• Benefactor

20.02.2005 19:51, autor artykułu: Sebastian Rosa
odsłon: 19304, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Benefactor

Benefactor Droga mleczna świeci na wieczornym niebie Lullyat - planety zamieszkałej przez Merry-menów. Ten przecudny widok emanuje z tęczy serca, generowanej przez maszynę zbudowaną przez mieszkańców tej planety. Tęcza pozwala Merry-menom być najszczęśliwszymi osobnikami w całym wszechświecie. Jednak pewnego dnia duży statek z pobliskiej planety Minniat złożył wizytę na planecie Lullyat. Merry-meni powitali przybyszów z otwartymi ramionami. Nie przeczuwając złego odkryli przed nimi swój największy sekret - maszynę generującą ową tęczę. Nocą, gdy wszyscy już spali, przybysze wkradli się do świątyni, gdzie znajdowała się maszyna i ukradli ją porywając strzegących jej Merry-menów. Uwięzili ich na księżycach otaczających planetę Minniat, a do ich pilnowania oddelegowali swoje wierne sługi, będące zarazem ich domowymi zwierzątkami. Z powodu braku tęczy, niektórzy z Merry-menów zaczęli przeobrażać się w ich złą odmianę. Niewielkiej grupie udało się jednak uciec przy pomocy niewielkich rozmiarów statku. Wysłali w przestrzeń kosmiczną sygnał S.O.S., który pozostawał długo bez odpowiedzi. Wreszcie odebrał ją statek należący do Bena E. Factora, słynnego intergalaktycznego bohatera zwanego Benefactorem (dobroczyńcą). Zaraz po odczytaniu wiadomości natychmiast zmienił on trasę lotu i pomknął z pomocą. Kilka godzin później jego statek zadokował do statku Merry-menów. Opowiedzieli mu oni całą historię porwania i pokazali urządzenie, które pozwala teleportować się w pobliże uwięzionych Merry-menów. Ben zgodził się pomóc i wkrótce po tym został wysłany na pierwszy księżyc...

Benefactor Tak oto rozpoczyna się Twoja przygoda. "Benefactor" to platformowa gra logiczna stanowiąca połączenie gier "Lemmings" i "Impossible Mission". Z tej pierwszej czerpie miniaturowej wielkości postaci oraz grafikę ją otaczającą, a także logiczny charakter gry, podczas gdy z tej drugiej z całą pewnością zdolności bohatera i wymaganą od gracza zręczność. Nasz bohater, w którego się wcielamy, musi przemierzyć sześć księżyców otaczających planetę Minniat. Każdy z księżyców to całkiem inny klimat, jak i inne warunki. Przemierzymy podziemne groty, egipskie katakumby, szczyty drzew (często zamglone), komnaty starego zamku, w którym straszą duchy, lodowe jaskinie oraz futurystyczną fabrykę. Na koniec przyjdzie czas na samą planetę Minniat. Łącznie 62 poziomy pełne zagadek i puzzli do rozwiązania.

Benefactor Nasze zadanie polega na uwolnieniu wszystkich Merry-menów, którzy są pozamykani w klatkach. Musimy przy tym uważać na wiele niespodzianek takich jak krążący wszędzie strażnicy czy też naturalne przeszkody jak źródełka z kwasem, spadające sople, lasery. Nasz bohater nie posiada żadnej konwencjonalnej broni. Jego jedynym orężem jest inteligencja i zwinność. Ben wiele potrafi. Umie skakać z miejsca, z rozbiegu, wspinać się na wyżej położone półki, czołgać się, turlać. Nie jeden raz te umiejętności uratują życie, o ile nie jego, to uwolnionych Merry-menów. Skoro już o tym mowa, warto wspomnieć, że Merry-menów są dwa rodzaje: źli i dobrzy. Dobrzy są czerwoni i potrafią się odwdzięczyć za wypuszczenie z klatki: pomogą przełączyć niedostępny dla nas przełącznik, jeżeli dostarczymy im siekierkę przerąbią uniemożliwiającą przejście zagrodę, przy pomocy koła zębatego naprawią drabinę, przełącznik lub inną maszynę. Źli Merry-meni są szarzy. W odróżnieniu od czerwonych, którzy mądrze podążają określoną trasę, na której nie mogą zginąć, szarzy są niczym lemingi - wędrują ślepo przed siebie. I tutaj nasze zadanie, aby wybudzić ich z letargu i przemienić w czerwonych. Dokonać tego możemy poprzez nakierowanie ich na specjalną maszynę, którą uprzednio musimy załadować czerwoną farbą. Czerwoni Merry-meni to mniejszy kłopot. Gdy nie ma Cię w pobliżu sami dadzą sobie radę albo wręcz na Ciebie zaczekają, abyś ich podrzucił lub dostarczył to, czego potrzebują. Poziom pomyślnie zostaje ukończony, gdy wszyscy bez szwanku znajdziecie się w teleporcie, z którego rozpocząłeś poziom (są dwa wyjątki - poziom 16, który jest ukłonem w kierunku autorów gry "Lemmings", gdzie tylko Ben musi znaleźć się w teleporcie, a Merry-meni muszą dojść do swojego wyjścia - oraz poziom ostatni, gdzie Merry-men musi tylko naprawić maszynę).

Benefactor Podczas naszej przygody musimy uważać na siły życiowe Bena. Każdy poziom rozpoczynamy z paskiem energii, który pod wpływem spadku ze zbyt dużej wysokości czy kontaktu z wrogiem zmniejsza się. Gdy spadnie do zera, musimy rozpocząć etap ponownie. Musimy też uważać, aby nie wpaść do kwasu, wody, lawy czy też pod strumień lasera, gdyż to powoduje natychmiastową śmierć. Po ukończeniu poziomu jesteśmy rozliczani z pozostałej energii (zamienia się ona na punkty) i kolejny etap rozpoczynamy z jej pełnym wskaźnikiem. Wrogowie nie robią krzywdy Merry-menom, więc o to nie ma co się martwić. Ben po drodze będzie znajdował diamenty oraz wartościowe kulki. Za każdy diament lub kulkę otrzyma określoną ilość punktów. Punkty nie mają jakiegoś głębszego przesłania. Są jedynie elementem rywalizacji, gdyż po uzbieraniu ich znacznej ilości zapewniamy sobie wpis na listę najlepszych. Listę, która jest zapisywana na dysk (co nie zdarza się często w tego typu grach). Tak więc, warto zbierać kosztowności i oszczędzać energię. Kosztowności czasami są trudno dostępne, a do niektórych trzeba wręcz znaleźć specjalne, ukryte wejście.

Benefactor W dolnej części ekranu znajduje się wskaźnik energii, licznik punktów, dwa monitory oraz mapa. Mapa nie jest tylko schematem poziomu. Czasami może pomóc w zorientowaniu się czy w etapie znajduje się jakieś tajemnicze pomieszczenie. Białymi punktami zaznaczeni są na niej uwięzieni Merry-meni. Po wzięciu klucza, właściwy Merry-men zaczyna podskakiwać, co również obrazowane jest na mapie. Pozwala to zaplanować właściwą strategię pokonywania poziomu. Ponadto Merry-men oczekujący na Twoją pomoc na mapie oznaczany jest mrugającym punktem. Dodatkowo wciskając klawisz M włączamy podgląd poziomu. Możemy wówczas obejrzeć cały poziom lub na przykład sprawdzić co aktualnie robi Merry-men w drugim jego końcu i w jaki sposób może to wpłynąć na nasze dalsze poczynania. Lewy monitor obrazuje przedmiot, który niesiemy - możemy nieść tylko jeden przedmiot na raz. W prawym monitorze znajdują się przedmioty, które założyliśmy na siebie jak na przykład daleko skoczne buty, grawitacyjne buty, czy też buty antypoślizgowe, przy pomocy których możemy przebrnąć przez jakiś element etapu (np. ślizgawka).

Benefactor Graficznie gra prezentuje się wyśmienicie. Pomimo tego, że grafika jest tylko 32-kolorowa, ma się wrażenie, że kolorów jest dużo więcej. Każdy świat składa się z odrębnego zestawu elementów, które wchodzą w skład występujących na nim poziomów. Zadbano o najmniejsze detale takie jak trawka przy drabinie, wklęśnięcia w ścianach. Pomimo niewielkich rozmiarów nie ma problemów z odróżnieniem drabiny uszkodzonej od drabiny sprawnej. Podobnie jest z innymi elementami. Animacja wszystkich obiektów jest bardzo płynna i naprawdę nie można jej niczego zarzucić. Od strony muzycznej gra prezentuje się równie dobrze o ile nie lepiej. Mamy siedem różnych motywów muzycznych - inny dla każdego świata. Do tego dochodzą w każdym świecie inne jingle oznajmiające początek etapu, koniec etapu, śmierć bohatera, a nawet pauzę. Tak, pauzę. Gdy wciśniemy standardowo klawisz P, aby przerwać rozgrywkę ekran się ściemnia i przygrywa cicha, spokojna muzyczka przypominająca motyw obowiązujący w poziomie! Muzycznie jest więc wyśmienicie, zresztą sami możecie się o tym przekonać, gdyż w dziale Rodzynki są dostępne wszystkie moduły muzyczne z gry. Efektom dźwiękowym również niczego nie brakuje. Ponownie każdy świat charakteryzuje się innymi efektami zależnymi od tego co dzieje się na ekranie. Dodatkowo słyszany dźwięk uzależniony jest od tego w jakiej odległości znajdujemy się od jego źródła! Grając na przykład w świecie czwartym słyszymy trzaskające pioruny, lecz gdy zajdzie potrzeba, aby dostać się po klucz znajdujący się na zewnątrz zamku, pioruny strzelają zagłuszając nieomalże grającą muzykę. Gdy przebiegamy obok maszyny zmieniającej kolory Merry-menów słyszymy jej pracę. Gdy od niej odbiegamy, jej dźwięk staje się cichszy, aż wreszcie zanika. Podobnie jest z dźwiękiem kołowrotka przy pomocy którego spuszczamy się na dół - im jesteśmy niżej tym jest słabiej słyszalny. Są to niebywale szczegóły, które nie wpływają bezpośrednio na rozgrywkę, ale są one bardzo miłym dodatkiem świadczącym o jakości produktu.

Benefactor Grywalność gry jest wyśmienita. Stanowi ona rozrywkę na długie godziny. Miło spędzą przy niej czas zarówno Ci, którzy lubią pogłówkować, jak i Ci, którzy lubią poskakać po platformach. Zaskakujące jest to, że poziomy są pełne logicznych zagadek, a mimo wszystko otoczka gry wcale nie sprawia, że czujemy ich trudność (pomimo tego, że niektóre są trudne). Rozwiązywanie zagadek stanowi ogromną przyjemność. Czasami występują puzzle, które znacznie odbiegają od utartego schematu, który spotkaliśmy kilka poziomów wcześniej. Są to elementy, które wpływają na jeszcze większą radość z gry. Radość którą czerpie się z faktu uwolnienia kolejnej paczki czerwonych lemingów, mile przygrywającej muzyczki, ładnej grafiki i nie wiem jeszcze czego. Grę ukończyłem na wszystkich poziomach trudności i naprawdę mam ochotę zagrać w nią ponownie. "Benefactor" posiada w sobie jakiś klej, który przykleja i trzyma o wiele lepiej niż reklamowana "kropelka".

Gra zajmuje trzy dyskietki. Można ja zainstalować na dysk twardy przy pomocy pakietu WHDLoad. Grę można legalnie pobrać z naszego portalu, z działu Rodzynki. W grze przewidziano możliwość dołączenia dodatkowego dysku z poziomami. Oficjalnie takowy się jednak nigdy nie pojawił, lecz Robert Szacki stworzył go nieoficjalnie. Gra istnieje również w wersji dla CD32.

KODY


UNDERWORLD
TOMBS OF EGYPT
1. AFRAID OF FUNGIES
2. TRICK JUMPIN'
3. KEEP YOUR FEET DRY
4. SILENTS?
5. RELEASE ORDER
6. TROUBLESHOOTING
7. TURN, RUN, TURN!
8. FOLLOW THE SIGNS
9. LET'S ROLL
3MQLGPQLGP
63HLMLLPQP
3CQPRJP4Q3
1NQH35KBC4
1N11DNDDGQ
QFJ2NJMHQM
1LQ3ST4GQR
1K112K2234
Q4HDJRKGM5
10. DOUBLE TROUBLE
11. MIND THE FLAMES
12. SWITCH-O-MANIA
13. A MOTHER OF A BLOW
14. GREED WASTES TIME
15. HANG TOUGH
16. LEMMINGS?
17. ORDER IS CRUCIAL
18. EASY JUMPING
Q1B1N12DQD
33QPWPKJQJ
1JQ3NRNFK4
1NQDJQTGHT
6NB3NN2LQQ
6FB3PFCJQG
M2QPDHNM12
MMQPGPQPGP
53HHLLMMQQ
TREEPTOP RESCUE
STONES AND BONES
19. BOUNCY, BOUNCY!
20. UNREACHABLE?
21. THE FOG THAT BE
22. THE BUNGEE TRAP
23. DOWN IN LOAD
24. BRING YOUR AXE
25. FLATBACK ACTION
26. RUNNING COLOR
27. FUNNEL JUNGLE
28. WEIGHTWATCHERS
23QLSP4JQN
MJQT3QKNCK
MR3QHFG4FD
MJ3QNNLTQQ
MNCNM4GRQS
M4QTLVNQ3S
54HHJRKKM5
5MHHQPHHQP
51B2P1CFQB
2XQHHKQHHK
29. ELEVATOR ACTION
30. REPAIRS IN A FLASH
31. CHANDELIER LEAP!
32. OPEN SESAME!
33. SIMON SAYS DOWN
34. THE CONTEST WITHIN
35. THE FIVE LETHALS
36. THE REAPING PUZZLE
37. ABOUT TO GET STONED
38. THE GHOSTKEY
2XQLN44JLM
MD1MMD2QQH
MLQPR4P4QN
6MFKD42JCN
16QFHNMBDJ
3MQJKNWPQT
3MQJMN5NQR
6JLNG4HJCK
3RQK2DPJDC
6NFKLPKPQ5
MERRY WINTERLAND
THE TECHNO TREAT
39. SLIPPERY WHEN WET
40. THE WALL
41. GUARDING ANGEL
42. SECURE YOUR EXIT
43. THE EVIL WRECKER
44. WET, WET, WET!
45. FROZEN WALKWAY
46. THE EVIL HELPER
47. THREE AMIGOS
48. COLOR ME BAD
1NQCNPTFQS
3KQNJPPM34
6QLNMFM4NG
13QFSN4DQL
62DJQFDJQF
1TQCGFRDHG
6VDJ3G34NL
3BQ4THNLQ2
6JFKQLFKQL
M624DKCMB3
49. WATCH THAT COLOUR
50. EASY SWITCHING
51. PROTECTED KEY
52. PIPE MANIA
53. DEATH IN ZERO-G
54. SWITCH ORDER
55. ACID RAIN
56. CAST-A-KEY
57. INVISIBLE DEATH
58. IR PIPE HELL
55LJ3J3GFG
MMQNKNWTQT
MMQNMN5RQR
2LQKGRK21L
MVMSJL34FH
MBQRNGT5QJ
MNMSRTLRQS
MMQNGN5RKR
MSQ432TRLH
M1QSTGNPQD
TO HELL WITH MINNIAT
59. THE DOOR FROM HELL
60. THE RAINBOW MACHINE
52FGRG2FQF
2JQJJ4P33N

SEKRETNE PRZEJŚCIA

Sekretne przejścia otwierają się, gdy w określonych miejscach zaczniesz "obmacywać" ściany (przyciskiem fire). Są to zazwyczaj miejsca odznaczające się nietypowością (charakterystyczne miejsce, które daje do zrozumienia, że muszą być tam drzwi):

Level 5 - Przy wysięgniku, wejdź po drabinie i szukaj na prawo od niej.
Level 6 - Z prawej strony maszyny barwiącej
Level 8 - Na lewym skraju planszy, przy strzałce
Level 12 - Zejdź na półkę niżej i poszukaj go po lewej stronie
Level 15 - Między figurkami narysowanymi na ścianach
Level 18 - Między drzwiami
Level 26 - Przy jednej z drabinek
Level 31 - Pomiędzy flagami
Level 36 - Przy samym końcu planszy
Level 42 - Pod czarnym gzymsem, pod pierwszą maszyną
Level 45 - Na prawo od maszyny do przemieniania stworków
Level 47 - Za dwoma przegrodami, ale trzeba być szybkim bo później nie ma jak wrócić lub wejść do pomieszczenia przed podrzuceniem Merry-mena
Level 48 - Za drzwiami po prawej stronie od startu.


 Benefactor - Psygnosis/Digital Illusions 1995 
95 3 lub 1 CD Benefactor
100
100 http://global.dice.se/games/benefactor
Wspaniały pomysł, wspaniałe wykonane. Nic tylko grać!

komentarzy: 11ostatni: 24.08.2014 18:52
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem