Hej. Chciałem się przywitać. Jestem tu nowy, choć z samą Amigą miałem kiedyś wiele wspólnego. Krótko, posiadałem Amigę 1200 dopaloną Blizzardem PPC z grafiką na chipe Permedia. Wtedy służyła mi przede wszystkim do zabawy, ale podłączyłem ją do Internetu więc służyła mi też do czegoś więcej. Przez całe studia na polibudzie pisałem i drukowałem na niej sprawozdania z zajęć laboratoryjnych, itp. Nawet pobrudziłem swe ręce pisząc na nią, na własny użytek, jakieś programy w C. Pojawiłem się z krótkimi tekstami w papierowych numerach eXeca

. Ale to było dawno temu. Baaardzo dawno temu.
Ostatnio napadła mnie nostalgia i zacząłem uczyć się assemblera 680x0 (znów - na własny użytek i dla własnej przyjemności). Widocznie jednak mam zbyt dużo wolnego czasu

, bo z nudów zacząłem tłumaczyć Amiga Hardware Reference Manual (wszak ta książka zwana jest "Bibilią") na język nasz ojczysty. I tu potrzebuję waszej pomocy. Jeśli ktoś ma ochotę, udostępniam pierwszy rozdział (prawdę mówiąc to trzeci, bo od niego zacząłem tłumaczenie - nie pytajcie dlaczego) w celu uzyskania opinii, krytyki itp. Pozwoli mi to na podniesienie jakości tego tłumaczenia (nie wszystkie techniczne określenia mi się podobają). Nad trzecim rozdziałem spędziłem na razie około dwóch tygodni. Z pewnością zawiera masę błędów, pewnie w wielu miejscach jest niejasny, tłumaczenie jest nietrafione lub wręcz błędne. Jeśli ktoś zechce spojrzeć na to i napisać mi cokolwiek, co pozwoli poprawić jakość - będę bardzo wdzięczny. Nawet jeśli stwierdzicie, że robię to niepotrzebnie, że nikt tego nie chce - będę to dalej robił tylko dla siebie, bo sprawia mi to dużo frajdy i daje mi możliwość oderwania się od obowiązków zawodowych i zluzowania mózgu po pracy - tak, dziwne mam hobby

.
Finalnie planuję opublikować to tłumaczenie zupełnie za free dla wszystkich chętnych i niechętnych. Kiedy to się stanie? Nie wiem. Mam nadzieję, że w tym roku. Ba, chciałbym, żeby to stało się jeszcze przed wakacjami. Ale wiecie... różnie to może być. Udostępniam więc rozdział drugi i Copperze i trzeci o playfieldach ("pole gry" jakoś do mnie nie przemawia, ale dam się przekonać jakby co

) jako "work in progress" albo nawet "development preview version". Od jakiegoś już czasu pracuję nad rozdziałem o sprite'ach ale idzie wolniej niż dotychczas z kilku powodów, o których nie ma potrzeby pisać.
Certyfikaty na serwerze zaktualizowane, wszystko idzie po HTTPS.
Rozdział drugi - Copper:
Plik PDF
Link do archiwum ZIP do pobrania i w razie obaw przepuszczenia przez antywirus.
A tu
link do Gógiel Drajwa - powinno wyświetlić online.
Rozdział trzeci - Playfieldy:
Plik PDF
Link do archiwum ZIP do pobrania i w razie obaw przepuszczenia przez antywirus.
A tu
link do Gógiel Drajwa - powinno wyświetlić online.
Rozdział czwarty - Sprite'y:
Plik PDF
Link do archiwum ZIP do pobrania i w razie obaw przepuszczenia przez antywirus.
A tu
link do Gógiel Drajwa - powinno wyświetlić online.
PS. Przeglądając PDF na szybko przed uploadem na serwer już zauważyłem kilka literówek, problemów z formatowaniem tekstu itp. Tym się nie przejmujcie, to jeszcze przejdzie przez jakąś korektę. A nad stylami dokumentu wciąż pracuję.
PS2. Mam nadzieję, że nie wjadą mi za chwilę na chatę ponurzy panowie w czarnych płaszczach za łamanie praw autorskich.
[9.05.2023]
PS3. Następnym rozdziałem zapewne będzie rozdział 6 opisujący Blitter. Rozdział 5 dotyczy dźwięku i jako człeczyna bez edukacji muzycznej wyłożyłem się już na pierwszym akapicie.

Być może później byłoby łatwiej, ale najtrudniejsze rzeczy zostawiam sobie na sam koniec.
Ostatnia aktualizacja: 09.05.2023 11:30:58 przez Satanael