"Capital Punishment" to jedna z najlepszych i przy okazji najtrudniejszych bijatyk na Amigę.
Została wydana kilka lat temu, ale myślę, że są jeszcze ludzie, którzy w nią
grają.
Na stronie firmy ClickBoom znalazłem kiedyś prawdziwą perełkę: obszerny tekst z
ułatwieniami do gry. Od razu zaznaczam, że nie są to cheaty (z jednym wyjątkiem)
tylko podpowiedzi jak grać, żeby wygrać.
Na początek mała sztuczka (wspomniany wyżej jedyny cheat w tym tekście). Jeśli
chcesz podnieść wytrzymałość zawodnika wykonaj następujące ruchy joystickiem
w momencie wyboru postaci (g-góra, d-dół):
Corben: g,d,3*g,d
Wakantanka: 6*d
Sarmon: g,d,d,3*g
Demona: d,3*g,d,d
Dodatkowo, jeśli chcesz zagrać jako Ninja, wybierz dowolną postać i machaj:
g,d,g,d,d,g.
Objaśnienia do tekstu:
- "FIRE+KIERUNEK" oznacza: wciśnij FIRE i wychyl joystick w danym KIERUNKU
- "PRZÓD": wychyl joystick w stronę, w którą zwrócona jest postać
- "TYŁ": wychyl joystick w stronę przeciwną do tej, w którą zwrócona jest postać - np. "DÓŁ&PRZÓD": wychyl joystick na ukos między DÓŁ i PRZÓD
PORADY
- Nie zapomnij ustawić poziomu trudności na "Normal" jeśli grasz w trybie Epic. W przeciwnym wypadku skończysz grę po trzecim etapie.
- Każdy cios zabiera przeciwnikowi różną ilość energii: w głowę najwięcej, w brzuch mniej i w nogi najmniej.
- Uderzenie w nogi nie zmniejsza poziomu wytrzymałości przeciwnika (cienki pasek pod wskaźnikiem energii)
- Blok chroni przed ubytkiem energii, ale nie wytrzymałości
- Zawsze obserwuj wskaźniki wytrzymałości przeciwnika. Jeśli wytrzymałość głowy jest niska, uderzaj w głowę, podobnie z brzuchem.
- Każdy twój cios jest o 50% silniejszy, jeśli przeciwnik jest w powietrzu
- Każdy cios jest dwa razy silniejszy, jeśli przeciwnik jest oszołomiony
- Najsilniejszym ciosem jest uppercut - powinieneś jak najczęściej używać go na oszołomionego przeciwnika. Kiedy przeciwnik leży na ziemi można go skopać: użyj kombinacji FIRE+PRZÓD&DÓŁ lub DÓŁ+PRZÓD&DÓŁ
- Kiedy przeciwnik podnosi się z ziemi lub uwalnia się z elektryczności jest przez moment niewrażliwy na ciosy. Trzymaj się wtedy od niego z daleka.
- Kiedy przeciwnik jest w powietrzu, KAŻDY cios powali go na ziemię
- Nie skacz zwrócony plecami do pułapki (kolce itp.), bo każdy cios przeciwnika wbije cię na nią
SPECJAŁY i COMBOSY
- Wybierz dowolną postać
- Wciśnij 3 razy FIRE
- Wychyl joystick w jednym z kierunków
FAŁSZYWE OSZOŁOMIENIE
- Przeciwnik uderzył cię i lecisz w powietrzu
- Wciśnij FIRE co najmniej 5 razy zanim dotkniesz ziemi
- Po upadku twoja postać podniesie się i będzie pozornie oszołomiona
- Przeciwnik podejdzie do ciebie myśląc, że jesteś bezbronny
- Ale w dowolnym momencie możesz "ozdrowieć" i wyprowadzić cios
Fałszywe oszołomienie sprawdza się głównie w grze na dwie osoby. Nie mów
drugiemu graczowi o tym sposobie, a zapewnisz sobie dużo wygranych walk.
Oczywiście nie nadużywaj tej sztuczki, bo drugi gracz domyśli się, że
coś kombinujesz.
SZTUCZKI I KRUCZKI
- W fabryce (factory), gdy grasz jako player 2, jak najszybciej po rozpoczęciu walki wyprowadź uppercuta (cios pięścią w podbródek), aby wbić wyskakującego przeciwnika na hak
- Skombinuj joystick z autofirem i używaj go, żeby szybko wyjść z oszołomienia
- W walkach na czas wygrywa ten, kto ma więcej energii w momencie, gdy czas się skończy. Jeśli masz przewagę, a czas zaczyna dobiegać końca, zacznij blokować ciosy - ubędzie ci wytrzymałości, ale energia pozostanie bez zmian
- Jeśli zawodnicy stoją do siebie tyłem, możesz użyć ciosu w tył TYŁ+GÓRA (tylko Corben, Sarmon i Demona)
- We wszystkich typach gry (z wyjątkiem Epic) można wybrać tylko te plansze, do których dotarło się grając w trybie Epic. (Aby nagrał się "stan gry", należy wyjść z gry przez QUIT - przypisek PopoCop)
POSTACI
Demona: najsłabsza i najdelikatniejsza. Wady te są jednak rekompensowane przez jej bat. Ma on trzy funkcje:
- Krótkie uderzenie, żeby trzymać przeciwników na dystans (FIRE+TYŁ&GÓRA)
- Długie uderzenie - (FIRE+GÓRA) uderza przeciwnika, gdy jest blisko lub owija bat wokół niego i przyciąga jeśli jest daleko
Inne ciekawe ciosy to: fast low kick (FIRE+DÓŁ&PRZÓD) oraz heel kick (FIRE
+PRZÓD&GÓRA)
Corben Wedge: wspaniały zawodnik. Jeśli opanujesz do perfekcji ciosy, takie jak
rolling (3*FIRE+DÓŁ) i triple combo (3*FIRE+GÓRA) Corben stanie się zabójczy.
Zawsze wykonuj rolling, kiedy przeciwnik leży na ziemi. Fikołek do tyłu (GÓRA&
TYŁ) ratuje przed niebezpiecznymi sytuacjami, a także służy jako cios, gdy
wróg stoi bardzo blisko.
Sarmon: najszybszy wojownik. Jego atuty to jump kick (GÓRA&PRZÓD + FIRE) oraz
flying high kick (FIRE+TYŁ). Używaj śmiertelnej kombinacji flying high kick
i zaraz potem uderzenia w nos (FIRE&GÓRA).
Wakantanka: najwolniejszy i najsilniejszy. Combosy: triple head cruncher
(3*FIRE + GÓRA), running buffalo (3*FIRE + TYŁ). Inne ciosy: mid hit (FIRE +
PRZÓD), elbow (FIRE+TYŁ&GÓRA).
Ninja: jeśli chcesz nim zagrać spójrz na początek tego tekstu. Ciosy: miecz
(FIRE+GÓRA), rotational jump (FIRE+TYŁ).
RODZAJE GRY
League: sześciu zawodników, każdy ma 5 walk. Może "trochę" potrwać jeśli
w grze bierze udział czterech graczy, ale zawsze pokazuje kto jest najlepszy.
Stosowana taktyka zależy od scenerii i przeciwnika.
Tournament: świetna zabawa dla 1-4 graczy. Podobne do League, ale wszystko
zależy od tego kim walczysz i gdzie.
Epic: podróż przez wszystkie scenerie
- Sewers: spotkasz tu Aliena
- Jeśli grasz jako Demona
- używaj często bata, żeby trzymać Obcego na bezpiecznej odległości
- najlepszy sposób to zepchnąć Obcego pod ścianę
- najbezpieczniej jest odsuwać się, gdy Obcy skacze i używać bata kiedy ląduje
- Jeśli grasz jako Corben Wedge
- rób mid-kick (FIRE+PRZÓD)
- skacz do przodu z kopnięciem (GÓRA&PRZÓD+FIRE). Jeśli dopisze ci szczęście wykonasz ten cios dwu- lub trzykrotnie pod rząd.
- Sarmon i Wakantanka są najsłabsi w starciu z Obcym. Kiedy Obcy upada na ziemię kopnij go kilka razy i odskocz
- Temple: czeka tu na ciebie Demona (ewentualnie Wakantanka, jeżeli grasz jako Demona). Posiada ona długi bat, którego często używa. Trzymaj ją na odległość, a kiedy skacze i zbliża się do lądowania wyskocz z kopniakiem. Demona jest najsłabszą postacią, więc łatwo ją wprowadzić w oszołomienie. Pułapką na tej planszy jest trójząb posągu po prawej stronie. W odróżnieniu od kolców w podziemiach (Sewers) potrzeba precyzji, żeby wbić przeciwnika na pułapkę.
- Teacher's: spotkasz tu złe dusze wojowników. Na tym poziomie nie będziesz grać swoją postacią, ale tym kogo właśnie pokonałeś. Nie można tu też stracić życia.
- Nest: przełomowy punkt gry. Jeśli dobrze opanujesz walkę na tym poziomie, z pewnością dasz sobie radę później. Spotkasz tu drugiego Aliena. To dziki, szybki i silny przeciwnik. Na tym poziomie najlepiej sprawdza się Demona. Wykonuj szybko (FIRE+TYŁ&GÓRA), żeby zapędzić Aliena na brzeg planszy i... używaj dalej tego ciosu. Nie przyciągaj przeciwnika do siebie (FIRE+GÓRA), bo narazisz się na jego silne kopniaki. Uważaj też na Aliena, gdy jest oszołomiony. Czasami bardzo szybko dochodzi do siebie i dorwie cię, gdy zbliżasz się by zadać mu cios.
- Chamber: ciężko tu trzymać przeciwnika na odległość, bo cała plansza mieści się na jednym ekranie. Czeka tu na ciebie Sarmon - najszybszy zawodnik, więc musisz dobrze opanować walkę z bliska albo często używać bata jako Demona. Na tej planszy jest ukryty sekretny poziom - pomieszczenie po prawej. Wejdziesz tam jeśli wykonasz uppercuta z pewnej odległości w prawo.
- Midway: nie ma tu śmiertelnych pułapek, jest za to elektryczność po obu stronach. Czeka tu na ciebie Corben Wedge. Najlepsi przeciwko niemu są Sarmon i Wakantanka. Ulubione ciosy Corbena to rolling i triple kick. Rolling wydaje się być niemożliwy do zatrzymania, ale zauważ, że Corben wykonuje go z pewnej odległości. Jeśli wyczujesz tę odległość, możesz wykorzystać rolling na swoją korzyść. Kiedy tylko Corben zacznie się "turlać" wykonaj low kick (FIRE+PRZÓD&DÓŁ) lub odskocz. Gdy uda ci się umieścić Corbena w elektryczności, cofnij się, bo gdy się z niej wydostanie będzie niewrażliwy na ciosy, a oprócz tego lubi od razu wykonać rolling.
- Approach: ostatnia plansza przed finałową walką. Spotkasz tu Ninję, który jest szybki i silny, ale można go powstrzymać przez: high kick, gdy wykonuje rotational jump lub wyskok i kopniak zanim dotknie ziemi. Nie próbuj walczyć z nim w powietrzu i nie daj się zapędzić na brzeg planszy, bo wykończy cię mieczem.
- Master: jesteś na szczycie zamku gdzie oczekuje cię Qwesul. Nie spodziewaj się zwykłej walki. Kiedy Qwesul znika, zwykle pojawi się za twoimi plecami. Ponadto twój przeciwnik może zmieniać swą postać w:
- nietoperza: używaj wysokich kopnięć, by odepchnąć go od siebie
- pumę: używaj kopnięć w przód (mid kick)
- kolczastą kulę: odsuwaj się lub przeskakuj
- węża: odsuwaj się lub kop w przód (mid kick)
- cape (nie wiem co to jest, bo nie byłem jeszcze na tym poziomie - PopoCop): kop w przód
I to tyle. Powodzenia w grze życzy tłumacz tego tekstu: