Bracia Nick i Julian Gollop to autorzy jednej z bardziej znanych amigowych strategii, a mianowicie "UFO: Enemy Unknown". Nie była to jednak ich pierwsza gra strategiczna. Bracia swą przygodę z pisaniem gier rozpoczęli jeszcze w czasach komputerów ośmiobitowych, a jednym z ich najbardziej znanych tytułów z tamtego okresu jest "Laser Squad" (przy okazji ciekawostka - "UFO" miało być pierwotnie kontynuacją "Laser Squad").
"Laser Squad" to gra taktyczna rozgrywana w systemie turowym. Gracz dowodzi oddziałem kosmicznych komandosów i wykonuje różnego rodzaju zadania - zniszczenie instalacji w bazie wroga, obrona własnej bazy, eskorta oficera transportującego tajne urządzenie itp. Przeciwnikiem są jednostki sterowane przez komputer (żołnierze, roboty, obcy) lub przez drugiego gracza. Przed rozpoczęciem każdej z misji wybieramy rodzaj pancerza i broń dla poszczególnych żołnierzy. Za wszystko trzeba zapłacić, więc przy wyborze musimy liczyć się z ilością dostępnej gotówki. Po wybraniu sprzętu oddział zostaje przeniesiony na miejsce akcji, jeszcze tylko rozmieszczenie poszczególnych żołnierzy na pozycjach startowych i można grać. Scenerie gry w poszczególnych misjach są dość zróżnicowane, mogą to być otwarte przestrzenie pełne roślinności, ciasne korytarze kosmicznej bazy, tunele kopalni, kanały. Akcję obserwujemy z góry pod pewnym kątem. Na ekranie widać tylko fragment pola walki - żeby zobaczyć jednocześnie całość trzeba skorzystać ze skanera. Od samego początku gry wszystkie miejsca na mapie są widoczne natomiast wrogów widać dopiero wtedy, gdy znajdą się w polu widzenia naszych jednostek. Każda jednostka biorąca udział w grze posiada określoną liczbę tzw. punktów akcji. Wszelkie czynności, które można w grze wykonać (ruch, strzał, otwarcie drzwi itp.), wymagają pewnej ilości punktów akcji. Nie zawsze opłaca się wykorzystywać cały zapas punktów w danej turze. Pewną liczbę punktów warto zostawić, aby jednostki mogły skorzystać z opcji "Oportunity fire". Jest to możliwość strzelenia do przeciwnika w trakcie jego tury, oczywiście tylko wtedy, gdy znajdzie się on w polu widzenia. Warto tu zaznaczyć, że przeciwnik również korzysta z "Oportunity fire" i nasze jednostki często znajdą się pod ostrzałem w czasie wykonywania ruchu. Żołnierze, którzy biorą udział w grze to nie bezduszne pionki, ale całkiem nieźle przedstawione indywidualności. Mają swoje nazwiska, stopnie wojskowe, podczas gry męczą się fizycznie, przebieg gry wpływa też na ich morale. W skrajnych przypadkach, gdy morale spadnie do zera, żołnierz może spanikować.
Pod względem graficznym gra przedstawia się bardzo dobrze. Grafika jest szczegółowa, a jednocześnie czytelna. Sceneria gry jest bogata w drobne elementy takie jak meble, ekrany, rośliny. Nie ma poczucia pustki graficznej. Jednostki biorące udział w grze są różnorodne, widać kiedy mają w rękach broń, a kiedy nie. Dźwiękowo również jest nieźle, praktycznie każdej czynności towarzyszy jakiś dźwięk, nie ma jednak żadnej muzyki. Sterowanie w grze może odbywać się przy pomocy klawiatury lub joysticka.
"Laser Squad" został wydany pierwotnie na komputery Amstrad CPC, Commodore 64 i ZX Spectrum. Niedługo potem ukazały się konwersje na Atari ST i Amigę. Zmieniono niewiele - podkolorowano trochę grafikę, dodano obrazki przed każdą misją. Kilka lat później ukazała się wersja na PC. Tutaj wyraźnie poprawiono oprawę graficzną i dodano sterowanie myszą. Misje pozostały jednak te same. Moja recenzja dotyczy wersji na ZX Spectrum. Ktoś może zapytać: po co opisuję wersję spectrumową skoro gra wyszła też na Amigę? Odpowiedź jest prosta: wersja spectrumowa jest pełniejsza. Posiada 7 oficjalnych misji, co najmniej drugie tyle nieoficjalnych i edytor do tworzenia nowych. Wersja amigowa ma tylko 5 misji. Co prawda w Magazynie Amiga 9/1993 jest mowa o data dysku z kolejnymi dwiema, ale nie udało mi się trafić na jego ślad.
Wskazówki do poszczególnych misji (oficjalnych)
1. THE ASSASSINS
Cel: znaleźć i zabić Sternera Regnixa
Regnix pojawia się losowo w różnych miejscach swojej posiadłości. Czasami jest tuż za pierwszymi drzwiami i grę można skończyć po dwóch turach. Przy pomocy wyrzutni rakiet można zrównać posiadłość Regnixa w ziemią.
2. MOONBASE ASSAULT
Cel: zniszczyć banki danych i analizatory.
Prosta misja. Rozmieszczenie banków i analizatorów widać na mapie. Jedyna przeszkoda to kręcący się po bazie żołnierze wroga.
3. RESCUE FROM THE MINES
Cel: uwolnić trzech więźniów z cel i doprowadzić do windy.
Więźniowie są rozmieszczani losowo, ale od początku gry widać gdzie się znajdują. Aby otworzyć drzwi celi, niezbędny jest ładunek wybuchowy. Po zdobyciu video klucza (ma go jeden z żołnierzy wroga) i użyciu go w video roomie widać pozycje wrogów na mapie.
4. THE CYBER HORDES
Cel: chroń przed zniszczeniem siedem rdzeni stabilizujących, zniszcz roboty wroga aż osiągniesz wynik 100 punktów.
Zasadnicza trudność tej misji polega na tym, że niektóre roboty przypominają małe czołgi. Jedyna możliwość ich zniszczenia to strzał z tyłu.
W jednym z pomieszczeń na wschodzie mapy jest otwarta skrzynia. Znajdziesz w niej klucz, który blokuje dostęp do pomieszczeń z rdzeniami.
5. PARADISE VALLEY
Cel: przetransportować tajne urządzenie na wschodni brzeg mapy.
Masz do wyboru przedzierać się przez porośniętą zielskiem dolinę pełną obcych albo przejść spokojnie przez lochy. Wejścia do lochów są ukryte. Poznasz je po tym, że po najechaniu na nie kursorem nie pojawia się żaden opis. Ta sama sytuacja dotyczy wyjść z lochów na powierzchnię.
6. THE STARDRIVE
Cel: znaleźć, przechwycić i zanieść Gwiezdny Napęd na zachodni kraniec mapy.
Gwiezdny Napęd ma jeden z inżynierów kręcących się po obiekcie na wschodzie mapy. Aby wejść do tego obiektu, będziesz
musiał użyć "las cutter" do cięcia pancernych drzwi.
7. LASER PLATOON
Cel: wyeliminować wszystkie jednostki wroga.
W tej misji po zabiciu któregoś z Twoich żołnierzy otrzymujesz po pewnym czasie nowego, który pojawia się w lewym, górnym rogu mapy. Ta sama zasada dotyczy wroga, z tym że jego żołnierze pojawiają się w prawym, dolnym rogu mapy. Wróg posiada w swoim oddziale ciężkie roboty, można je zniszczyć tylko strzelając z tyłu.
Laser Squad - Target Games 1988 | ||||
85 | ||||
75 | ||||
90 | ||||