Droga mleczna świeci na wieczornym niebie Lullyat - planety zamieszkałej przez Merry-menów. Ten przecudny widok emanuje z tęczy serca, generowanej przez maszynę zbudowaną przez mieszkańców tej planety. Tęcza pozwala Merry-menom być najszczęśliwszymi osobnikami w całym wszechświecie. Jednak pewnego dnia duży statek z pobliskiej planety Minniat złożył wizytę na planecie Lullyat. Merry-meni powitali przybyszów z otwartymi ramionami. Nie przeczuwając złego odkryli przed nimi swój największy sekret - maszynę generującą ową tęczę. Nocą, gdy wszyscy już spali, przybysze wkradli się do świątyni, gdzie znajdowała się maszyna i ukradli ją porywając strzegących jej Merry-menów. Uwięzili ich na księżycach otaczających planetę Minniat, a do ich pilnowania oddelegowali swoje wierne sługi, będące zarazem ich domowymi zwierzątkami. Z powodu braku tęczy, niektórzy z Merry-menów zaczęli przeobrażać się w ich złą odmianę. Niewielkiej grupie udało się jednak uciec przy pomocy niewielkich rozmiarów statku. Wysłali w przestrzeń kosmiczną sygnał S.O.S., który pozostawał długo bez odpowiedzi. Wreszcie odebrał ją statek należący do Bena E. Factora, słynnego intergalaktycznego bohatera zwanego Benefactorem (dobroczyńcą). Zaraz po odczytaniu wiadomości natychmiast zmienił on trasę lotu i pomknął z pomocą. Kilka godzin później jego statek zadokował do statku Merry-menów. Opowiedzieli mu oni całą historię porwania i pokazali urządzenie, które pozwala teleportować się w pobliże uwięzionych Merry-menów. Ben zgodził się pomóc i wkrótce po tym został wysłany na pierwszy księżyc...
Tak oto rozpoczyna się Twoja przygoda. "Benefactor" to platformowa gra logiczna stanowiąca połączenie gier "Lemmings" i "Impossible Mission". Z tej pierwszej czerpie miniaturowej wielkości postaci oraz grafikę ją otaczającą, a także logiczny charakter gry, podczas gdy z tej drugiej z całą pewnością zdolności bohatera i wymaganą od gracza zręczność. Nasz bohater, w którego się wcielamy, musi przemierzyć sześć księżyców otaczających planetę Minniat. Każdy z księżyców to całkiem inny klimat, jak i inne warunki. Przemierzymy podziemne groty, egipskie katakumby, szczyty drzew (często zamglone), komnaty starego zamku, w którym straszą duchy, lodowe jaskinie oraz futurystyczną fabrykę. Na koniec przyjdzie czas na samą planetę Minniat. Łącznie 62 poziomy pełne zagadek i puzzli do rozwiązania.
Nasze zadanie polega na uwolnieniu wszystkich Merry-menów, którzy są pozamykani w klatkach. Musimy przy tym uważać na wiele niespodzianek takich jak krążący wszędzie strażnicy czy też naturalne przeszkody jak źródełka z kwasem, spadające sople, lasery. Nasz bohater nie posiada żadnej konwencjonalnej broni. Jego jedynym orężem jest inteligencja i zwinność. Ben wiele potrafi. Umie skakać z miejsca, z rozbiegu, wspinać się na wyżej położone półki, czołgać się, turlać. Nie jeden raz te umiejętności uratują życie, o ile nie jego, to uwolnionych Merry-menów. Skoro już o tym mowa, warto wspomnieć, że Merry-menów są dwa rodzaje: źli i dobrzy. Dobrzy są czerwoni i potrafią się odwdzięczyć za wypuszczenie z klatki: pomogą przełączyć niedostępny dla nas przełącznik, jeżeli dostarczymy im siekierkę przerąbią uniemożliwiającą przejście zagrodę, przy pomocy koła zębatego naprawią drabinę, przełącznik lub inną maszynę. Źli Merry-meni są szarzy. W odróżnieniu od czerwonych, którzy mądrze podążają określoną trasę, na której nie mogą zginąć, szarzy są niczym lemingi - wędrują ślepo przed siebie. I tutaj nasze zadanie, aby wybudzić ich z letargu i przemienić w czerwonych. Dokonać tego możemy poprzez nakierowanie ich na specjalną maszynę, którą uprzednio musimy załadować czerwoną farbą. Czerwoni Merry-meni to mniejszy kłopot. Gdy nie ma Cię w pobliżu sami dadzą sobie radę albo wręcz na Ciebie zaczekają, abyś ich podrzucił lub dostarczył to, czego potrzebują. Poziom pomyślnie zostaje ukończony, gdy wszyscy bez szwanku znajdziecie się w teleporcie, z którego rozpocząłeś poziom (są dwa wyjątki - poziom 16, który jest ukłonem w kierunku autorów gry "Lemmings", gdzie tylko Ben musi znaleźć się w teleporcie, a Merry-meni muszą dojść do swojego wyjścia - oraz poziom ostatni, gdzie Merry-men musi tylko naprawić maszynę).
Podczas naszej przygody musimy uważać na siły życiowe Bena. Każdy poziom rozpoczynamy z paskiem energii, który pod wpływem spadku ze zbyt dużej wysokości czy kontaktu z wrogiem zmniejsza się. Gdy spadnie do zera, musimy rozpocząć etap ponownie. Musimy też uważać, aby nie wpaść do kwasu, wody, lawy czy też pod strumień lasera, gdyż to powoduje natychmiastową śmierć. Po ukończeniu poziomu jesteśmy rozliczani z pozostałej energii (zamienia się ona na punkty) i kolejny etap rozpoczynamy z jej pełnym wskaźnikiem. Wrogowie nie robią krzywdy Merry-menom, więc o to nie ma co się martwić. Ben po drodze będzie znajdował diamenty oraz wartościowe kulki. Za każdy diament lub kulkę otrzyma określoną ilość punktów. Punkty nie mają jakiegoś głębszego przesłania. Są jedynie elementem rywalizacji, gdyż po uzbieraniu ich znacznej ilości zapewniamy sobie wpis na listę najlepszych. Listę, która jest zapisywana na dysk (co nie zdarza się często w tego typu grach). Tak więc, warto zbierać kosztowności i oszczędzać energię. Kosztowności czasami są trudno dostępne, a do niektórych trzeba wręcz znaleźć specjalne, ukryte wejście.
W dolnej części ekranu znajduje się wskaźnik energii, licznik punktów, dwa monitory oraz mapa. Mapa nie jest tylko schematem poziomu. Czasami może pomóc w zorientowaniu się czy w etapie znajduje się jakieś tajemnicze pomieszczenie. Białymi punktami zaznaczeni są na niej uwięzieni Merry-meni. Po wzięciu klucza, właściwy Merry-men zaczyna podskakiwać, co również obrazowane jest na mapie. Pozwala to zaplanować właściwą strategię pokonywania poziomu. Ponadto Merry-men oczekujący na Twoją pomoc na mapie oznaczany jest mrugającym punktem. Dodatkowo wciskając klawisz M włączamy podgląd poziomu. Możemy wówczas obejrzeć cały poziom lub na przykład sprawdzić co aktualnie robi Merry-men w drugim jego końcu i w jaki sposób może to wpłynąć na nasze dalsze poczynania. Lewy monitor obrazuje przedmiot, który niesiemy - możemy nieść tylko jeden przedmiot na raz. W prawym monitorze znajdują się przedmioty, które założyliśmy na siebie jak na przykład daleko skoczne buty, grawitacyjne buty, czy też buty antypoślizgowe, przy pomocy których możemy przebrnąć przez jakiś element etapu (np. ślizgawka).
Graficznie gra prezentuje się wyśmienicie. Pomimo tego, że grafika jest tylko 32-kolorowa, ma się wrażenie, że kolorów jest dużo więcej. Każdy świat składa się z odrębnego zestawu elementów, które wchodzą w skład występujących na nim poziomów. Zadbano o najmniejsze detale takie jak trawka przy drabinie, wklęśnięcia w ścianach. Pomimo niewielkich rozmiarów nie ma problemów z odróżnieniem drabiny uszkodzonej od drabiny sprawnej. Podobnie jest z innymi elementami. Animacja wszystkich obiektów jest bardzo płynna i naprawdę nie można jej niczego zarzucić. Od strony muzycznej gra prezentuje się równie dobrze o ile nie lepiej. Mamy siedem różnych motywów muzycznych - inny dla każdego świata. Do tego dochodzą w każdym świecie inne jingle oznajmiające początek etapu, koniec etapu, śmierć bohatera, a nawet pauzę. Tak, pauzę. Gdy wciśniemy standardowo klawisz P, aby przerwać rozgrywkę ekran się ściemnia i przygrywa cicha, spokojna muzyczka przypominająca motyw obowiązujący w poziomie! Muzycznie jest więc wyśmienicie, zresztą sami możecie się o tym przekonać, gdyż w dziale Rodzynki są dostępne wszystkie moduły muzyczne z gry. Efektom dźwiękowym również niczego nie brakuje. Ponownie każdy świat charakteryzuje się innymi efektami zależnymi od tego co dzieje się na ekranie. Dodatkowo słyszany dźwięk uzależniony jest od tego w jakiej odległości znajdujemy się od jego źródła! Grając na przykład w świecie czwartym słyszymy trzaskające pioruny, lecz gdy zajdzie potrzeba, aby dostać się po klucz znajdujący się na zewnątrz zamku, pioruny strzelają zagłuszając nieomalże grającą muzykę. Gdy przebiegamy obok maszyny zmieniającej kolory Merry-menów słyszymy jej pracę. Gdy od niej odbiegamy, jej dźwięk staje się cichszy, aż wreszcie zanika. Podobnie jest z dźwiękiem kołowrotka przy pomocy którego spuszczamy się na dół - im jesteśmy niżej tym jest słabiej słyszalny. Są to niebywale szczegóły, które nie wpływają bezpośrednio na rozgrywkę, ale są one bardzo miłym dodatkiem świadczącym o jakości produktu.
Grywalność gry jest wyśmienita. Stanowi ona rozrywkę na długie godziny. Miło spędzą przy niej czas zarówno Ci, którzy lubią pogłówkować, jak i Ci, którzy lubią poskakać po platformach. Zaskakujące jest to, że poziomy są pełne logicznych zagadek, a mimo wszystko otoczka gry wcale nie sprawia, że czujemy ich trudność (pomimo tego, że niektóre są trudne). Rozwiązywanie zagadek stanowi ogromną przyjemność. Czasami występują puzzle, które znacznie odbiegają od utartego schematu, który spotkaliśmy kilka poziomów wcześniej. Są to elementy, które wpływają na jeszcze większą radość z gry. Radość którą czerpie się z faktu uwolnienia kolejnej paczki czerwonych lemingów, mile przygrywającej muzyczki, ładnej grafiki i nie wiem jeszcze czego. Grę ukończyłem na wszystkich poziomach trudności i naprawdę mam ochotę zagrać w nią ponownie. "Benefactor" posiada w sobie jakiś klej, który przykleja i trzyma o wiele lepiej niż reklamowana "kropelka".
Gra zajmuje trzy dyskietki. Można ja zainstalować na dysk twardy przy pomocy pakietu WHDLoad. Grę można legalnie pobrać z naszego portalu, z działu Rodzynki. W grze przewidziano możliwość dołączenia dodatkowego dysku z poziomami. Oficjalnie takowy się jednak nigdy nie pojawił, lecz Robert Szacki stworzył go nieoficjalnie. Gra istnieje również w wersji dla CD32.
1. AFRAID OF FUNGIES 2. TRICK JUMPIN' 3. KEEP YOUR FEET DRY 4. SILENTS? 5. RELEASE ORDER 6. TROUBLESHOOTING 7. TURN, RUN, TURN! 8. FOLLOW THE SIGNS 9. LET'S ROLL |
3MQLGPQLGP 63HLMLLPQP 3CQPRJP4Q3 1NQH35KBC4 1N11DNDDGQ QFJ2NJMHQM 1LQ3ST4GQR 1K112K2234 Q4HDJRKGM5 |
10. DOUBLE TROUBLE 11. MIND THE FLAMES 12. SWITCH-O-MANIA 13. A MOTHER OF A BLOW 14. GREED WASTES TIME 15. HANG TOUGH 16. LEMMINGS? 17. ORDER IS CRUCIAL 18. EASY JUMPING |
Q1B1N12DQD 33QPWPKJQJ 1JQ3NRNFK4 1NQDJQTGHT 6NB3NN2LQQ 6FB3PFCJQG M2QPDHNM12 MMQPGPQPGP 53HHLLMMQQ |
19. BOUNCY, BOUNCY! 20. UNREACHABLE? 21. THE FOG THAT BE 22. THE BUNGEE TRAP 23. DOWN IN LOAD 24. BRING YOUR AXE 25. FLATBACK ACTION 26. RUNNING COLOR 27. FUNNEL JUNGLE 28. WEIGHTWATCHERS |
23QLSP4JQN MJQT3QKNCK MR3QHFG4FD MJ3QNNLTQQ MNCNM4GRQS M4QTLVNQ3S 54HHJRKKM5 5MHHQPHHQP 51B2P1CFQB 2XQHHKQHHK |
29. ELEVATOR ACTION 30. REPAIRS IN A FLASH 31. CHANDELIER LEAP! 32. OPEN SESAME! 33. SIMON SAYS DOWN 34. THE CONTEST WITHIN 35. THE FIVE LETHALS 36. THE REAPING PUZZLE 37. ABOUT TO GET STONED 38. THE GHOSTKEY |
2XQLN44JLM MD1MMD2QQH MLQPR4P4QN 6MFKD42JCN 16QFHNMBDJ 3MQJKNWPQT 3MQJMN5NQR 6JLNG4HJCK 3RQK2DPJDC 6NFKLPKPQ5 |
39. SLIPPERY WHEN WET 40. THE WALL 41. GUARDING ANGEL 42. SECURE YOUR EXIT 43. THE EVIL WRECKER 44. WET, WET, WET! 45. FROZEN WALKWAY 46. THE EVIL HELPER 47. THREE AMIGOS 48. COLOR ME BAD |
1NQCNPTFQS 3KQNJPPM34 6QLNMFM4NG 13QFSN4DQL 62DJQFDJQF 1TQCGFRDHG 6VDJ3G34NL 3BQ4THNLQ2 6JFKQLFKQL M624DKCMB3 |
49. WATCH THAT COLOUR 50. EASY SWITCHING 51. PROTECTED KEY 52. PIPE MANIA 53. DEATH IN ZERO-G 54. SWITCH ORDER 55. ACID RAIN 56. CAST-A-KEY 57. INVISIBLE DEATH 58. IR PIPE HELL |
55LJ3J3GFG MMQNKNWTQT MMQNMN5RQR 2LQKGRK21L MVMSJL34FH MBQRNGT5QJ MNMSRTLRQS MMQNGN5RKR MSQ432TRLH M1QSTGNPQD |
59. THE DOOR FROM HELL 60. THE RAINBOW MACHINE |
52FGRG2FQF 2JQJJ4P33N |
Sekretne przejścia otwierają się, gdy w określonych miejscach zaczniesz "obmacywać" ściany (przyciskiem fire). Są to zazwyczaj miejsca odznaczające się nietypowością (charakterystyczne miejsce, które daje do zrozumienia, że muszą być tam drzwi):
Level 5 - Przy wysięgniku, wejdź po drabinie i szukaj na prawo od niej.
Level 6 - Z prawej strony maszyny barwiącej
Level 8 - Na lewym skraju planszy, przy strzałce
Level 12 - Zejdź na półkę niżej i poszukaj go po lewej stronie
Level 15 - Między figurkami narysowanymi na ścianach
Level 18 - Między drzwiami
Level 26 - Przy jednej z drabinek
Level 31 - Pomiędzy flagami
Level 36 - Przy samym końcu planszy
Level 42 - Pod czarnym gzymsem, pod pierwszą maszyną
Level 45 - Na prawo od maszyny do przemieniania stworków
Level 47 - Za dwoma przegrodami, ale trzeba być szybkim bo później nie ma jak wrócić lub wejść do pomieszczenia przed podrzuceniem Merry-mena
Level 48 - Za drzwiami po prawej stronie od startu.
Benefactor - Psygnosis/Digital Illusions 1995 | ||||
95 | 3 lub 1 CD | |||
100 | ||||
100 | http://global.dice.se/games/benefactor | |||
Wspaniały pomysł, wspaniałe wykonane. Nic tylko grać! |