"Marblelous 2" to, jak łatwo się domyślić, kontynuacja gry "Marblelous" wydanej 4 lata wcześniej. Ogólne zasady gry pozostały takie same, tzn. przy pomocy myszy kierujemy ruchem kulek znajdujących się na planszy. Autorzy przygotowali 100 nowych poziomów oraz nieco zmian w samej rozgrywce. Wśród tych ostatnich najbardziej znaczące są według mnie cztery. Pierwsza to wprowadzenie szarej kuli kierowanej przez komputer. Kula ta próbuje nam przeszkadzać zbierając potrzebne nam elementy, a każdy kontakt z nią to utrata życia. Druga istotna zmiana to teleporty, które przenoszą losowo w inne miejsce na planszy. Jest to dla mnie największa wada "Marblelous 2", bo wprowadza do gry niepotrzebny chaos - kule po teleportowaniu często pędzą wprost na ścianę, co kończy się utratą życia. Zmiana trzecia to małe ułatwienie gry polegające na tym, że dana kula może zbierać tylko jeden rodzaj tzw. poweritems (w poprzedniej części gry kula mogła zbierać wszystkie rodzaje poweritems i zdarzało się, że niechcący podkradało się te, które miała zebrać inna kula). Ułatwieniem gry jest również zmiana czwarta, dzięki której szyny układane po zebraniu odpowiedniego gadżetu mogą się krzyżować.
Poza zmianami w samej rozgrywce pojawiły się też zmiany "techniczne". Oprócz standardowej wersji gry, z 32-kolorową grafiką, istnieją teraz wersje dla Amig z układami AGA lub kartą graficzną. Te ostatnie wymagają instalacji gry na twardym dysku i wyświetlają grafikę w 256 kolorach. Różnica między grafiką w 32 lub 256 kolorach jest widoczna, ale w tego typu grze nie ma większego znaczenia. Wzbogacono trochę podkład muzyczny podczas gry - możemy teraz posłuchać dwóch utworów występujących na przemian (w "Marblelous" na każdym poziomie był ten sam utwór). Ciekawym dodatkiem jest edytor poziomów, przy pomocy którego można nie tylko tworzyć nowe poziomy, ale też modyfikować te istniejące. Zmienić można również wygląd obiektów występujących w grze, bo mają one postać plików IFF.
W dokumentacji gry można przeczytać, że "Marblelous 2" powstawała długo, ale moim zdaniem nie dopracowano jej do końca. Wskaźnik w menu jest bardzo ciemny i ledwo widać jaką opcję wskazuje. Czcionka użyta w opisach przed każdym poziomem jest bardzo prosta i kojarzy się z AMOSem. Miejsca na ekranie, w których wyświetlane są informacje (numer etapu, zdobyte punkty itp.) mają postać liczb na czarnym tle wyglądającym jak dziura w planszy (w poprzedniej części gry wszystko było wyświetlane na tle planszy). Czasami zdarza się, że kulka pojawia się na planszy w miejscu startu, ale nie zaczyna się poruszać - po kolejnym rozpoczęciu etapu jest już OK. Największy bubel to tabela High Score - dopóki są w niej wolne miejsca, to wpisy pojawiają się prawidłowo, czyli w kolejności malejącej. Po zapełnieniu tabeli nowe wpisy potrafią w ogóle się nie pojawić lub pojawić w przypadkowym miejscu. Te niedoróbki i chaos wynikający z wprowadzenia teleportów powodują, że oceniam grę trochę gorzej od pierwszej części "Marblelous".
"Marblelous 2" zajmuje dwie dyskietki i posiada program instalujący na dysk twardy. Gra została też dołączona jako bonus do płyty Aminet 33. Na Aminecie jest dostępny zestaw kilku dodatkowych poziomów. Wprowadza on dwa nowe elementy: pistolet i ducha przenikającego ściany. Opis jak skorzystać z nowych poziomów jest zawarty w archiwum, zapomniano jednak dopisać, że do katalogu z grą trzeba również skopiować plik "objects.iff".
Recenzja dotyczy wersji AGA.
Kody do poziomów:
6. TELEPORT
11. HYPER
16. ENERGY
21. THEPOWER
26. PARROT
31. CYBER
36. PCSUX
41. M2
46. FUTURE
51. PARTTWO
56. NOTHING
61. AMIG1200
66. SIXTYSIX
71. BLIZZARD
76. BONUS
81. ENEMY
86. CRYSTALS
91. SECRET
96. THEFINAL
Marblelous 2 - APC&TCP 1998 | ||||
75 | 2 lub 1 CD | |||
80 | ECS 1 MB, AGA lub RTG | |||
85 | ||||