• Magicland Dizzy

16.03.2013 07:14, autor artykułu: Sebastian Rosa
odsłon: 4139, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Magicland Dizzy

Magicland DizzyMagicland DizzyMagicland Dizzy "Magicland Dizzy" to czwarta część przygód jajka o imieniu Dizzy. Podobnie jak poprzednio, koncepcja gry oraz ogólny sens niewiele się zmieniły. Ponownie nasz jajowaty musi uratować swoich rodaków, na których czary rzucił zły czarnoksiężnik Zaks i porwał ich do magicznej krainy (Magicland).

Jak już wspomniałem wcześniej, konstrukcja gry i logika działania jest praktycznie identyczna z poprzedniczką, więc wszyscy Ci, którzy dobrze znają jej zasady nie powinni być rozczarowani. Nowe zagadki i nowe przygody - tego na pewno można się spodziewać po nowej odsłonie. Kusząc się jednak na porównania to z całą pewnością zauważymy znaczne usprawnienia w zakresie wykonania graficznego, jak również animacji (mniej przycina) oraz precyzyjności sterowania. W kwestii tego ostatniego chodzi o to, że autorzy trochę dali nam odsapnąć od skoków z dokładnością co do piksela i jajo nie jest tak bardzo bezwładne po skoku, lecz aby nie było zbyt prosto wprowadzili kilka bardzo zręcznościowych elementów, takich jak skakanie po chmurkach, które nie zapewniają stabilnego "gruntu", jak również częste przemierzanie po magnach, a to oznacza - ruchomych lub nieruchomych kładkach. Nie ma jednak co narzekać, gdyż taka jest właśnie natura tych gier i jeżeli komuś się to nie podoba, powinien sobie gry z tej serii po prostu darować. Przyznam również, że od strony zagadek gra jest trochę trudniejsza. Nie zawsze jest takie oczywiste, gdzie i czego dokonać. Już nie wystarcza zwyczajna logika - konieczna jest znajomość bajek, aby czasami wpaść na pomysł. Niektóre przedmioty działają w połączeniu z innymi i dodatkowo niektóre miejsca są opisane wyłącznie przez nazwę lokacji. W grze występuje również znacznie więcej przedmiotów, które nie mają żadnego znaczenia i są rozrzucone w dosyć skrajnych miejscach krainy, co z kolei oznacza częste chodzenie tam i z powrotem. Poza rozwiązywaniem zagadek autorzy pozostawili nam do zbierania diamenty, które są niezbędne do ukończenia gry. Podobnie jak poprzednio w przypadku monet, musimy ich zebrać 30 sztuk.

Magicland DizzyMagicland Dizzy Magicland "Magicland Dizzy" to, jak większość gier serii, gra dobra, choć krótka (wiedząc co i jak da się ją ukończyć w 30 minut). W zasadzie to jest niczym kalka poprzedniej części, przy czym wykonanie jest niewiele lepsze. Jak zwykle polecam tę grę tym, którym spodobała się część poprzednia. Nowego wiele tutaj nie znajdziecie, ale na pewno się nie rozczarujecie.

Gra zajmuje jeden dysk. Uruchamia się na każdej Amidze. Nie posiada programu instalującego ją na dysk twardy, lecz obsługiwana jest przez WHDLoad. Gra wydana została także na inne platformy, m. in. Amstrada, Atari ST, C64 czy ZX Spectrum. Z ciekawostek należy wspomnieć, że zanim "Magicland Dizzy" (lub "Dizzy IV" - inna nazwa gry) ujrzał światło dzienne, spectrumowy magazyn Crash promował mini-grę "Dizzy 3.5: Into the Magicland", która była zapowiedzią recenzowanego tytułu. Pojawiła się w niej nowa postać, kuzyn Danny, który później nie wystąpił w żadnej z gier serii. Gra stanowiła pewnego rodzaju wyjaśnienie, w jaki sposób Dizzy znalazł się w Magicznej krainie.

Poniżej, dla tych którzy utkną w grze, prezentuję listę przedmiotów i ich zastosowanie. Powinno to wystarczyć do ukończenia gry.

  • Coś lepkiego (Something Sticky) - musisz to mieć w kieszeni, aby wyjąć miecz z kamienia,
  • Czarodziejska fujarka (Some Magic Pipes) - przy jej pomocy zahipnotyzujesz szczura, który siedzi w szybie studni,
  • Czarny kot (Black Cat) - musisz go odnieść czarownicy, aby ta zechciała rozpocząć przygotowania odtrutki dla Dylana,
  • Duży kij (Big Stick) - służy do pogonienia kozy, aby zepchnęła z mostu trolla,
  • Excalibur - tym mieczem zbijesz królówkę w lodowym zamku,
  • Korba (Handle) - służy do zamontowania w studni, aby zdobyć wiadro,
  • Magicland DizzyMagicland Dizzy
  • Klucz (Backdoor Key) - klucz otworzy drzwi do zamku,
  • Liść (Leaf) - liść zerwana z krzaka, w który został zamieniony Dylan - należy go zanieść czarownicy,
  • Napój "Wypij mnie" ("Drink Me" Potion) - magiczny napój pomniejszający, który musi wypić Daisy,
  • Odgromnik (Lightning Rod) - jeżeli położysz go na kamieniu, na którym leży Dozy oraz potrzesz trzy razy ściereczką lampę, wywołasz piorun, który obudzi Dozy'ego,
  • Odtrutka (Weedkiller Potion) - odtrutka, którą przygotuje czarownica, a która pomoże odczarować Dylana,
  • Pastylka mocy (Power Pill) - przy jej pomocy zabijesz duchy nad bagnem,
  • Pierścień Zaksa (Zaks Ring) - wrzuć do piekła, aby znieść czar z diabła,
  • Pochodnia (Lit Torch) - gdy już oddasz czarownicy jej kota, będzie potrzebowała pochodni do rozpalenia ogniska pod kotłem,
  • Pusta butelka na mleko (Empty Milk Bottle) - przedmiot niepotrzebny,
  • Starożytna lampa (Ancient Lamp) - musisz ją potrzeć ścierką do kurzu w miejscu, gdzie śpi Dozy. Trzeba to zrobić trzy razy, upewniając się, że na momencie, gdzie leży Dozy, znajduje się odgromnik,
  • Sztylet (Dagger) - przy jego pomocy odetniesz liść z krzaka, w który został zamieniony Dylan,
  • Ścierka do kurzu (Duster) - służy do potarcia lampy,
  • Torba ze śmieciami (Bag of Rubbish) - przedmiot niepotrzebny,
  • Trójząb (The Devil's Trident) - przy jego pomocy zabijesz Zaksa,
  • Wiadro (Bucket) - należy napełnić gorącą wodą i wykorzystać do odmrożenia Denzila,
  • Zatrute jabłko (Poisoned Apple) - daj czarownicy,
  • Zestaw Stereo (Personal Stereo) - daj go Bardowi, a w zamian dostaniesz czarodziejską fujarkę,
  • Złoty krzyż (Golden Cross) - przy jego pomocy unikniesz ataku strażnika w krypcie,
  • Żaba (Frog) - musisz ją zanieść do zamku, aby książę ją pocałował.

Magicland DizzyMagicland DizzyMagicland DizzyMagicland DizzyMagicland Dizzy

 Magicland Dizzy - Codemasters 1991 
80 1 Magicland Dizzy
75 OCS/ECS
75  

komentarzy: 2ostatni: 01.04.2013 20:43
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem