Komentowana treść: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3
[#31] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@MDW, post #28

@Arti
@MDW

Dzięki za szczegółowy opis aspektów działania tego silnika. OK

Moim zdaniem jeżeli Quake 1, tak jak pisze Arti, jest spokojnie na danej karcie grywalny, to można sobie w niego pograć. Q1 oferuje mnóstwo plansz i dodatków. Są mapy zaprojektowane przez społeczność. Kiedyś takie mapy robiło się np. w programie o nazwie Quark.

Naprawdę można przebierać. Wtedy trudno żeby nam gra się szybko znudziła.

W Quarku tworzymy model mapy za pomocą prostopadłościanów, określamy tekstury na ścianach, dodajemy jednostki, liczymy światła i kompilujemy do formatu BSP.

Ja robiłem troszeczkę w Quark, ale głównie w edytorze do Glooma oraz troszkę w edytorze do Alien Breed 3D II dla Amigi. Polecam miłośnikom "majsterkowania".
[#32] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@KM_Ender, post #1

ale po co Ci Vampirowe SAGA? wkłądasz kartę w port rozszerzeń który tam jest właśnie po to, i korzystasz z szybszego procka i pamięci i tyle... a gry sobie korzystają z Amigowego AGA, chyba że chcesz wykorzystać dodatkowo RTG, ja używam RTG żeby mieć WB w wyzszej rozdzielczości i true color.. nikt Ci nie kaze korzystać z ichniejszego SAGA (bo sumie po co? chyba że masz A500 i chesz pograć w gry AGA)

ale osobiście zamiast V1200 lub IceDrake wybrałbym PIStorm z Emu68
[#33] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@MDW, post #28

Wytlumacz mi jedna rzecz: gdy gra pracuje w rednder software to procesor oprocz tych wszystkich przeliczen
musi tez popikselowac sciany. Gdy mamy do dyspozycji akcelerator 3d to ta robota mu odpada.
Wiec dlaczego jest taki marny przyrost predkosci?
[#34] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@Phibrizzo, post #33

Voodoo jedyne, co robi to rozmywa tekstury i ewentualnie liczy przeźroczystość. A to tak 30% roboty pewnie.
[#35] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@_arti, post #34

Brzmi jak S3 Virge a nie Voodoo
1
[#36] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@Jacques, post #35

Virge robi to samo... ale 5x wolniej
[#37] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@Phibrizzo, post #33

Pikselowanie pewnie nie zajmuje aż tyle czasu w porównaniu do reszty. Poza tym GPU samo magicznie też nie rysuje. Trzeba mu co każdą ramkę wszystko przygotować żeby mógł wyrenderować scenę. Część rzeczy jest w vram, ale nie wszystko można rysować tak jak jest bo byś zobaczył zdjęcie a nie animację. Więc to nie tak, że jeśli rysowanie po pikselu zajmuje 30% czasu to przy opengl powinno chodzić 30% szybciej. Bo przy opengl CPU musi zrobić inną robotę.
1
[#38] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@lukjan, post #24

ie tylko Warp1260 ale TF1260 też, przy czym w Warpie jest to lepiej rozwiązane. Poza tym jeszcze kwestia RTG vs AGA w przypadku teksturowanych obrazów w 3D. Przecież nawet bez akceleracji 3D każda karta graficzna lepiej sobie z tym radzi niż AGA, za którą praktycznie całą robotę musi robić CPU, więc podejrzewam, że jak wyjdzie aktualizacja tego portu, to będzie nastawiona na 060/100 Mhz + RTG


W formie ciekawostki, porównanie jak radzi sobie z pierwszą odsłoną Quake WARP1260 [RTG] oraz TF1260 [Voodoo3] przy 94/95 MHz.
3
[#39] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@mateusz_s, post #32

Vampir (samodzielny) to mógłby być faktycznie "classic plus", czyli fajne rozwinięcie i "wymaksowanie" Amigi 68k, taki hołd i pożegnanie.
Kolejny etap w rozwoju Amigi to inna architektura i emulacja 68k i układów z Amigi 68k.
To, co mnie powstrzymało przed kupnem Vampira na swoją 40. (a jak chciałem zaszaleć), to informacje, że AGA nie do końca dobrze działa, że rzeźbią w kolejnym systemem operacyjnym. To było 7 lat temu, dziś hmm... chyba wystarczy mi emulator w postaci A500 Maxi, no, chyba że Vampir znajdzie wielu nabywców w Polsce (poziom zbliżony do MorphOS-a). Po wpisach widzę, że nie ma na to szans.

Mnie interesują gry single player lub lokalna sieć, dzielony ekran (ewentualnie). Granie przez neta w nowe produkcje (mikropłatności, cheatowanie przez graczy) porażka. Quake II jest super, nowsze to chyba już nie moja bajka i nie potrzebujemy tego na naszych maszynach. Offkoz moim zdaniem.
[#40] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@KM_Ender, post #39

Vampir nie ma pojedynczej rzeczy zgodnej sprzętowo z Amigą. Ani pcmcia, ani zorro2 ani wyprowadzonego slotu procesora. Dla użytkownika nie ma żadnej różnicy czy użyje vampire standalone czy rpi z jakims uae.
[#41] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3
Fajny ten port "Amigowy" taki nie za bardzo Amigowy, jakiś taki emulatorowy... i to jeszcze ze wskazaniem np emulatora nieistniejącego procesora i nieistniejącego czipsetu... i jeszcze każą sobie za to płacić.... a przecież to gra na pc, ba nawet lepiej na playstation zagrać...
3
[#42] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@_arti, post #34

Nie wiem czy to był sarkazm czy Kolega tak na serio, ale w razie jeśli to drugie to może się Kolega nieco dokształci starożytną prasą:
https://dn720005.ca.archive.org/0/items/CHIP_1997_09_PL/CHIP_1997_09_PL.pdf
[#43] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@michal_zukowski, post #40

No nie bo FPGA to nie emulacja.

Vampire jest bardziej amigowy niż UAE.
[#44] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@sopel, post #42

Nie, to nie był sarkazm. To, co potrafi Avenger i to co potrafi zrobić na Amidzę, z amigowym sterownikiem, przepustowością Zorro 3 i implementacja OpenGL, to dwie różne rzeczy
[#45] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@_DiskDoctor_, post #43

dobry żart, rozbawiłeś mnie do rozpuku, dzięki
[#46] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@Phibrizzo, post #33

Moim zdaniem przyrost prędkości jest kolosalny. Dla software renderingu właściwie niedostępne są rozdzielczości inne niż 320x240. Przy akceleracji właściwie zaczynamy od 640x480 (czyli 4 takie lowresy) i jest płynnie. Zwiększanie rozdzielczości nie zmniejsza aż tak drastycznie prędkości. Dostajemy wręcz za darmo wygładzenie tekstur, które robione softwareowo zmasakrowałoby prędkość do 1 fps.

Jeżeli w jakimś przypadku przyrost prędkości jest słaby to pewnie w innym miejscu jest jakieś wąskie gardło. Co z tego, że dzięki karcie graficznej jesteśmy w stanie coś narysować na ekranie 200 razy na sekundę jeżeli na przykład obliczanie obrotów, jakichś deformacji czy złożonej logiki gry trwa pół sekundy. szeroki uśmiech Czyli damy radę zaledwie 2 razy na sekundę dostarczyć danych do rysowania. CPU podpali nam mieszkanie, a układ graficzny się zanudzi na śmierć.

Warto sobie uświadomić, że to wszystko jest nieco bardziej złożone i uzależnione od kilku czynników. Łatwo można napisać program, który zmasakruje akcelerator 3D dosłownie KILKOMA ściankami. Wystarczy, że będą duże na cały ekran. Ten sam akcelerator, którym spokojnie rysuje się obiekt 20 tysięcy ścianek i to w 60 fps i 1920x1080.

Myślę, że ten Quake 2 to trochę za duże wyzwanie dla 060 jeżeli chodzi o to co musi policzyć procesor. Nawet gdybyśmy tu wsadzili dzisiejszą kartę graficzną to niczego nie zmieni, bo 060 będzie się ślimaczył z np. liczeniem kolizji i cały proces rysowania będzie czekał na koniec tych obliczeń. Do takich akceleratorów jak Permedia 2, Voodoo 3, 4, 5 jednak bardziej pasują PPC 603/604. Są bardziej do siebie pasujące pod względem możliwości i epoki w której powstały.

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2024 19:00:48 przez MDW
3
[#47] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@RokiS, post #45

Twierdzisz ,że takie Voodoo 3 w PC vs to samo Voodoo 3 w Amidze to jest ta sama liga wydajnościowa? Że zupełnie nie liczą się sterowniki i interfejs przez który karta jest podłączona? Zaintrygowałeś mnie...
1
[#48] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@_DiskDoctor_, post #43

kupujacy kupuje w obu wypadkach czarna skrzynke z kompletem wyjsc, czy kupujacego interesuje co jest w srodku?
[#49] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@michal_zukowski, post #48

Amiga to też “czarna skrzynka z kompletem wyjść”.

Na tej zasadzie to wszystko jedno. A jeszcze lepiej “dema oglądać na YT a gry u Borsuka”.

A nie jest. Vide: kompatybilność.
[#50] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@recedent, post #47

cooo???
co ma piernik do wiatraka

no chyba że komentarze pomyliłeś...

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2024 20:01:01 przez RokiS
[#51] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@RokiS, post #50

Zgadza się, myślałem że odpowiadasz na post artiego. Mój błąd.
[#52] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@KM_Ender, post #39

To co ja chciałem przekazać moją ostatnią wypowiedzią jest to, że jeżeli Quake 1 działa ładnie na PiStorm Pi3, tudzież Vampire V2 to nie widzę powodu by narzekać, że Quake 2 się z różnych względów ślimaczy, ponieważ Q1 ma mnóstwo dodatków które powstawały (i pewnie nadal powstają) przez wiele lat przy wsparciu społeczności.

Rozumiem, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Ale skoro mamy płynny Q1 nie potrzeba wiele więcej. Według mnie posiadacze Vampire V2 i PiStorm Pi3 mają powody do radości. Ponieważ jak odpalą edytor plansz mogą puścić wodze fantazji i projektować mapki.

Ja mam Glooma i AB3DII i choć dawno nie odpalałem edytora, to lubię czasami sobie pomajsterkować, dodać jakąś wymyślną broń (np. Railgun) do Alien Breeda 3D II itp. Pole do popisu ogromne.

A dodatkowo na tych kartach pewnie Gloom, Alien Breed 3D II i Genetic Species zasuwają jak rakieta.

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2024 22:18:47 przez Hexmage960
[#53] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3
Tu gdzie brakuje mocy nawet 060 100mhz, daj radę nawet najsłabsze PPC w Amidze ok, racja
3
[#54] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@KM_Ender, post #1

Prżeciez zeby w to grac na PC trzebabylo miec Pentium 133 Mhz 16 MB RAM i akcelerator 3dfx
2
[#55] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@HOŁDYS, post #54

Na Amidze możesz mieć 68060 100Mhz, 64 lub więcej RAM w nowych kartach i nawet Voodoo5, choć pewnie częściej Voodoo3. Te 33 Mhz robi taką różnicę, czy jednak fakt, że to produkt przeniesiony, a nie zoptymalizowany pod architekturę 68k? A może Motorolka jednak gorsza? Też wierzyłem w porównania, głoszone w MA, mówiące o wyższości Motoroli nad Pentium.
[#56] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@KM_Ender, post #55

68060 wydajnościowo jest bliżej AMD K5/K6 lub nawet Cyrix 6x86 niż Pentium 1
Czyli wydajniejsze ALU/INT i mniej wydajne FPU.

A dokładnie to Quake i inne gry 3D wykorzystywały możliwość Pentiuma aby wykonywać instrukcję ALU/INT podczas gdy procesor mielił operacje FPU co Carmack wykorzystał optymalizując grę pod Pentiumy.

Dlatego 060 @ 100MHz będzie bliżej Pentiuma 66-75MHz w Quake'u
Porównania to można sobie tak zestawić aby wyszło na twoje. Cyrix MX 6x86 @ 166MHz ma jakieś ~30fps w Quake 1 gdzie Pentium 166MHz ma ~47fps. W programach które używają tylko FPU to i ten Cyrix potrafi być wydajniejszy. W INT/ALU Cyrix jest wyraźnie wydajniejszy. A szczególnie w bardziej profesjonalnych programach te bardziej RISCowe procesory jak Cyrix i AMD K5/K6 radziły sobie bardzo dobrze w porównaniu do Pentiuma. Oczywiście one były sprzedawane z współczynnikiem PR i często nie wyrabiały obiecanej wydajności. A w grach to już całkiem.

Tak czy siak motka 060 do gier typu Quake a już szczególnie na jakichś 50MHz to się nie nada.
4
[#57] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@XoR, post #56

Wow, co za wiedza. Szacunek.OK
1
[#58] Re: Nowa wersja portu Quake 2 dla AmigaOS 3

@XoR, post #56

Cyrix MX 6x86 @ 166MHz ma jakieś ~30fps w Quake 1


Co ? Miałem kiedyś Cyrixa PR200+ i w 320x200 to osiągał góra 20-21FPS. 47FPS to dopiero okolice Pentium 233MMX
2
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem