• DMS

13.02.2005 11:06, autor artykułu: Mariusz Litwińczuk
odsłon: 8186, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

  Dms jest (de)pakerem (programem pakującym i odpakowującym) archiwów stworzonych za pomocą programu DMS. Zajmuje mało pamięci i w porównaniu do DMS v3.05 (nie miałem niższych wersji do przeprowadzenia testu) da się go obsługiwać na A500 (jak i każdej innej Amidze - przyp. Mailman).
   Zastrzegam sobie jedno. Mogę się mylić, ponieważ nie testowałem wszystkiego, co opisuję. Proszę zatem o wyrozumiałość. Pragnę tutaj podkreślić, że jeśli coś sobie uszkodzisz, to miej pretensje do siebie samego.

OPIS:

Programik ten służy do rozpakowywania plików stworzonych za jego pomocą. DMS to program, który odczytuje cylindy dysku i pakuje odczytane dane w jednen plik, z różnym skutkiem. Kompresja jest dosyć szybka, a ilość potrzebnej pamięci jaki i sama szybkość programu zależna jest od tego jakiego algorytmu kompresji użyjemy. Program DMS potrafi pakować zarówno dyskietki systemowe, czyli tzw. DOSowe, jaki i "niedosowe", w którym to formacie zapisana jest część gier dla Amigi. Spakowanie gry niedosowej daje nam atut w postaci skompresowania takiego dysku do pliku, a co za tym idzie - można go przechować na dyskietce z błędami (po wcześniejszym potraktowaniu jej programem BadFormat lub podobnym).

Uwaga!!! DMS v1.52 i niższe nie potrafi rozpakować archiwów stworzonych za pomocą DMS v1.53 i wyższych. Poza tym posiada błędy. Ale o tym później.

UJEDNOLICENIE NAZW.

Proponuję ujednolicić nazwy. Ja, pakując jakiś dysk staram się mu nadać nazwę, która w przyszłości powie mi, co dane archiwum zawiera. Przykady:

DesertStrike_13(0-39).DMS - dysk pierwszy z trzech gry Desert Strike, archiwum zawiera cylindry od 0 do 39.

Desert_Strike_13(2-34).DMS - dysk pierwszy z trzech gry Desert Strike, archiwum zawiera cylindry od 2 do 34.

Itd. Proszę tutaj uważać na znak "" (prawy górny róg klawiatury). Używam tego znaku nieprzypadkowo. Zamiast niego można używać litery "z", np. Lemmings_1z2.DMS - dysk pierwszy z dwóch gry Lemmings. Jak kto woli. Użycie znaku "/" jest niezgodnie z przeznaczeniem. Np. Lemmings_1/2.DMS spowoduje, że program będzie szukał pliku "2.DMS" w katalogu Lemmings_1. Nie należy go używać do nadawania nazw plikom podczas pakowania, bo spowoduje to jedynie błąd.

DMS jest programem posiadającym przyjaźnie wyglądające menu. Najpierw opiszę znajdujące się tutaj opcje.
Na ekranie programu widnieje sześć dużych i cztery małe ikonki.

  • READ - spakowanie dyskietki do archiwum
  • WRITE - rozpakowanie archiwum, bądź jego cześci
  • VIEW - obejrzenie wnętrza archiwum
  • TEST - przetestowanie archiwum
  • TEXT - obejrzenie tekstu dołączonego do archiwum
  • REPACK - przepakowanie archiwum
  • ABOUT - informacje o autorze
  • UseHD - chyba umożliwia spakowanie dysków HD
  • VERIFY - wyłączenie/włączenie sprawdzania błędów
  • ABORT! - przerwanie pakowania/ rozpakowywania.


READ. Zgrywanie dysku do archiwum.

Output File. Dokąd nagrać plik. Klikając w tym okienku możesz wprowadzić nazwę. Lepiej kliknąć na napisie, pojawi się requester i można samemu wybrać plik, bądź też dotrzeć do jakiegoś katalogu. Pozwala to pominąc żmudne wklepywanie nazwy. Warto tutaj jednak zauważyć, że wpisać tutaj możesz nazwę dłuższą niż toleruje to AmigaDOS. W takim przypadku zostanie od niej odcięte tyle znaków z jej prawej strony, o ile przekroczyłeś standard. Oznacza to, że jeśli nadałeś nazwę dłuższą niż można, musisz ją potem (po spakowaniu dysku) zmienić jakimś programem. Plik taki koniecznie musi mieć końcówkę ".DMS", bo inaczej nie będziesz mógł wczytać tego pliku.

Text File. Pozwala dołączyć plik tekstowy. Na przykład w ram-dysku masz plik tekst w pliku TEKST i jest ona bardzo krótki. To opis do zrzutu. Można coś takiego dołączyć. Nie powinien być dłuższy, jak kilkanaście linii. W przeciwnym razie zostanie przy pokazywaniu "przewinięty", ukazując tylko ich koniec.

Encrypt Password - pakowanie za pomocą hasła. Nie próbowałem. Bo niby po co? Ale jeśli chcesz, aby twoje opowieści lub coś w tym stylu nie rozlazło się po okolicy, możesz wpisać tu hasło, jakim chcesz zakodować archiwum. Nie wiem, czy duże i małe litery robią w haśle jakąś różnicę.

Cmode - typ pakowania. Oznacza algorytm, jaki zostanie użyty do spakowania danych. Oczywiście im lepszy, tym lepiej spakuje się cylindry dysku i archiwum będzie miało mniejszą objętość. Jednak trzeba mieć na to więcej pamięci. Im lepszy algorytm, tym mniejsza objętość spakowanego w ten sposób dysku, ale także więcej pamięci wymagane do spakowania dysku.
NONE to po prostu zrzut bez jakiegokolwiek pakowania. Dysk tak "przetworzony" będzie miał około 900 kB.
SIMPLE to lekkie pakowanie. Szybkie i nieefektowne.
HEAVY1 to dość dobre pakowanie. Ale wymaga już niestety trochę pamięci.
HEAVY2 jest najlepszym algorytmem. Zabiera najwięcej pamięci, lecz ja i tak je lubię. Pozwala nieźle spakować dysk.

Inhibit - to przerywanie w trakcie operacji. Jeśli program np. napotka bootblock (tam siedzą najcześciej wirusy), jakiego nie zna, powiadomi cię o tym. Wyświetlając okno i wstrzymując pracę programu, czekając na kliknięcie myszką. Jeśli ustawisz tą opcję na "NO", ta sytuacja nie będzie mieć miejsca - program się nie zatrzyma, tylko będzie będzie pracował dalej.

Bitmap to sprawdzanie mapy bitmapowej dysku. W przypadku dyskietki "niedosowej" nie ma to żadnego znaczenia. O ile wiem, to jeśli dysk będzie miał uszkodzoną mapę bitmapową, program będzie się ją starał naprawić. (Ja mu nie ufam, zawsze to wyłączam, choć jeszcze mi niczego nie zrypał)

Device to stacja, jakiej zawartość chcesz spakować.

LowTrack to cylinder, od jakiego zaczniesz odczytywać dane do archimum.

HighTrack to cylinder, na którym zakończysz pakowanie. Włącznie z nim. Zostanie on także spakowany i dołączony do archiwum.

Opłaca się, abyśmy przesyłali sobie spakowane dane, dema, itd. W końcu lepiej żebym przesłał ci kilka plików na pół dyskietki, niż na przykład całą. Odzysk nie jest problemem, choć jest z nim trochę zabawy.

WRITE - odpakowywanie plików z archiwum.

Input File 1 i 2, to pliki, z jakich odbędzie się odpakowywanie. Przy odpakowywaniu danych (cylindrów dysku) trzeba znacznie mniej pamięci niż przy ich pakowaniu, a zatem możesz wgrać sobie jakieś dwa kolejne pliki ramu (w przypadku posiadania jednej stacji dyskietek) i nie bawić się pojedyńczo. Na przykład posiadasz pliki: Cydonia_0-12.DMS i Cydonia 12-23.DMS. Klikasz na Input File 1 i wskazujesz mu w plik Cydonia_0-12.DMS. Póżniej to samo robisz z drugim plikiem, lecz tu wskazujesz ten plik w okienku Input File 2. Jedno ale :CYLINDRY MUSZĄ PO SOBIE NASTĘPOWAĆ, np. 0-12, a następna musi być 13-sta, czyli np. będą to pliki NAZWA_0-12.DMS jako Input File 1 i NAZWA_13-20.DMS To tyle. Uważaj tylko, aby ich nie poprzemieniać, bo wtedy wyskoczy komunikat o błędzie.

Decrypt Password to hasło odkodowujące dane. Nie baw się hasłami, bo jak jakieś zapomnisz, to będziesz miał dyskietkę z demem, które nie działa, ponieważ nie znasz prawidłowego hasła, aby je odkodować. Intruzów nie wpuszczają.

Text to opcja, czy tekst zawarty razem z plikiem ma być wyśietlony podczas rozpakowywania czy też nie. Display to wyświetl, a Ignore - pomiń.

Pause to pauza. Yes to aktywna, NO to nieaktywna. Jeśli rozpakowujesz jakieś archiwum, a program napotka jakiś bootblock, jakiego nie zna, zostanie on wyświetlony i program poczeka na kliknięcie myszką. W przeciwym wypadku nie zatrzyma się.

Device, to symbol stacji, na jaką chcesz rozpakować dane. Uważaj, aby czegoś sobie nie skasować poprzez nieostrożne obchodzenie się z tą opcją!

Validate, to opcja walidacji dysku. Mapa bitmapowa zostanie naprawiona. Oczywiście dla dyskietek dosowych, tzn. gdy będziez chciał coś później zapisać na tym dysku, nie powinien powitać cię komunikat "Volume xxx is not validated". Jeśli powita, to trzeba się udać do doktora Fix-Diska i użyć opcji Validate.

LOWTRACK określa, od której ścieżki zacząć zapisywanie, HighTrack na której zakończyć. Zawsze wpisujesz LowTrack jeśli masz np. plik Cydonia_0-14.DMS jako pierwszą liczbę (w tym wypadku zero) oznaczającą początkowy cylinder, HIGHTRACK jako końcowy (włącznie!), dla tego pliku 14. Czyli w sumie 15 cylindrów zostanie rozpakowane. Demo czy co tam będziesz miał, może nie działać, lub działać nieprawidłowo, jeśli nie nagrasz na dysk reszty dysku.
Jeśli chesz się dowiedzieć, jakie cylindry zawiera dane archiwum, użyj opcji VIEW.

VIEW

Ta opcja służy do uzyskania dodatkowych informacji o archiwum ".dms". Zobaczysz tu jakie zawiera cylindry, czyli najwyższą (HighTrack) i najniższą (LowTrack), możesz dzięki temu łatwo sprawdzić, czy nazwa (np. xxx_0-12.DMS) archiwum jest adekwatna do jego zawartości. Widać, jaki kickstart był użyty do pakowania, ile zajmują odpakowane cylindry, na jakim komputerze tenże plik został spakowany, wersję programu użytego do pakowania i minimalną wersję programu, jąką się da ten plik rozpakować. Widać tu także typ kompresji, typ dysku itd.
Jednak jest tu także ważniejsza opcja. Po kliknięciu myszką, program wyświetli zawartość archiwum, ukazując kolejne ścieżki. I to jest najważniejsze. Korzystaj z tego ZAWSZE po spakowaniu dysku do pliku. Nie wiem jak w wersji v1.53, ale DMS w wersji v1.51 oraz v1.52 posiadał rażące błędy, wykluczające praktycznie ten program z użytku. Zawsze po skończeniu pakowania, wybierz opcję VIEW. Nie jest ważne, czy akurat pakowaliśmy do archiwum cylinder numer zero czy inny. Z mojego doświadczenia wynika, że pod napisem USUM NIE POWINNO, NIE MOŻE BYĆ CZTERECH ZER, jeśli w polu PLenght jest wartość większa niż 100 i tym podobne. Małe wartości (2-5 itd) raczej nie są niepokojące !!!!! Prawdopodobnie zer nie może być także w następnych dwóch kolumnach. Rozważ to i zapamiętaj. Kiedyś, po spakowaniu kawałka pierwszego dysku (do pamięci) gry Benefactor właśnie w tej kolumnie w pierwszym cylindrze były zera. I gra nie chciała działać!!! Nie wiem, co było tego przyczyną (może brak pamięci???, chyba nie...). Może ty się domyślisz? Ja jakoś jeszcze na to nie wpadłem. A i jeszcze jedna uwaga. Podczas przepakowywania pliku MasterBlaster "uciekł" mi sektor numer 79. Po prostu wyparował, znikł, jak kamień rzucony w wodę. Także nie wiem, co było tego przyczyną. A zatem trzeba w tych archiwach badać sektory pierwszy i ostatni, zawarte w archiwach. Niezależnie czy to plik zawierający dane ze środka, początku czy końca dyskietki.

W pełni sprawdzonym faktem, który można przetestować, jest spakowanie ORYGINALNEJ dyskietki od gry Silent Service 2. Ja spakowałem ją w dwa pliki - SilentService2_12(0-39).DMS oraz SilentService2_12(40-79).DMS. W jednym z nich, konkretnie chyba w tym pierwszym pliku pojawił się w/w przypadek. Po rozpakowaniu całego dysku gra nawet nie wystartowała. Pamięci nie mogło mi zbraknąć, bo pakowałem z dysku na dysk.

TEST pozwala sprawdzić, czy archiwum nie jest czasem uszkodzone. Jeśli jest, program nie zapomni cię o tym powiadomić. Uwaga!!! Program NIE WYKRYWA w/w błędów!!! Nim coś zrzucisz na dysk, napierw to przetestuj. Gdy będziesz komuś wysyłał jakieś demko spakowane typ programem, nim wyślesz, przetestuj wszystkie pliki.

TEXT pozwala odczytać przyłączony do pliku plik tekstowy.

REPACK Ta opcja stworzona została chyba z myślą o posiadaczach małej ilości pamięci, bo pozwala rozbić archiwum na mniejsze pliki, które zmieszczą się w pamięci.

Input File to plik, jaki będziemy dzielić.

Output File, to nazwa pliku, do jakiego będziesz zgrywał efekt swej pracy.

CMODE to typ algorytmu pakowania. Przy przepakowywaniu (tak to można określić) także jak i przy pakowaniu trzeba mieć dużo pamięci. Dzięki temu możesz przepakować plik spakowany np. algorytmem SIMPLE na HEAVY2.

W LowTrack i HighTrack ustalasz obszar, jaki chcesz poddać przepakowaniu. Nie trzeba zgrywać archium na dysk, aby je przepakować.

    
dodaj komentarz
FBlit  
 CINN
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem