BlazeWCP to kolejna łatka na system, która przyspiesza to nad czym
najbardziej ubolewają ci, ktorzy nie mają kart graficznych. Chodzi mianowicie
o konwersję trybu chunky na planar. Wiadomo jakim sukcesem i unikatowym
rozwiązaniem był tryb planar, w który wyposażone zostały nasze amigowe kości.
Niestety jednak, w obecnej dobie gier 3D i mnóstwa programów korzystających z
tej techniki nasze kości i procesory są za słabe. Potrzebują po prostu za dużo
czasu, aby przekonwertować każdą klatkę obrazu z chunky na planar
i z powrotem. Jak już wspomniałem problemu tego nie mają posiadacze kart
graficznych, gdyż karty te pracują od razu w trybie chunky. Nie ma jednak
co narzekać. Na wszystko znajdzie się większa lub mniejsza rada. W tym
przypadku z pomocą przychodzi właśnie BlazeWCP, który oprócz przyspieszania
wspomnianej wyżej konwersji, posiada jeszcze wiele innych przydatnych funkcji.
Na początek może trochę surowych informacji. BlazeWCP "łata" i
zarazem przyspiesza (i to sporo) konwersję trybu C2P, a także funkcje
systemowe takie jak WritePixelLine8(), WritePixelArray8() oraz dostępną od
systemu 3.1 WriteChunkyPixels(). Ponadto patch obsługuje wszystkie pamięci
Chip (zarówno 16-bitowe, jak i 32-bitowe), co jest jego niebywałym atutem
ponad dosyć popularnym NewWPA8, który był szybki, ale niestety nie na
32 bitowym Chip Ramie. Ponadto NewWPA8 posiadał pewien błąd, który objawiał
się podczas pracy na IBrowsie.
Przechodząc jednak do sedna. BlazeWCP przyspiesza nasz system
(oczywiście w sytuacji, gdy następuje konwersja C2P) i to bardzo. Na
16-bitowej pamięci Chip jest on prawie dwukrotnie szybszy od popularnie
stosowanych PatchWPA8 oraz NewWPA8, oraz czterokrotnie szybszy od samego
systemu. Gdy jednak posiadamy pamięć 32-bitową uzyskujemy przyspieszenie
odpowiednio cztero- i dziesięciokrotne. Trzeba przyznać, że jest to ładne
przyspieszenie.
Test przeprowadzony przez autora BlazeWCP na 030/40, na ekranie
otwartym w rozdzielczości 640*512 w 256 kolorach, przy pomocy programu
Wpatest:
|
32 bit Chip niezainicjowany |
32 bit Chip zainicjowany |
OS 3.0 |
111 000 pixeli/s |
272 000 pixeli/s |
PatchWPA8 |
152 000 pixeli/s |
593 000 pixeli/s |
NewWPA8 |
200 000 pixeli/s |
569 000 pixeli/s |
BlazeWCP |
508 000 pixeli/s |
2 121 000 pixeli/s |
Przyspieszenie dla poszczególnych procesorów, w poszczególnych
trybach. Pierwsza wartość jest dla operacji niezainicjowanej pamięci
32 bitowej, a druga dla zainicjowanej. Test wykonany przy użyciu programu
Wpatest. Wyniki podane są w tysiącach pikseli na sekundę.
Procesor |
WPL8 |
WPA8 |
WCP |
030 40MHz |
308 - 1544 |
508 - 2121 |
508 - 2121 |
030 50MHz |
431 - 1896 |
547 - 2478 |
547 - 2478 |
040 28MHz |
453 - 2027 |
636 - 2490 |
636 - 2490 |
060 50MHz |
852 - 4067 |
1076 - 4624 |
1076 - 4624 |
Muszę tutaj jednak uspokoić wszystkich fanatyków
mierzenia prędkości sprzętu przy pomocy SysSpeeda. Program ten nie zauważa
"łatki" (z racji iż nie przeprowadza on testu C2P). No dobrze, ale w takim
razie, gdzie ta prędkość będzie zauważalna? Wszędzie tam gdzie dużą rolę
odgrywa wyrenderowanie screenu. Tak więc, największe przyspieszenie będzie
zauważalne w popularnej przeglądarce IBrowse. Ponadto jfif.datatype używając
towerjpeg.codec w końcu będzie pracować jak należy na wolniejszych
procesorach. Używając CyberShowa, czy też Visage'a również zauważymy
różnicę. Widoczne przyspieszenie około 1,5 raza daje się zauważyć we
wszystkich grach Doom'o'podobnych jak: Breathless, Genetic Species, AB3D
1 i 2. Sam port Dooma - Doom Attack - na mojej 030/50 po prostu szalał
(pełne detale, full screen). Od chwili zainstalowania "łatki" wszystkie
filmiki w formacie AVI/QuickTime/MPEG odtwarzane przez Rivę, Moovida, czy
CyberQT również przyspieszyły. Przyspieszył również AmigaAMP.
Wbrew temu co może się niektórym wydawać, BlazeWCP NIE przyspiesza
operacji na okienkach Workbencha, pojawiania się w tych oknach ikon,
wyświetlania i scrollowania się tekstów. Do tego służą inne patche. Ponadto
BlazeWCP nie przyspiesza niczego, co nie korzysta z systemowych funkcji
(przykładem niech będzie Voyager).
BlazeWCP został napisany przez Ricka Pratta. Do poprawnego działania
powinien być uruchomiony na procesorze 020 lub lepszym, lecz autor zaznacza,
że duże efekty widoczne są dopiero na 030/50 i wyższych. Ponadto wymagane
jest troche fastu i OS 3.0+. Autor zaleca również stosowanie 32-bitowej
pamięci Chip oraz kości AGA. Aby go uruchomić wystarczy przegrać komendę
BlazeWCP do katalogu C i dopisać linię C:BlazeWCP do naszego
startup-sequence (zaraz po SetPatchu).
Decyzja, czy użyjesz tej "łatki", należy do ciebie, drogi czytelniku.
Ja od siebie mogę tylko powiedzieć, że warto mieć ją zainstalowaną w swoim
systemie. Uzyskamy kilkukrotne przyspieszenie, patch nie gryzie się z MCP,
FBlitem i PoolMemem. Ponadto przestaje być zauważalny przez system,
gdy nie wykorzystywane są "łatane" przez niego funkcje. Co to oznacza? To, że
nie istnieje teoretyczna możliwość, aby BlazeWCP zawiesił nam komputer.
Dlaczego teoretyczna? Z dziwnych przyczyn patch nie uaktywnia się na
procesorze 040/25 przy włączonym Copyspeedzie, a czasami nawet guruje się.
Nie mniej jednak BlazeWCP to pozycja ciekawa. Najnowsza wersja
opatrzona jest numerkiem 1.74 i posiada status freeware. Można ściągnąć ją
z
Aminetu (util/boot).
UWAGA!
Autor programu ostrzega przed używaniem wersji oznaczonej numerem 1.8. Jest to
wirus wrzucony na Aminet przez jakiegoś dowcipnisia.