Yup, to bardzo dobry pomysł, o ile nie ogranicza cię filesize/liczba sampli.

Kiedyś na Hornecie był zbiór open source'owych sampli, ale teraz to nie wiem gdzie cos takiego jest.


W internecie ;)

Ja korzystam często z freesound.org (szczególnie z licencją CC0, hehe).
[#12] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@AceMan, post #11

Ja mam dość bogaty zbiór z Estrady i Studia z bardzo liberalną licencją opisaną tutaj:
https://www.facebook.com/estrada.studio/posts/764115310325123
[#13] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@wlodi5, post #1

Krótko z mojej strony.OKOKOK

Największą bolączką sampli w necie jest ich kompletna rozpierducha. Normalne grają w tonacji C, jednak 90% jakie znajdziesz są rozstrojone o ćwierć, pół tonu lub są inne niż C i też rozstrojone.
Wtedy trzeba użyć "finetune" w Protrackerze, co jest dość znaczną tragedią, ponieważ gdy zrobisz moduł do gry w AMOSie, to usłyszysz niezłą kakofonię. Teraz już wiesz dlaczego muzycy trackerowi tak niechętnie robią muzę do gier, nie tylko w AMOSie, ponieważ ich moduły brzmią kiepsko bez suportu sztuczek, komend, itd.

Ja z netu ściągam tylko sample perkusyjne. Basy, gitary, stringsy, czipy, itd., tworzę sam. Generalnie na klawiaturze MIDI podłączonej do peceta i dźwięki wydobywam z wtyczek VST (stringsy, trąbki, klawisze, itd.) i w Samplitude Producerze zapisuję sampla jako wave, mono 16,766 KHz, czyli 16766 Hz. Następnie takiego wave wczytuję już pod Amigą do programu SampleZ z Aminetu, podbijam do 100% i zapisuję w formacie 8svx. Taki sampel jest gotowy do użycia w Protrackerze. Sam Protracker ma też opcje "Sampler" i tam można dokonać kolejnej obróbki sampla, czyli przyciąć, zaloopować, jeszcze bardziej podbić gdy SampleZ coś pominął, gdy harczy w niskich częstotliwościach to można go zinterpolować, można też podwyższyć o oktawe, czyli stworzyć sampla w częstotliwości 8,383 KHz, czyli 8383 Hz...itd.

Czyli podstawa to dobór sampli w tonacji C, w częstotliwości 16,766 kHz. Z góry należy odrzucić używanie "finetune" i należy skupić się na dobrze nastrojonych samplach w C. W przeciwnym przypadku po prostu zniechęcisz się do trackerów. Sam to przeszedłem.

Pierwsze kroki z Protrackerem znajdziesz tutaj (aktualnie to tylko podstawa, jak zrobić rytm perkusyjny, ale od tego trzeba zacząć.) link

Dodadne: jeśli chodzi o strojenie, to jest kilka sposobów. Np. odpalasz sampla w Samplitude Producerze, odpalasz kamerton w tonacji C i stroisz sampla w Samplitude na ucho. Możesz użyć też odpowiedniej wtyczki VST która sama przestroi/dostroi sampla. Możesz takiego sampla dostroić za pomocą kamertonu elektronicznego, np. w telefonie, czyli przykładasz telefon do głośnika i obserwujesz wskazówkę. Albo to samo za pomocą drugiego komputera, mikrofonu i programu strojącego.
Jeżeli użyjesz klawiatury MIDI przez USB w pececie i brzmień z wtyczek VST, to niczego nie musisz stroić, po naciśnięciu klawisza C otrzymasz czyste C.
Pamiętaj aby nastrojone sample przekonwertować do 16766 Hz, ponieważ tylko takie - dobrze będą grały w Protrackerze.

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2017 11:26:37 przez Andrzej Drozd
[#14] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@infboras, post #9

Na szczęście ze znalezieniem darmowego pianina nie ma dzisiaj żadnego problemu. Na przykład parę lat temu IK Multimedia wypuściła okrojoną wersję Sampletanka i jest tam bardzo przyzwoite piano (Sample Tank 2 Sounds -> Piano -> HQ Free Piano.mkII).

Ciągle go używam, choćby w tym kawałku.

Ale Ty raczej nie pytasz skąd wziąć piano tylko jak sprawić, żeby na Protrackerze te sample zabrzmiały w miarę sensownie? Osobna próbka na każdą oktawę to najprostszy i najbardziej oczywisty sposób, ale raczej go znasz. Przy czym próbka na oktawę to może być za mało, chyba lepiej sprawdziłaby się kwinta, ale w ten sposób moduł szybko się rozrośnie. No i zapętlenie sampla. Wiadomo, że w 8-bitach jest tak, że im cichszy sygnał, tym więcej szumów słuchać, więc najlepiej samplować piano z krótkim releasem i później zrobić ładnego loopa. Z tym zawsze były i są problemy ;) Kiedyś był taki fajny program Moebius Loop Maker, być może ktoś go nadal ma?

@Andrzej: A właśnie, już dawno miałem spytać. Czy Łukasz (DJ OZD) z Rybnika to Twoja rodzina?
[#15] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Jazzcat, post #14

Hhhhhhhh...Charczy! Szkoda że postów nie można edytować do godziny.
[#16] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Jazzcat, post #14

Tak.
[#17] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Andrzej Drozd, post #13

Co prawda nie muzykuję, ale coś kojarzę że dawniej praktykowane było "wycinanie" sampli z gotowych modułów. Czy ten proceder dalej jest piętnowany?
Druga rzecz - niekiedy można dostać darmowy program na PC (na DVD dołączanych do czasopism, typu Music Maker) i tam są pokaźne biblioteki sampli w wav, wystarczy je skonwertować, może to jest dobra opcja? Próbowałeś posiłkować się takimi zbiorami?
[#18] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Andrzej Drozd, post #13

Teraz już wiesz dlaczego muzycy trackerowi tak niechętnie robią muzę do gier, nie tylko w AMOSie, ponieważ ich moduły brzmią kiepsko bez suportu sztuczek, komend, itd.


1. Wręcz przeciwnie. Na wakat muzyka do gry jest obecnie 10-ciu potencjalnych chętnych
2. No ale AMOS... cóż :) Jak ktoś upiera się przy niestosowaniu playera z pełnym supportem komend, no to jasne, że chęć trochę maleje. Z drugiej strony, to też jest dla muzyka małe wyzwanie, zrobić MOD mając np. tylko sterowanie głośnością (been there).

Następnie takiego wave wczytuję już pod Amigą do programu SampleZ z Aminetu, podbijam do 100% i zapisuję w formacie 8svx. Taki sampel jest gotowy do użycia w Protrackerze. Sam Protracker ma też opcje "Sampler" i tam można dokonać kolejnej obróbki sampla, czyli przyciąć, zaloopować, jeszcze bardziej podbić gdy SampleZ coś pominął, gdy harczy w niskich częstotliwościach to można go zinterpolować, można też podwyższyć o oktawe, czyli stworzyć sampla w częstotliwości 8,383 KHz, czyli 8383 Hz...itd.


Wszystkie te kroki po konwersji do 8svx powinno się robić PRZED konwersją do 8svx.

Co prawda nie muzykuję, ale coś kojarzę że dawniej praktykowane było "wycinanie" sampli z gotowych modułów. Czy ten proceder dalej jest piętnowany?


Tajemnica poliszynela. ok, racja
[#19] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Andrzej Drozd, post #13

posłużę się cytatem:

(nauczcie się tumany, że Amos ma dobrego replayera, tyle że NoiseTrackerowskiego
i nie odtwarza poprawnie modułów ProTracker'owskich!)*


Dodatkowo dla AMOSaProsa jest masa extendshynów z których m.in. dwa grają ProTracekrem na życzenie. W skrócie pełna obsługa. Ale wątek nie o AMOSach.

Ja używam do konwersji wav2iff ProTrackera 2.3e w wersji na grzyba. Próbki wychodzą naprawdę czyste. Kiedyś zsamplowałem z 80 sztuk sampli. Stwierdziłem, że szybciej znajdę soft który skonwertuje to hurtowo, niż miałbym rzeźbić w ręcami. Okazało się, że jest taki i nazywa się GoldWave(pc). Konwertuje nie tylko wav2iff. Bardzo sobie go cenię w tym zakresie.

* - zagadka: kto jest autorem tych słów



Ostatnia aktualizacja: 25.05.2017 21:54:11 przez groovebox
[#20] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Andrzej Drozd, post #13

Pamiętaj aby nastrojone sample przekonwertować do 16766 Hz, ponieważ tylko takie - dobrze będą grały w Protrackerze.

Skąd ta liczba? Google milczy, a w tabelach dla PAL widzę 16574.
[#21] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@infboras, post #20

Masz rację. Coś mi się pomyliło. C3 w PAL to jest 16574, a NTSC to 16726.
Może użyłem jakichś liczb z Lotto w którego nie gram?szeroki uśmiech
[#22] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@AceMan, post #18

to też jest dla muzyka małe wyzwanie, zrobić MOD mając np. tylko sterowanie głośnością (been there).


W muzyce do gier niekoniecznie trzeba szaleć kwaśnymi cziptunami i perkusją w drum and bass. No chyba że podczas walki z bossem w jakimś R-Type.
Tak czy inaczej ja się nie uważam za muzyka, tylko za rzemieślnika protrackerowego dostatecznej jakości.OK

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2017 07:47:57 przez Andrzej Drozd
[#23] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Andrzej Drozd, post #22

W muzyce do gier niekoniecznie trzeba szaleć kwaśnymi cziptunami i perkusją w drum and bass.


Wszystko zależy od gry :) Ale dla mnie podstawa to Cxx/Axx/EAx/EBx do głośności, 4xx/3xx do leadów, 9xx/1xx/2xx do efektów. Bez reszty można żyć ;)
[#24] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@groovebox, post #19

(nauczcie się tumany, że Amos ma dobrego replayera, tyle że NoiseTrackerowskiego
i nie odtwarza poprawnie modułów ProTracker'owskich!)*

* - zagadka: kto jest autorem tych słów


A ja się domyślam kto może być autorem tych słów. :) Pytanie skąd ten cytat.
[#25] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Jazzcat, post #14

Na szczęście ze znalezieniem darmowego pianina nie ma dzisiaj żadnego problemu. Na przykład parę lat temu IK Multimedia wypuściła okrojoną wersję Sampletanka i jest tam bardzo przyzwoite piano (Sample Tank 2 Sounds -> Piano -> HQ Free Piano.mkII).


Jest szansa jeszcze dorwać gdzieś tego sampletanka z tym brzmieniem HQ Free Piano.mkII ?

Stawiam pierwsze kroki by stworzyć podobnie brzmiące pianino jak z początku 3DMarka. Odgrzebałem Cubase, na którym parę lat temu coś tam rzeźbiłem korzystając z HALionOne. Próbowałem obrabiać jakoś te próbki, które oferuje, by zbliżyć się brzmieniowo, (choć mistrzem w tym nie jestem), jednak nie udało mi się. Mało naturalne, ostre, syntetyczne. Powinno być bardziej przyćmione, subtelne, delikatne i naturalniej wybrzmiewające.

Oryginał

Druga rzecz: Czy coś na kształt pogłosu takiego pianina da się zrobić ? Jak długi powinien być sampel i jaki maksymalnie długi może być ? Czy zloopowanie końcówki sampla da zamierzony efekt ? A może nagrać suchy sampel pianina i oddzielny z zapętlonym pogłosem, który dodam równorzędnie z pianinem w oddzielnym kanale (w trackerze) ?

Jakich metod proponujecie użyć, by odwzorować ten ambientowy początek ?


Oczywiście mógłbym to na razie olać i wrzucić po prostu to co udało mi się uzyskać, jednak charakterystycznie brzmiące pianino, oraz gitara w tym utworze to dla mnie kluczowe dwie sprawy, do których chciałbym się lepiej przyłożyć. Uważam że najmocniej się one wyróżniają i nadają niepowtarzalny charakter. A wiadomo, że pianino to podstawa w innych kompozycjach, które będę tworzył, więc chciałbym się z tym w miarę uporać na początku, choć zdaję sobie sprawę, że to temat rzeka.

Z tym coverem, to może niezbyt trafiony pomysł. Może zaczynaj od czegoś prostszego.


Na razie za cel postawiłem sobie sam początek. Mam świadomość co dzieje się dalej i że jako początkujący nie podołam. Jeśli się zniechęcę, przejdę do czegoś prostszego, ale od czegoś chcę zacząć (pianino, prosta melodia, synth).
[#26] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@wlodi5, post #25

Czy coś na kształt pogłosu takiego pianina da się zrobić ?


Tak. Końcowy sampel będzie oczywiście długi i duży. Generalnie potrzebujesz do tego trzy sample: dźwięk pianina, strings w wyższej oktawie i strings w niższej.
Pianino i strings w wyższej oktawie musisz połączyć tak, aby zagrały jednocześnie. Możesz to zrobić na wspomnianym Cubase. Na jednej ścieżce ustaw pianino, a na drugiej strings i tak go ustaw aby wybrzmiewanie nie zaczynał od 100%, tylko powiedzmy od 10-20% i narastał wraz z końcem wybrzmiewania pianina. Trzeci sampel, czyli strings w niższej oktawie zostaw bez zmian. Czyli uzyskasz dwa sample piano-strings (instrument solowy) i strings w niższej jako podkład. Sample te w Protrackerze muszą grać równocześnie, czyli wykorzystasz do tego dwie ścieżki.
Podkład możesz zaloopować i ściszać wybrzmiewanie za pomocą kilku komend C00 ustawionych po sobie.
Jeżeli instrument solowy też musi być bardzo długi, to możesz zaloopować tylko samą końcówke stringsa, wtedy gdy pianino przestanie wybrzmiewać.
Loopujesz oczywiście już na Protrackerze w opcji "Sampler".


Ostatnia aktualizacja: 28.05.2017 13:03:26 przez Andrzej Drozd
[#27] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@Jazzcat, post #8

Możesz wyjaśnić dlaczego limiter/clipper a nie normalizacją? Używam właśnie tej ostatniej i zacząłem się teraz zastanawiać co tracę :)

Mój proces tworzenia sampli można podzielić na dwa etapy:

(lata 90-00): rypanie z modułów (opcja prosta, ale pamiętać o creditsach później!) ;)

obecnie:
Audacity - które zapisuje bezpośrednio IFF'y które bez problemu chodzą w PT. Bardzo prosto mi wyciąć potrzebne mi kawałki z przygotowanych sampli, obrobić przed ścięciem jakości itp. Trzeba tylko pilnować aby ustawić właściwą częstotliwość, bo Audacity operuje na 44k, 22k itp - a na Amidzę C-3 jest na 16726.
[#28] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@voicer, post #27

a nie normalizacją
dopiero zgłębiam się w te tematy, więc mogę się mylić, ale wydaje mi się, że normalizacja działa na tyle, na ile pozwalają transjęnty, czyli krótkotrwałe piki, a te mogą być zbyt wysokie w materiale źródłowym i główne brzmienie będziesz miał zbyt ciche. Limitery i kompresory podciągną głośność dużo mocniej, co ma znaczenie dla jakości 8-bit. Oczywiście jak przesadzisz to wyjdzie ci kupa rodem ze starych filmów VHS nagrywanych w garażu.
[#29] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@infboras, post #28

tak myślałem, moje sample zwykle pochodzą z VSTków i nie ma tam pików - a balans głośności też powinien być zachowany, nie może wszystko lecieć na full'a (chyba że robisz napie*dalanke - to wtedy owszem!)
[#30] Re: Jak prawidłowo tworzyć sample ?

@voicer, post #29

Clipper wprowadza zniekształcenia, które zazwyczaj są niepożądane ale czasem mogą doprawić brzmienie w pozytywny sposób. Kompresory i limitery teoretycznie pod tym względem bezpieczniejsze ale potrafią zamulić i 'rozmemłać' dźwięk. Najlepiej więc spróbować każdego i zdecydować na ucho co się sprawdzi najlepiej.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem