Wątek zamknięty
[#1] Czy Doom zabił Amigę i czy Amiga jest w stanie pociągnąć Dooma na maxa
Przeniesione.

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2024 16:22:50 przez mailman
1
[#2] Doom RPG
Latami amigOWCE zabiegały o Dooma i Wolfa3D złorzecząc Carmackowi

To tylko w świadomości dyskietkowch graczy, którzy od połowy lat 90 już nie mieli styczności z Amigą i tylko powtarzali te frazesy. Minęło już chyba ćwierć wieku odkąd jest Doom, Quake, Wolf, a nadal gdy ktoś pokaże coś FPP/FPS na Amigę to w mediach informatyczno-growych pojawiają się artykuły i komentarze typu "Wreszcie Doom na Amigę". szeroki uśmiech To się nie zmieni już nigdy. Jesteśmy jakoś dziwnie skonstruowani i wydaje nam się, że gdy opuszczamy jakieś środowisko, przestajemy się czymś interesować, to wtedy to coś przestaje istnieć i wszystko co się wydarzyło później nie ma znaczenia i nie jest prawdą.

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2024 10:30:51 przez MDW
8
[#3] Doom RPG
Ja nie zabiegałem. Kompletnie mnie żaden doom nie interesował czy inny wolf :) wolałem oryginalne produkcje na Ami.
1
[#4] Doom RPG

@slawekwozniak, post #3

Ja nie zabiegałem. Kompletnie mnie żaden doom nie interesował czy inny wolf :) wolałem oryginalne produkcje na Ami.

Ja też właśnie jakoś nie bardzo lubię FPSy. Leżały na amigowym dysku przez ćwierć wieku, działały bardzo sensownie, a ja nigdy nie przeszedłem drugiego levelu.

Gdy świat ogarnęła doomomania często bywałem w sali informatycznej na wrocławskiej polibudzie (budynek B-5 na górze). Ludzie bardzo często przychodzili tam po zajęciach i właśnie wiele osób rżnęło w Dooma i Wolfa. Ja jeżeli nie grzebałem jakiegoś zadania w tym okropnym Pascalu, to wolałem pojeździć w "Stunts" albo poszwędać się w "Alone in the Dark". Miałem już wtedy A500 ale "Stunts" działał na niej tragicznie, a na uczelnianym 386DX bardzo zgrabnie. Brakowało tylko dźwięku, bo oczywiście wszystkie pecety miały dźwięk na poziomie ZX Spectrum.
1
[#5] Doom RPG

@slawekwozniak, post #3

Wspaniale, na pewno czujesz się wyjątkowo z tego powodu. Cały świat gamingowy oszalał na punkcie Dooma, 99% amigowców z zazdrością patrzyło w monitory kolegów z pecetami, a Ty grałeś w co ? SuperFroga xd
Brawo Ty :)
[#6] Doom RPG

@sopel, post #5

Przy czym nie chodzi wyłącznie o gry 3D/FPS. Pamiętam, że nieco później, bo w drugiej połowie lat 90. te skądinąd fajne amigowe pixelki wyglądały już nieco dziecinnie i archaicznie w tej samej gazecie obok screenów z takich gier jak Fallout, pierwsze Diablo czy GTA. Dopiero moda na retro przywróciła Superfroga i jemu podobnych do łask ;)
1
[#7] Doom RPG

@sopel, post #5

Pamiętam jak w tamtych czasach koledzy, co widzieli IBM PC w pracowni komputerowej z cztero-kolorowym obrazem z Norton Commanderem byli zaskoczeni i podziwiali Amigę z jej feerią barw i okienkowym systemem operacyjnym.

Cały świat gamingowy w tamtym czasie oszalał przecież też na punkcie Lemmingów, Dungeon Master, czy Flashbacka.

Windows 95 był nieco później, pamiętam wiadomości w telewizji, ale nie ma w zasadzie nic czego nie ma moja Amiga z OS 3.1, 16MB FAST RAM, dyskiem twardym i CD-ROMem. Ten sam okienkowy system operacyjny.

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2024 13:25:33 przez Hexmage960
[#8] Doom RPG

@Hexmage960, post #7

Ale oprócz pracowni widać było też grafikę VGA color na PC prezentujących się w sklepach czy na screenach w czasopismach.

Co do Win95, to posiadał np. pamięć wirtualną, ochronę pamięci, wbudowane wsparcie sieci (modemy, LAN) czy DirectX.
Tu okienka i tam okienka, ale nie ma co zaklinać rzeczywistości (także przeszłej)


Ostatnia aktualizacja: 15.05.2024 13:34:14 przez Jacques
3
[#9] Doom RPG

@Jacques, post #8

Pamięci wirtualnej nie kojarzę wtedy, ale LAN to prawda. Te PC w pracowni komputerowej w szkole miały LAN, ale koledzy wykorzystywali go tylko by wysyłać między sobą żartobliwe wiadomości. Co skończyło się wyłączeniem LAN przez nauczyciela, kiedy ktoś wysłał wulgaryzmy.

DirectX też nie kojarzę z tamtego czasu.

Ochrona pamięci - OK. Dzięki za tę informację. Amiga nie doczekała się tego, ale mamy programy typu Enforcer oraz Mungwall które w teorii powinny tę dziurę załatać.

IBM PC służył już wtedy głównie do pracy, dzięki monitorowi, LAN, klawiaturze, dysku twardemu. Xenon II w tamtej pracowni miał kilka kolorów i PC speaker. Gobliiins, który widziałem u kolegi miał więcej kolorów, ale nadal PC speaker. Bardzo mi się wtedy PC spodobał, dzięki tej grze (szczególnie intrze).

Ja lubię różnorodność, miałem styczność z wieloma komputerami. Każdy ma swoje atuty. Nie dyskryminuję innych platform - po prostu lubię i używam Amigi.

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2024 14:14:23 przez Hexmage960
1
[#10] Doom RPG

@Hexmage960, post #9

Łap, bo widzę, że nie wszystkie wątki czytasz:





Ostatnia aktualizacja: 15.05.2024 14:31:38 przez sopel
[#11] Doom RPG

@sopel, post #10

Oklepane frazesy, ani Wolfenstein3D ani Doom nie zabiły Amigi.
I nie chce mi się rozpoczynać 20789 odcinak dyskusji na ten temat, z użytkownikiem, który obudził się z hibernacji po 30 latach..
Od razu tylko dodam, że mocniejszy hardware np CD32 też by Amigi nie uratował cool
3
[#12] Doom RPG

@BULI, post #11

A może jednak się skusisz ? Wolf3D pokazał przyszłość gier, a Doom był kamieniem milowym i przysłowiowym gwoździem do amigowej trumny
[#13] Doom RPG

@MDW, post #2

Minęło już chyba ćwierć wieku odkąd jest Doom

Na Amidze grałem w Dooma jakoś w 1998, więc dłużej jak ćwierć wieku.
2
[#14] Doom RPG

@amikoksu, post #13

Z muzyką ? Bo bez to się nie liczy
[#15] Doom RPG

@sopel, post #5

Ja miałem normalne życie, dziękuję :)
[#16] Doom RPG

@sopel, post #14

Z muzyką ? Bo bez to się nie liczy

A jednak się liczy? To ciekawe... W latach 90 gdy mówiłem, że komputer bez dźwięku jest kpiną to pecetowi znajomi pukali się w czoło. W czasach panowania MS-DOSa nie znałem pecetowca, który miałby w swojej maszynie dźwięk lepszy niż w ZX Spectrum. Woleli zmienić CPU na szybszy, kupić lepszą kartę graficzną czy większy dysk niż kartę dźwiękową. Dopiero gdy zacząłem jeździć na party (pierwszy raz w 1995) po raz pierwszy zobaczyłem PC z dźwiękiem.
2
[#17] Doom RPG

@sopel, post #12

Wolf3D pokazał przyszłość gier

Amiga wg mnie odpali Wolfensteina 3D.

Id Software rozwijał gry dla IBM PC. Chyba nigdy nie wydali nic na Amigę. Wolf3d byłby jak znalazł.

Tutaj jest przykładowo biblioteka do grafiki 3D na Amigę: https://aminet.net/package/util/libs/graphics3d

Gry 3D faktycznie zaczęły rosnąć jak grzyby po deszczu, ale to nie jedyny kierunek. Przykład: The Lost Vikings 2, czy gra strategiczna "Z" od Bitmap Brothers.

Doom i Duke Nukem 3D to już półka wyżej.

Nie wiem co zabiło Amigę, ale pamiętam że nawet po bankructwie firmy Commodore było grono zaangażowanych ludzi.

Rozumiem, że Amiga słynie z bitplanowej, przesuwanej grafiki.

Commodore wprowadziło chunky do chipsetu w swojej ostatniej Amidze CD32, ale szkoda że nie zdążono zrobić modelu, który łączyłby zalety A1200 i CD32. Ten sprzęt uciągnąłby dużo tytułów na chunky.

Ja na przykład widziałem Dooma na PC, ale nie łączyłem daty wydania tej gry z upadkiem Amigi.

Później, jako zagorzały fan Amigi ogrywałem Glooma i Alien Breed 3D II, które technicznie są wg mnie super. Może nawet nazbyt złożone.

Poza tym, co istotne - Amiga to nie tylko gry. Amiga od Escomu w 1995 roku była OK. Szkoda, że wtedy nie było mnie stać na A4000T i dotąd jest to marzenie. Ale uważam, że Amiga po swej "śmierci" była inspiracją dla wielu jej użytkowników.

Każdy znajdzie coś dla siebie. Oczywiście jasne jest, że PC i mainstream szły do przodu.
[#18] Doom RPG

@MDW, post #16

U nas troszkę było inaczej i ze sporym opóźnieniem w stosunku do "zachodu" na którym było mnóstwo konstrukcji sięgających końca lat 80. Adlib, Disney, Tandy, a nawet głupi Covox dla biedaków. Tylko u nas peceta nie kupowało się z kartą dźwiękową żeby nie drenować kieszeni rodziców, ale do czasu... kiedy okazało się, że pecet jest coraz lepszy, coraz szybszy i mając w standardzie HDD do gier nadaje się coraz lepiej, więc i u nas pojawiały się testy kart dźwiękowych np. Bajtku i nie były robione dla beki xd
[#19] Doom RPG

@Hexmage960, post #17

Amiga wg mnie odpali Wolfensteina 3D.


Któraś na pewno, ale na pewno nie goła A500/500+/600 i chyba nawet nie A1200 :)

Wolf3D działa nawet na 286, ale nawet z zegarem 12Mhz na pełnym ekranie osiąga jakieś 6 FPS :)
[#20] Doom RPG

@sopel, post #19

Z tego co wiem, to najszybsza domowa Amiga miała 68020/14MHz. W dokumentacji do Amigi CD32 chwalą się że szybkość grafiki w tej Amidze to 7 milionów pikseli na sekundę. Jeżeli to prawda to można zrobić wyliczenia.

Nie wiem jakie są minimalne i zalecane wymagania Wolfensteina 3D. Dzięki za info co do FPS. Ja Wolfa widziałem już w pracowni komputerowej w szkole średniej.

Większość ludzi kodowała sprzętowo pod Amigę, więc nawet systemowa funkcja do chunky w Amidze CD32 nie była wykorzystywana!

W każdym razie Wolfenstein 3D według mnie nie zabił Amigi, jeżeli porównujemy podobne sprzęty. Amiga była też w lepszych konfiguracjach do zastosowań profesjonalnych.

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2024 16:37:23 przez Hexmage960
[#21] Doom RPG

@sopel, post #5

Nie oszalałem na punkcie dooma. Gdy zagrałem w Dooma, to po kilku (może nastu) minutach wiedziałem że jest to gorsza gra od AB3d2 TKG. Mimo to przeszedłem dooma na Amidze. Nie zachwycił mnie ale i też moich niektórych kumpli, którzy mieli dobrze doposażone Amigi.
3
[#22] Doom RPG

@amikoksu, post #21

Gdy zagrałem w Dooma, to po kilku (może nastu) minutach wiedziałem że jest to gorsza gra od AB3d2 TKG


[#23] Doom RPG

@sopel, post #19

Na A1200 z 68030 50 MHz Doom działa bardzo fajnie.
Jeśli chodzi o możliwości drzemiące w gołej A500, to Dread pokazuje, że odpowiedni algorytm jest w stanie z niej wycisnąć sporo. https://youtu.be/B9oA-KaH9ZE?si=WDL3VVk55nZW33IE&t=551
2
[#24] Doom RPG
Ja właśnie grałem wczoraj w ADooma na 1200 z 060 i RTG.

Śmiga i tyle.
1
[#25] Doom RPG

@_DiskDoctor_, post #24

Z muzyką ? I na jakim ekranie ? 2/3 wielkości ?
Nagraj film i wrzuć na youtuba.
[#26] Doom RPG
Jak grałem na 040/40 AGA, to działało płynnie. Pełny ekran. 1998 rok.



Ostatnia aktualizacja: 16.05.2024 09:22:27 przez amikoksu
1
[#27] Doom RPG

@amikoksu, post #26

O tak ?



Bo ani to cały ekran, ani płynnie.

Czy tak ?


I nadal to nie jest pełny ekran...

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2024 09:34:00 przez sopel
[#28] Doom RPG

@sopel, post #27

Nie pamiętam z jakiego portu grałem ale było płynnie i bez zwolnień na 040/40.
[#29] Doom RPG

@sopel, post #27

To nie jest pełny ekran??? A jak wygląda pełny ekran????

ale żeby to chodziło jak mocnym 486 na całym ekranie i
a to nie jest tak, że pc wymaga jeszcze dobrej karty graficznej żeby tak dobrze chodziło???

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2024 10:13:40 przez RokiS
[#30] Doom RPG

@RokiS, post #29

Bez dolnego panelu.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem