Wątek zamknięty
[#331] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@marianoamigo, post #327

Ktoś powiedział 'Doom na kalkulatorze'???
http://www.youtube.com/watch?v=TuupoxmeQ6U

jak to nie mieli wizji???


Commodore na przykład miała wizję sprzedaży do końca świata Amigi 500 i C64.

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2012 21:52:08 przez tom256
[#332] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@tom256, post #331

To kalkulator potrafi a Amiga 500 nie ? Łeeeeeee
[#333] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@KingJulian, post #332

[#334] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@KingJulian, post #332

no właśnie dziwne, taka Sega Mega Drive z 68000/7 mhz i to bez blittera mogła udźwignąć
coś takiego:

http://www.youtube.com/watch?v=DTwq2i6Mq0c
http://www.youtube.com/watch?v=01vy3ELCM3I
http://www.youtube.com/watch?v=9doqwl-U7jU

w przypadku A500 Cytadela umożliwiała granie na ekranie wielkości znaczka pocztowego.
[#335] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@charliefrown, post #334

Cóż, ray casting to nie jest mocna strona Amigi...
[#336] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@RadoslawF, post #333

Ten kalkulator to też praktycznie Spektruś - Z80, 32kB RAMu...
[#337] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@KingJulian, post #332

Amigi nie wyposażone w kartę graficzną muszą sporo czasu procesora zużywać na konwersję chunky to planar. http://en.wikipedia.org/wiki/Planar_%28computer_graphics%29 . Za to platformówki z niezależnie poruszającymi się tłami,efektem paralaksy chodziły swego czasu na Ami jak na żadnej innej maszynie. Coś za coś :)
W jednokolorowym trybie graficznym nie ma różnicy między chunky a planar, tylko kto chciałby grać w monochromatyczne gierki 3d?
[#338] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@advantage, post #313

Po przeczytaniu wątku łatwiej zrozumieć, który sprzęt w określonym standardzie ma lepsze osiągi, który miał ukierunkowane, profesjonalne zastosowanie, a który wszechstronne, choć amatorskie. Który przeznaczony był jako narzędzie pracy, a który jako - w szerokim tego słowa znaczeniu - zabawka.

Im większe ograniczenia sprzętowe, tym większe wyzwanie. Im większy "cud" tym większa satysfakcja. Takiej wszystkim Wam tworzącym na klasycznej Amidze życzę.
[#339] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@charliefrown, post #334

Zauważ, że żadna z tych gier nie ma teksturowania podłoża i sufitów.
[#340] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@cholok, post #339

Dla mnie amigowe "doomy" to małe dzieła sztuki, które pokazują kunszt programistów. Taki Breathless czy Killing Grounds są świetnymi grami i mimo ograniczeń sprzętowych pokazały, że i na Amidze da się
[#341] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@cholok, post #339

"Zauważ, że żadna z tych gier nie ma teksturowania podłoża i sufitów."

Owszem, ale nie zmienia to faktu, że nie doczekaliśmy się czegoś porównywalego na gołej A500 (wielkość okna, efekty wybuchu, szybkość). Jeśli miałbym wybrać pomiędzy grami: "Za Żelazną Bramą" (chyba najsprawniej działający FPS na 68000, bo "Death Mask" z obrotami o 90 stopni nie liczę) a "Duke Nukem" na MegaDrive/Genesis, wybrałbym właśnie tę ostatnią.

Zdaje sobie jednocześnie sprawę, że dołożenie 020+ FAST odwróci karty i otworzy zupełnie nowe możliwości - Gloomy, Nemaki.
[#342] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@cholok, post #339

No to co jest do cholery z ta amiga? Atari ST tez chunky nie ma, a daje rade:

http://www.youtube.com/watch?v=qjb-luSFPxQ.
[#343] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@marianoamigo, post #342

Bardziej przekonałby mnie film z realnego Atari ST i tego Wolfensteina 3D
[#344] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@KingJulian, post #343

ech...
jakis mikro site + filmik (tym razem z mega st - widac ze szybciej chodzi)

http://atari.8bitchip.info/SCRSH/wolf3d.html
[#345] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@marianoamigo, post #344

Wow ! To już mówi coś konkretnego, a mianowicie że prędkość działania wolf3d z emulatora jest taka jak w rzeczywistości, a po drugie, legendarny wolf3d jest całkiem grywalny na realnym sprzęcie.
Ech, gdyby scena Amigi była choć w połowie tak aktywna jak w latach świetności, to pewnie długo nie trzeba by było czekać na odpowiedź w postaci amigowego wolfa3d na porównywalnym do ST sprzęcie.
[#346] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@KingJulian, post #343

moje STe: http://www.youtube.com/watch?v=WfQ9uRR-iZk

tak samo chodzi jak na emulatorze z tym że musze wyjąć myszkę i włożyć dopiero jak gra się włączy bo inaczej potrafi się zawiesić. Nie wiem dlaczego tak jest, jakiś bug pewnie.

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2012 18:20:05 przez XoR
[#347] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@XoR, post #346

Nieźle ! Szukałem filmików z prawdziwego ST i Wolfem3D. Dzięki !
[#348] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@KingJulian, post #347

Był już podobny temat na forum, ale żebyś nie musiał kopać - film z Project Intercalaris na A500 z 0,5 CHIP+ 0,5 SLOW. Działa w Fullscrenie z enginem bardziej zaawansowanym niż Wolf (ściany pod kątem) w akceptowalnej prędkości. Wolniej niż wspomniany Wolf na ST, ale zwróć uwagę na wyraźne przyspieszenie gdy nie widać nieba - moim zdaniem port Wolfa w tej samej prędkości co ten z Atari jest na gołej A500 jak najbardziej wykonalny.
[#349] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@recedent, post #348

No!:D

Grafa tragiczna, ale engine pikny!
[#350] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@recedent, post #348

Tej gry nie znałem. Rzeczywiście prędkość działania akceptowalna, a grafika chyba nawet ładniejsza niż w Wolfie 3D. Poszukam tej gry i ją sobie zbadam
[#351] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@marianoamigo, post #342

Układ graficzny Atari ST, przy całej jego prostocie (brak blittera, obsługa max 4 bitplanów, brak coppera) ma jedną cechę, która bardzo się przydaje przy konwersji chunky2planar. Jest to możliwość przeplatania kolejnych bitplanów w pamięci co jedno 16 bitowe słowo, czyli 16 pikseli (amiga przeplata ciągłe bitplany co jedną linię obrazu). Dzięki temu można te wszystkie kombinacje stabelaryzować, a dzięki temu, że są 16 bitowe, wrzucać je do pamięci graficznej jedną instrukcją movep. Na Ami takie linie pocięcia bitplanów są znacznie dłuższe, co uniemożliwia ich obsługę przy pomocy jednej instrukcji. Z uwagi na fakt, że przy tych operacjach wszelkie bardziej zaawansowane ficzery chipsetu Ami są kompletnie niewykorzystane, wszystko robi CPU, i ostatecznie szybciej wykona się to, co składa się z mniejszej ilości instrukcji. Ot cała tajemnica szybkiego c2p na Atari ST.
Polecam przestudiowanie http://alive.atari.org/alive8/c2p.php .
Tak przy okazji, to w tym bardzo ciekawym artykule wyjaśnione jest również, dlaczego Falcon tak straszliwie przycina całą szynę gdy Videl pracuje w trybie chunky. Tryby chunky wymagają znacznie szerszego pasma przepustowości pamięci niż bitplane (i dlatego zarówno Ami jak i AtariST wykorzystywały tryby bitplane), zostawiając już niewiele wolnego czasu na ciasnej magistrali 16 bit (24 MB/s co stanowi 2/3 przepustowości magistrali). Co tylko dowodzi, że komputer ten po wyposażeniu w pełną 32bitową szynę mógłby pokazać naprawdę na co stać jego naprawdę niezłe układy. A tak ciekawa koncepcja, naprawdę fajne układy marnują swój potencjał przez fatalnie zaprojektowaną architekturę.
[#352] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@wali7, post #351

Dzięki za wyczerpujące wyjaśnienie
[#353] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@Deftronic/..., post #325

Na falconie jest coś co jest odpowiednikiem Scali nazywa się APEX MULTIMEDIA i Overlay hypermedia, oprócz tego są takie programy jak Photoline czyli odpowiednik image fx i photoshop, to tego dochodzi photo art, truepaint, chagall, rainbow, indy paint, z programów do renderingu jest neon, raytracingu Cloe i Inshape, to tak pokrótce, część z tych programów wykorzystuje DSP. A propo pytania czy dopalona amisia 1200 jest szybsza od gołego F030 zależy w jakiej konfiguracji. Pamiętam jak w 1994 roku robiłem porównanie mojego ówczesnego pc 386 sx 25 mhz z 3 mb ram z amigą 1200 z 68EC020 z 2mb czip u mojego kumpla, na przykładzie szybkości odpalania jpegów w rozdzielczości 640X480 (pc i falkon) 640x512 (amisia 1200). Mój 386 sx 25 mhz odpalał je pod dosem z prędkością 37 sekund a pod windows ponad 2 minuty, amisia 1200 robiła to w 36 sekund, a z pamięcią 4 mb fast prędkość wzrastała do 25 sekund. Goły falkon z 4 mb ram przy programie jpeg view 2.18 wykorzystującego DSP odpalał je szybciej niż w sekundę, był to dla nas szok, na coś takiego mogły w tamtym czasie pozwolić sobie pecety od 486 dx 50 mhz w górę. To na razie tyle, więcej szczegółów proszę pytać Greya.


Ostatnia aktualizacja: 24.09.2012 01:03:29 przez ardgalen

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2012 01:08:58 przez ardgalen

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2012 01:13:31 przez ardgalen
[#354] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@wali7, post #351

A jednak cos jest na rzeczy. Dzieki za info.OK
[#355] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@KingJulian, post #350

Nie chyba, a na pewno OK
[#356] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@wali7, post #351

Czy można wyróżnić w jakiś sposób twoja odpowiedź ? OK
[#357] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@parallax, post #355

No i wyjasnilo sie, czemu 8-bitowce tak dobrze sobie radza w nowych efektach... fascynujace.
[#358] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@XoR, post #346

jestem w szoku, na Amidze to by wymagało chyba 040/25 lub 030/50 :/
[#359] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@ardgalen, post #353

A można gdzieś zoabczyć (np.YT) filmiki z działania tych programów - APEX MULTIMEDIA i Overlay hypermedia? Nic nie mogę znaleźć. Podobnie jeśli idze o programy do renderingu/raytracingu. Chętnie bym zobaczył jak to wygląda na Atari.
[#360] Re: Atari Falcon vs Amiga - ciąg dalszy

@charliefrown, post #358

Nie no, chyba az tak zle to nie jest.
Tu jest gloom (mniej wiecej podobny engine, nawet bardziej zaawansowany od wolfa) na CD32. Koles gra na pelnym ekranie z pikslami 2x1, wiec mniej wiecej odpowiada to 80% ekranu w piksla 1:1.
http://www.youtube.com/watch?v=K0sJnZjGHRY&feature=related

Uklad akiko daje rade, ale juz byly wyliczenia
http://www.amiga.org/forums/showthread.php?t=51616

przypomne, na przykladzie adooma:
A1200 030/50Mhz 32Mb (Optimised 020 C2P) - 8481 realtics (8.8 fps)
Amiga CD32 68020/14Mhz 8Mb (Optimised 020 C2P) - 18971 realtics (3.9 fps)
Amiga CD32 68020/14Mhz 8Mb (Optimised Akiko C2P) - 12872 realtics (5.8 fps)

wiec pewnie 020/030 28 mhz bez akiko daloby by rade

Fajnie, jakby ktos z zainteresowanych, wrzucil filmik z glooma na kofigu podobnym do zalozen (o20/28), najlawiej chyba z emulca bedzie ustawic.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem