• Robocop 3

23.02.2005 17:58, autor artykułu: Sebastian Rosa
odsłon: 9024, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Robocop 3

Robocop 3 W latach 90. regułą było, że zaraz po premierze kinowej hollywoodzkiej produkcji lub równolegle z nią można było się spodziewać jej odzwierciedlenia na rynku oprogramowania. Większość kasowych tytułów doczekała się swoich wersji komputerowych. Wystarczy tu wspomnieć chociażby "Jurassic Park" czy "Terminatora". Pierwszeństwo na rynku gier "filmowych" zawsze miała firma Ocean, która sama zabierała się za produkcję gry lub zlecała ją innej firmie. Większość takich gier to jednak produkcje słabe, zazwyczaj utrzymane w konwencji platformówki lub prostej zręcznościówki. Zdarzały się jednak wyjątki. Do nich można zaliczyć recenzowanego "Robocopa", a konkretnie jego trzecie wcielenie.

O ile pierwsze dwie części gry to zwyczajne strzelaniny ze standardowym scrollem "w prawą stronę", "Robocop 3" jest już produktem znacznie bardziej odbiegającym od standardów panujących w roku 1992. Cała gra stworzona została w konwencji trójwymiarowej, co jak na tamte czasy było czymś bardzo innowacyjnym. Pomimo jednak tego, że gra posiada charakter zręcznościowy, który stał się poniekąd wymuszony przez zastosowaną realizację, to w grze występuje również pewien element przygodowy, który zapewne nieczęsto można znaleźć w produktach firmy Ocean. Warto również nadmienić, że gra pojawiła się przed premierą filmu. Dewelopment opierał się na szkicach scen oraz enigmatycznych nazwach elementów filmowych, które na bazie domysłów starano się zaimpregnować w grę, co było kolejnych "innowacyjnym" pomysłem, który w niektórych momentach gry nieco "rozjechał się" w stosunku do scenariusza, który można było obejrzeć w kinach.

Robocop 3 Gra możliwa jest w dwóch wariantach: Movie (zgodnie z fabułą filmu) oraz Arcade (zręcznościowe etapy gry, które można traktować jako trening przed właściwą rozgrywką). Zasadnicza różnica polega na tym, że część zręcznościową wykonujemy tylko dla wyniku punktowego i podnoszenia własnych umiejętności w obsłudze gry. Warto jednak zauważyć, że każdy z pięciu zręcznościowych etapów również posiada jakąś swoją otoczkę wtopioną w realia wydarzeń. Część "filmowa" umożliwia nam z kolei obserwowanie rozwoju fabuły, która stara się naśladować film. Podzielona jest także na pięć różnych części, oddzielanych kolejno krótkimi wstawkami animowanymi lub wiadomościami telewizyjnymi, które przedstawiają nam nasze zadania i cele. Aby jednak nie było nudno, zadania jakie postawiono przed nami w obu sekcjach są różne.

Robocop 3 Sekcja zręcznościowa to pięć niezależnych od siebie etapów. Do wyboru mamy:

1. Terrorist Hijack OCP Tower - wieża OCP została opanowana przez terrorystyczną organizację Pomarańczowej Alternatywy. Przetrzymywani są w niej zakładnicy. Zadaniem Robocopa jest przeszukanie wieży i uwolnienie zakładników.
2. Crazed Punks - ulice miasta opanowane są przez bandę punków terroryzujących mieszkańców. Robocop ma przywrócić porządek.
3. Police Strike - strajk policji wpływa na wzrost bezprawia i kradzieży samochodów. Robocop musi zatrzymać jak najwięcej uciekających w skradzionych samochodach kierowców.
4. Robocop Gyropack Trials - Robocop otrzymuje do przetestowania Gyropack - plecak odrzutowy. Zaaranżowano próbną symulację bojową pod niebem Detroit.
5. Android vs Cyborg Duel - koncern Hanematsu Industries stworzył prototyp nowej generacji robotów - robota-ninja. Jedynym jego godnym przeciwnikiem jest Robocop.

Sekcja "filmowa" to pięć połączonych ze sobą etapów (z czego każdy może składać się z podczęści), przerywanych krótkimi animacjami i wiadomościami lokalnej stacji telewizyjnej Media Break, która zapewnia bieżące informacje o tym, co wydarzyło się w mieście i tworzy tło do zasadniczej rozgrywki. W tej sekcji Robocop może działać w każdym środowisku. Może chodzić, latać, jeździć samochodem i walczyć na różne sposoby.

Robocop 3 Pierwsze zadanie to pościg radiowozem za skradzionym samochodem. W czasie aktywnego patrolu cały teren miasta patrolowany jest przez Robocopa. Specjalne urządzenie zamontowane w Turbo Cruiserze dba o to, abyśmy nie wyjechali poza granice miasta. Dodatkowo wyposażeni jesteśmy w pełne informacje o mieście, dokładną mapę, radar. Miasto podzielone jest na cztery części: dzielnica biznesowa, przedmieścia, doki, slumsy. Na mapie szczególną uwagę zwrócono na niektóre obiekty. To właśnie w ich otoczeniu nastąpią gwałtowne zwroty akcji lub początki kolejnych etapów. Te obiekty to: Rocket Motors (opuszczona fabryka samochodów), wieża OCP, kwatera główna OCP, główna komenda policji Metro, hotel 24, kościół. Czasami zbliżając się do tych budynków nasze oczy będą rozkoszować się krótką animacją.

Robocop 3 Patrolując rejony miasta Robocop będzie otrzymywać rozkazy. Dane będą wyświetlane na robowizorach. Rozkazy najczęściej będą dotyczyły zatrzymania samochodów i aresztowania przestępców. Możesz zostać ostrzelany lub taranowany przez ścigany pojazd. Należy wówczas zwracać uwagę na unikanie wszelkich uszkodzeń pojazdu (wskaźnik Efficiency), gdyż zniszczenie Turbo Cruisera jest równoznaczne ze śmiercią Robocopa. Pamiętaj, że Twój samochód może jeździć wszędzie (nawet po trawnikach i chodnikach), ale nie wpływa to korzystnie na jego sprawność. Na mapie miasta zaznaczone są cele naszych podróży (kolor biały), nasza pozycja (kolor zielony) oraz samochody przestępców (kolor czerwony). Skoro mowa o przestępcach to warto zauważyć, że przeciwnicy w grze są dosyć inteligentni. Uważaj na światła stopu ściganego pojazdu. Kiedy ścigasz jakiś pojazd, nie zbliżaj się do niego za bardzo, gdyż istnieje ryzyko ostrzelania. Dla zatrzymania podejrzanego pojazdu należy wybrać odpowiedni moment (na przykład długą prostą), zrównać się z nim (używając turbodoładowania), a następnie starać się zepchnąć go z drogi. Nie zawsze udaje się to za pierwszym razem. Uważaj na nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy oraz przeszkody (plamy oleju, kamienie).

Robocop 3 Patrol nie trwa jednak wiecznie. W pewnym momencie otrzymasz informację, że wieża OCP została opanowana przez terrorystów. Należy czym prędzej skierować się w tamtym kierunku. Gdy znajdziesz się na miejscu, Robocop wysiądzie z samochodu i wkroczy do budynku. Wewnątrz będziesz musiał odnaleźć i uwolnić funkcjonariuszkę Lewis. Musimy uważać na niewinnych cywili demonstrujących swą niewinność trzymanymi w górze rękami. Reszta to oczywiście przestępcy, których trzeba eliminować, gdyż inaczej oni wyeliminują nas. W trakcie tej części gry, Robocop, poza wędrówką i strzelaniem, może również jeździć windą (klawiszami kursora), niszczyć zamknięte drzwi. Po uratowaniu funkcjonariuszki Lewis (jeżeli długo będzie trwać eksplorowanie wieży, funkcjonariuszka uwolni się sama) będziemy mogli przejść do drugiego zadania Robocopa.

Robocop 3 Drugie zadanie to starcie z oddziałem Oficerów Rehabilitacji Miejskiej w starym kościele. Po rozprawieniu się z przeciwnikami należy kierować się w stronę ołtarza, a następnie zejść do katakumb i rozprawić się z punkami. Trzecie zadanie to ponowne patrolowanie ulic z nagłym zwrotem akcji, która przeniesie się na posterunek policji. Musimy tam odnaleźć i zlikwidować Mac Daggarta. Uzyskamy tam informacje, że Mac Daggart ukrywa się na ostatnim piętrze Hotelu 24, do którego należy się udać. Niestety nasze starania spełzną na niczym, gdyż bandzior ucieknie przez okno i porwie ciężarówkę. Pościg zakończy się fiaskiem, a ty możesz jechać do budynku japońskiego koncernu, aby rozprawić się z Otomo - mechanicznym samurajem. Istotne jest, aby podczas walki nie dać się zepchnąć do rogu i nie czekać, aż Otomo pierwszy zaatakuje.

Robocop 3 Po rozprawieniu się z Otomo czeka nas czwarte zadanie. Robocop zostaje wysłany w teren w celu zniszczeniu grupy czołgów. Będzie to robił z powietrza wyposażony w Gyropack - plecak odrzutowy. W trakcie lotu mamy do dyspozycji dwa rodzaje broni: lekką armatkę i karabin maszynowy. Na wyświetlaczu znajdują się wskaźniki informujące o wysokości lotu, mocy plecaka. Jest także radar, na którym na czerwono zaznaczono wraże obiekty powietrzne, na żółto - naziemne. Czarne punkty to ważne budynki, a zielone - siły policyjne. Po zniszczeniu czołgów i trzech śmigłowców przechodzimy do ostatniego zadania Robocopa - zniszczenia drugiego egzemplarza Otomo.

Grafika w grze to w głównej mierze grafika wektorowa. Obiekty nie są wypełnione teksturami, lecz mimo to całość jest dosyć wolna i czasami sprawia wrażenie toporności i surowości. Jazda samochodem jest chyba najszybszym elementem całej gry. Ciekawie pod względem szybkości wypada również lot z plecakiem odrzutowym. Muzyka w grze jest atmosferyczna z charakterystycznym motywem filmowym. Dodatkowo mamy efekty dźwiękowe, które zaliczyć można do przeciętnych. W grze najbardziej razi brak jakiejkolwiek kontynuacji rozgrywki (zapis stanu gry, kody). Zakończyć misję fiaskiem czy też zginąć nie jest trudno, zwłaszcza, że wartość wskaźnika energii bardzo szybko spada, a sposobów na jego odnowienie nie ma.

Robocop 3 "Robocop 3" to w zasadzie cztery gry w jednej: symulator jazdy samochodem, strzelanina doomopodobna, symulator lotu oraz trójwymiarowa bijatyka. Jest to połączenie do tej pory niespotykane w grach amigowych. Pomijając fakt, że wszystko oparte jest na takim samym silniku, trochę słabym, to jednak gra jest oryginalna i innowacyjna. W roku 1992 (a i nawet w latach późniejszych) na próżno szukać podobnych tytułów, to jednak gra przeszła praktycznie niezauważona - i to nawet pomimo interesującej rozgrywki z ciekawie wplecioną fabułą i do tej pory rzadko spotykanymi zwrotami akcji. Prawdopodobnie duży wpływ miała na to niezbyt dobrze wyrobiona marka firmy Ocean. Czego mógł spodziewać się gracz po "Robocop 3", skoro poprzednie dwa tytuły były dosyć prostymi strzelaninami? Osobiście uważam, że "Robocop 3" warta jest poświęcenia jej trochę czasu, aby zagłębić się w fabułę i złapać kilku bandziorów. Jeżeli popadniemy w irytację związaną ze zbyt wysokim poziomem trudności, czy też brakiem możliwości zapisu, zawsze pozostaje tryb Arcade.

Gra zajmuje trzy niedosowe dyskietki. Z pomocą zainstalowania ich na twardym dysku przychodzi jak zwykle WHDLoad (uwaga na posiadaną wersję - jest kilka różnych odmian, a WHDLoad obsługuje tylko kilka z nich).

Klawiszologia

Podczas jazdy samochodem:

A - uruchomienie robowizorów
SPACE - hamulec ręczny
F1 - widok z pojazdu do przodu
F2 - widok z pojazdu w lewo
F3 - widok z pojazdu w prawo
F4 - widok z zewnątrz pojazdu
F5 - widok z lotu ptaka
F6 - widok przez robowizory
F7 - widok zza pojazdu
F8 - widok pojazdu przestępców
F9 - widok z inteligentnej kamery (warto popatrzeć)
P - Pauza

Podczas latania:

R - zmiana wyświetlacza HUD (radar/horyzont)
D - włączanie/wyłączanie cienia HUD
ENTER - zmiana broni
F1 - widok do przodu
F2 - widok z zewnątrz
F3 - widok zza Robocopa
F4 - widok z zewnątrz, z tyłu wraz z efektem inercji
1 - przybliżenie kamery (działa tylko przy widoku z zewnątrz)
2 - oddalenie kamery (działa tylko przy widoku z zewnątrz)
P - Pauza

Podczas walki wręcz:

SHIFT - blok
ENTER - wyciągnięcie/schowanie broni
SPACE - zadanie ciosu lub strzał
P - Pauza
F1 - F10 - zmiana ustawienia kamery


 Robocop 3 - Ocean/Imagitec Design 1992 
80 3 Robocop 3  -  Ocean/Imagitec Design'92
80 ECS, 1 MB
80
Ciekawe połączenie kilku rodzajów gry, wszystko przeplecione fabułą filmu. Gdyby poprawiono drobne niedociągnięcia byłby hit.

komentarzy: 2ostatni: 15.12.2010 09:28
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem