[#1] Wpadka C= z NTSC
Jak to jest z tymi Amiga z USA?
Wg. komentarzy wynika z tego, że modele te były na tyle niedopracowane, że straciły kompatybilność z Amigami PAL (chodzi o soft niesystemowy/gry) i ludzie w USA nabywali wersje PAL.

Naprawdę nie można było przełożyć jakiejś zworki lub czegoś dolutować, aby zrobić z modelu NTSC pełnoprawną Amigę?
[#2] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #1

To nie jest wpadka tylko Commodore - np, starsze konsole Atari, Nintendo etc w wersjach NTSC nie miały możliwości uruchamiania oprogramowania PAL.
O ile w systemach PAL'owskich jest to relatywnie mały problem by uruchomić soft NTSC odwrotnie jest znacznie trudniej.
Z tego co wiem, a Amigach trzeba mieć odpowiednią wersję Fatter Agnusa i coś tam przerobić na płycie, zworkach.
Na forach anglojęzycznych jest rozwiązanie tego problemu, aczkolwiek lepiej mieć po prostu europejskie amigi - one nie mają (większych) problemów z softem NTSC.

[#3] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #1

a co tu jest niezrozumiale ? NTSC otwiera Screen 320x200 w grach .. o 56 pixeli pionowo mniej..stad gry nie chodza bo te tryby nie sa zaimplementpwane

[#4] Re: Wpadka C= z NTSC

@HOŁDYS, post #3

a co tu jest niezrozumiale

Ja nie pytam czy czegoś nie rozumiesz, tylko pytam jak ludzie naprawiali ten BIG BUG. :)
A o rozdziałkach i różnicach pomiędzy PAL i NTSC dokładnie wiem. Także o różnicach odświeżania itp. W końcu od zawsze używam monitorów które wyświetlają wszystkie tryby AGA. :)
[#5] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #4

Andrzej tym postem udowodniłeś swoją wielką niewiedzę w temacie "dlaczego były robione Amigi w wersjach PAL i NTSC".
A co powiesz na to że sporo softu i sprzętu było dostosowanych tylko pod NTSC?
I dla nich PAL to jest właśnie BIG BUG.
[#6] Re: Wpadka C= z NTSC

@HOŁDYS, post #3

A w A1200 nie ma czasami z tyłu obudowy przełącznika PAL/NTSC ? :>

[#7] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #4

To nie jest "Bug".
PO prostu trzeba spojrzec na to z innej strony. USA to w tamtym czasie byl glowny rynek zbytu C=. Maszyny raczej w pierwszej kolejnosci byly budowane i sprzedawane tam w NTSC, a potem w drugiej kolejnosci przystosowywane do europejskich warunkow. Tak samo robily firmy Japonskie, najpierw rynek amerykanski a w drugiej a zazwyczaj 3 kolejnosci rynek europejski.

Wydaje mi sie ze palowskie amigi to raczej takie ... amerykanskie wersje NTSC z dodakowym modulem PAL. Nie upatrywal bym w ntsc "uposledzenia" zwyczajnie dla amerykanow i japonczykow rynek europejski to taki troche trzeci swiat. Z tad raczej ta roznica wynikajaca raczej z rozudowy sprzetu do PAL a nie okrajania go tylko do ntsc bo to nie w ta strone dzialalo.

[#8] Re: Wpadka C= z NTSC

@stachu100, post #5

A co powiesz na to że sporo softu i sprzętu było dostosowanych tylko pod NTSC?

Aha ;) To proszę, wymień inny amigowy hardware który pracuje w NTSC i soft który z tego korzysta. :)
[#9] Re: Wpadka C= z NTSC

@Hellena, post #6

Nie ma.

Ale ECS i AGA są już uniwersalne PAL/NTSC; można je programowo ustawiać w odpowiedni tryb w Boot Menu; ponadto w A1200 niewielka modyfikacja przy Alice pozwala permanentnie przestawić Amige w odpowiedni tryb.

Czym innym jest modulator TV który jest zupełnie inny dla PAL niż dla NTSC.

[#10] Re: Wpadka C= z NTSC

@Koyot1222, post #7

W takim razie wymień jakąś amerykańską bazę gier NTSC.
Jeżeli jej nie ma lub jest "licha" i gry powstawały głównie w PAL, to NTSC pełni rolę BIG BUGA. ;)

Ale wróćmy do pytania. Jak przerobić A500/600/2000/3000 z wersji NTSC na PAL.
[#11] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #9

www.amiga-hardware.com/showhardware.cgi?HARDID=505

www.amiga-hardware.com/showhardware.cgi?HARDID=506

to tak na szybko.

Więcej tutaj: www.google.pl

Niewiedza nie jest zła. Ba! Wiedzieć czego się nie wie to już duża i cenna wiedza.
Ale uznawanie swojej niewiedzy za pewnik to już głupota.
[#12] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #10

W przypadku A3000 (oraz być może innych późnych maszyn z ECS) jest bardzo łatwo - wystarczy przestawić zworkę J200.

Agnus 8372AB i 8372B są z tego co wiem uniwersalne PAL/NTSC.

[#13] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #1

duzy % gier byl robiony wlasnie aby uruchomil sie zarowno w PAL jak NTSC ..co skotkowalo na naszym PALowskim telewizorku 56 pixleowym czarnym paskiem u dolu ekranu.. pare gier tez sie da przestawic w MENU PAL/NTSC skutkuje to zwiekszona szybkoscia dzialania samej gry 7.14 mhz zamiast 7,09

[#14] Re: Wpadka C= z NTSC

@stachu100, post #11

Tak, widzę że lubisz sprzęty telewizyjne, które nijak nie mają się do odpalania gier w wersji NTSC. No troszkę mają. Geniuszu. :)
[#15] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #14

Mnie gry zbytnio nie interesują po prostu.

Edit:
Nazywanie mnie (nawet w żartach) geniuszem straszliwie mija się z prawdą.

Ja po prostu robię to co umiem i mówię tylko to co wiem.
I mniej więcej wiem czego nie wiem.
Co i Tobe delikatnie sugeruję.



Ostatnia modyfikacja: 29.09.2011 11:43:45
[#16] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #1

W sumie, rzeczywiście z dzisiejszej perspektywy to wygląda jak bug.
Tylko że taki jest standard w USA więc taki sprzęt produkowali, nie chodziło o to że coś jest gorsze czy lepsze, tylko to było jedyne logiczne rozwiązanie u nich.
MNÓSTWO gier Amigowych ma ucięty ekran o te 56 pikseli, a kilkanaście gier powstało w dwojakich wersjach.

I jeszcze jedno. NTSC daje mniej linii ale więcej klatek animacji na sekundę niż PAL.
Może na amidze tego tak nie było widać, i na szybko potrafię tylko wymienić jedynie takie gry jak Battle Squadron czy Stun Car Racer w które od czasu do czasu się słyszy się że ludzie wolą grać właśnie w wersji NTSC (sam lubię niektóre gry w WHDLoad przełączać na NTSC, polecam), tak później, w czasach Playstation ludzie wybierali właśnie wersje NTSC, dla płynniejszej animacji.
Patrz wszelakie Tekkeny/Soulblejdy...



Ostatnia modyfikacja: 29.09.2011 11:45:39
[#17] Re: Wpadka C= z NTSC

@Shoonay, post #16

te gry nie mają uciętego ekranu, tylko w PAL obraz (grafika) jest spłaszczona.

przykładowo odpal Dune II na telewizorze w PAL i NTSC i porównaj grafike.

z tego powodu wiele gier odpalam w NTSC, bo wyglądają lepiej - normalnie.



Ostatnia modyfikacja: 29.09.2011 13:02:00
[#18] Re: Wpadka C= z NTSC

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #17

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, jak zwał tak zwał i inne dyrdymały. ;)

Dokładnie to napisałem.

Z perspektywy wersji PAL niektórych wersji gier, wersje tej gry w NTSC mają obcięty ekran.

Jeśli wersja PAL danej gry to tylko wersja NTSC wyświetlana w trybie PAL to na dole ekranu widzisz czarny pasek.

WIĘC wyświetlenie tej gry w trybie NTSC to nic innego jak rozciągnięcie tych 200 pionowych linii na pełny ekran, które wtedy zajmują pełny ekran.

Wydawało mi się że to oczywiste i że nie trzeba tego tłumaczyć ale proszę. ;)



Ostatnia modyfikacja: 29.09.2011 13:54:49
[#19] Re: Wpadka C= z NTSC

@Shoonay, post #18

No i do tego w PALu działają przy odświeżaniu 50Hz a w NTSC 60Hz co nieraz wpływa na szybkość bądź płynność działania. Wiele gier wykorzystuje zegar odświeżania ekranu (VBlank) jako timer do odtwarzania np. muzyki.

[#20] Re: Wpadka C= z NTSC

@Andrzej Drozd, post #9

Jak nie ma
Najważniejsza rzecz w tamtych czasach Video Toster był tylko w NTSC.
To na nim montowane były filmy i pracowały stacje TV
[#21] Re: Wpadka C= z NTSC

@altcomputing, post #19

Niewiedza nie jest zła. Ba! Wiedzieć czego się nie wie to już duża i cenna wiedza.
Ale uznawanie swojej niewiedzy za pewnik to już głupota.






dobre stachu100 dobre :)

swoja drogą nic w tym dziwnego ze nie dzialaja gry PAL :) ameryka rzadzi sie swoimi prawami maja swoje systemy a europa ich tak naprawde mało interesuje dzisiaj kup sobie w US Xbox'a 360tke:)
to w gry palowskie tez nie pograsz



Ostatnia modyfikacja: 29.09.2011 16:30:59



Ostatnia modyfikacja: 29.09.2011 16:32:35
[#22] Re: Wpadka C= z NTSC

@Blendor, post #21

Obecne konsole nie mają nic wspólnego z PAL/NTSC - obraz HD (720p, 1080p) tu i tu jest ten sam.
Generalnie gry na PS3 i 360 działają niezależnie sygnału PAL/NTSC.
Dodatkowo praktycznie wszystkie wymagają trybu 60hz - taki "niby standard" - u nas jest to rozdzielczość PAL aczkolwiek wyświetlana 60hz, w USA będzie to po prostu NTSC. Oczywisćie tylko przy podłączeniu poprzez rgb, hd jest zawsze to samo i zawsze w 60hz.
Żadna z gier na PS3/Xbox'a nie korzysta ze standardowych trybów PAL 50hz.
Niektóre gry na x'a mają blokadę regionalną, aczkolwiek nie jest ich wiele.

[#23] Re: Wpadka C= z NTSC

@michalmarek77, post #22

tak zgadza sie , blokady regionalne to jest bolączka w mojej Yamasze blu-ray fimu ze stanow na pewno nie obejrze wlasnie ze wzgledu na blokady ale te byly juz w dvd



Ostatnia modyfikacja: 29.09.2011 17:48:15
[#24] Re: Wpadka C= z NTSC

@michalmarek77, post #22

Co prawda rozdzielczości TV są tym razem (w dobie telewizji cyfrowej) te same, ale koncerny nie byłyby sobą, gdyby nie wprowadziły kompletnie niekompatybilnych standardów telewizyjnych w Europie i Ameryce: w eu masz DVB-T i DVB-T2, w us jest ATSC. Chyba póki co nie ma urządzeń multisystem. I jeszcze mamy kilka innych standardów używanych w Ameryce Łacińskiej, czy Chinach.
Niezły pasztet na przyszłość.
[#25] Re: Wpadka C= z NTSC

@Shoonay, post #18

> Z perspektywy wersji PAL niektórych wersji gier, wersje tej gry w NTSC mają obcięty ekran.

Ja napisałem o czymś innym i o prawdziwej Amidze nie emulowanej, bo na monitorze otwieramy ekran 320x200 i mamy pełny ekran lub skalujemy obraz do ekranu i gra wygląda normalnie.

Poprawnie obcięty ekran to będzie jak przykładowo odpalimy SuperFroga PAL na telewizorze w NTSC - ekran gry na dole będzie niewidoczny/ucięty o 56 pikseli i sobie nie pograsz. btw. Niektóre telewizory mają przełącznik z pilota PAL/NTSC.

> MNÓSTWO gier Amigowych ma ucięty ekran o te 56 pikseli, a kilkanaście gier powstało w dwojakich wersjach.

... ma na dole ekranu dodany czarny pasek o te 56 pikseli i przez to grafika jest spłaszczona.

Które gry powstały w dwojakich wersjach tak jak to ma miejsce na konsolach z grafiką w wersji dla NTSC w pionie 200 pix lub 400 pix i dla PAL w pionie 256 pix lub 512 pix?

[#26] Re: Wpadka C= z NTSC

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #25

Które gry powstały w dwojakich wersjach tak jak to ma miejsce na konsolach z grafiką w wersji dla NTSC w pionie 200 pix lub 400 pix i dla PAL w pionie 256 pix lub 512 pix?


Konwersje PC-towe często miały te 56 linii mniej z racji natywnej rozdzielczosci vga. Generalnie całę mnóstwo gier...........
Porównajcie sobie wielkośc ekranu w np, Monkey Island a w Jim Power :)
Jak ktos wspomniał rozdzielczosc to jedno, czestotliwosc i zwiazane z tym konsekwenscje, to drugie....

Bardzo fajnei rozwiązano to w DynaBlaster gdzie można w grze wybrac tryb 60hz. Podobnei jak w B.C Kid, który szczycił się kiedyś tym trybem.

[#27] Re: Wpadka C= z NTSC

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #25

Ja też piszę o prawdziwej Amidze.

Mi chodzi o punkt widzenia, ktoś kto miał TYLKO możliwość odtworzenia w trybie PAL miał czarny pasek na dole w grach NTSC.
Ktoś kto miał TYLKO możliwość odtworzenia w trybie NTSC miał uciętą część ekranu w grach PAL.

To jest oczywiste i wszyscy wiedzą już dziś jak sobie z tym poradzić. ;)

A po listę gierek które wyszły w dwóch wersjach listuje chociażby WHDLoad.



Ostatnia modyfikacja: 29.09.2011 19:28:10
[#28] Re: Wpadka C= z NTSC

@michalmarek77, post #26

Niestety, ale mi chodzi o wersje tych samych gier, które powstały z pełnoekranową grafiką 320x200 i 320x256 - tak jak to ma miejsce na konsolach na przykład Wipeout, a nie tym, że gra działa w tybie NTSC i PAL+czarny pasek.

@Shoonay

jw.

Czy koło narysowane w NTSC dalej będzie idealnie okrągłe wyświetlone w PAL?

[#29] Re: Wpadka C= z NTSC

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #28


Tak czy inaczej, Amigi przeznaczone na rynki USA, (NTSC) mają hardwareowy problem z uruchamianiem softu PAL /nie będzie działac, będzie zle zsynchronizowane, nie wyświetli się cały obraz, bedzie za szybko dzialac, etc/
By to obejsc, trzeba miec albo odpowiednią rewizję Agnusa i coś tam przełączyć, albo go po prostu wymienić i zrobić przeróbkę na płycie głównej.

[#30] Re: Wpadka C= z NTSC

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #28

To już nie jest tematem dyskusji w której brałem udział odpowiadając na powyższe posty ;)

Oczywiście że zależnie od trybu wyświetlania, rozdzielczości, rozmiarów/parametrów ekranu monitora/TV będzie się wyglądać inaczej.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem