Zapewne większość osób z firmą Nintendo kojarzy postać Mario. Ale nie każdy wie, że prawie tak samo popularną postacią (szczególnie w Japonii) jest duszek Kirby. Postać ta przypomina różową puchową kuleczkę lub puszystą chmurkę z oczkami, łapkami i dużą buźką. Jak zapewne się domyślacie tą właśnie postacią poruszamy się w tej grze.
Sama rozgrywka na pierwszy rzut oka przypomina typową dobrą platformówkę... ale nic bardziej mylnego! Po pierwsze gra jest na tyle długa, że jest w niej opcja zapisu stanu gry! Aby było ciekawiej, gra sama zapisuje dokonuje tej czynności przy wejściu lub wyjściu do lub z planu. Dodatkowo są miejsca na trzy różne gry, więc w grę mogą grać trzy różne osoby. Sama rozgrywka też jest nietypowa jak na platformówkę, gdyż Kirby nie tylko potrafi chodzić i skakać, ale także potrafi się unośić. Ta metoda poruszania jest co prawda dosyć nieefektywna, gdyż duszek fruwa dosyć wolno i "nadyma się" przez co jest narażony na obrażenia, ale pozwala się dostać w miejsca trudnodostępne w zwykły sposób. Poza tym podczas lotu Kirby potrafi wypuścić powietrze, a tak powstały "podmuch" potrafi uszkodzić lub zlikwidować jakiegoś przeciwnika. Natomiast gdy Kirby jest na ziemi potrafi połknąć jakiś przedmiot lub przeciwnika. Z takowym obiektem można zrobić dwie rzeczy: albo wypluć, a powstały "pocisk" może posłużyć do celów zaczepno-obronnych, albo... no właśnie. Niektórzy przeciwnicy i przedmioty do niczego innego jak do roli "żywego pocisku" się nie nadają. Jednak niektórzy mają cechy, które nasz duszek może przejąć poprzez wciśnięcie kierunku "dół" po połknięciu danego delikwenta. W ten sposób Kirby może zionąć ogniem, zdobyć miecz, czy zamieniać się w kulę ognia. Oczywiście tych umiejętności jest sporo i często jest tak, że którąś z nich trzeba wykorzystać w jakimś miejscu. O każdej umiejętności można się dowiedzieć poprzez naciśnięcie klawisza [START]. Jeżeli z jakichś powodów dana umiejętność nam nie odpowiada, zawsze można ją "wypluć" klawiszem [SELECT]. Nadmienić tu warto, że także po jakimkolwiek uderzeniu Kirby "wypluwa" daną umiejętność. Takowa umiejętność przyjmuje formę skaczącej gwiazdki, ktorą można z powrotem połknąć i potrakrować jak jakikolwiek obiekt (czyli wystrzelić lub przejąć). Nasz Kirby potrafi także nieźle pływać, a w wodzie jako broń wykorzystuje strumień wody wypuszczany z ust. Prócz przeciwników w grze jest sporo innych rzeczy "do połkinęcia". Takowe rzeczy mogą się znajdować dosłownie pod nogami lub być ukryte, gdyż jak każda dobra japońska gra ma ona sporo różnych poukrywanych bonusów. Mogą to być na przykład życia, normalnie niedostępne umiejętności lub inne atrakcje. Bonusy także są i w innej formie - na przykład po skończeniu każdego etapu mamy bonus, w którym Kirby odbija się jakby od trampoliny i im wyżej doleci, tym lepszy bonus. Natomiast pomiędzy planami możemy mieć, oprócz drzwi do następnych planów, także i takie do bonusów. Może to być na przykład "dźwig" do łapania maskotek (jako żyć), czy muzeum stworków (które można połknąć). Po skończeniu kilku planów ukazuje się przejście do następnego świata. Oczywiście na końcu każdego świata (a czasami i planu) zawsze jest strażnik, którego należy nauczyć, że nie warto nam wchodzić w drogę. Oczywiście tak jak w całej grze, również do walki z nim przydają się nabyte umiejętności.
Grafika w tej grze jest naprawdę ładna (jak na NES). Postacie są ładnie animowane, ataki wyglądają różnorodnie, tła są ciekawe, a akcja dzieje się w różnych miejscach, więc nie ma mowy o monotonii. Także różne bonusy są czytelne i sugestywne. Właściwie nie można się przyczepić do grafiki, a znając ograniczenia sprzętowe NES-a trzeba powiedzieć, że gra wykorzystuje możliwości sprzętu na ile to jest możliwe. Tak jak w przypadku grafiki, także i dźwięk wypada bardzo dobrze. Melodyjki są proste, ale nie męczą i łatwo wpadają w ucho. Dźwięki także nie odstają od normy i są sympatyczne.
Podsumowywując jest to gra "familijna" - zagrają w nią chętnie zarówno dzieci, jak i dorośli. Gra się naprawdę sympatycznie i mimo tego, że nie jest prosta, to raczej nie ma zbyt trudnych i irytujących motywów. Właściwie jedyną wadą tej gry jest... jej czasochłonność! Nie grajcie w nią jeżeli żal wam czasu. Jeżeli natomiast lubicie "trwonić" wolny czas w granie w dobre gry, ta pozycja będzie naprawdę dobrym wyborem
PLATFORMA: NES
WYDAWCA: 1993 HAL Laboratory/Nintendo
EMULATORY: DarkNES, DarcNES... niestety na A/NES i CoolNES gra jest źle wyświetlana
Kirby's Adventure | ||||
85 | ||||
70 | ||||
90 | ||||